Märklig prissättning på XXL

Jag använde xxl:s prisgaranti mot dem själva. För någon vecka sedan köpte jag ett Helsport Ringstind 2 för 3500 kr. Rek pris enligt Helsport är 4600 NOK och ska självklart tas med en nypa salt. Tältet finns billigare än så lite varstans. När xxl hade nyhetsbrevsprenumerantrea med 25% på hela köpet skulle tältet ha varit nästan 900 kr billigare än vad jag betalade. Jag påpekade detta för xxl och de krediterade mig genast mellanskillnaden och tältet kostade mig till slut 2625 kr.

Jag är nöjd, men tycker samtidigt att det är lite drygt att det ska vara upp till kunden att få det bästa priset. Ena veckan kostade tältet 3500 i internetshoppen och samtidigt 4000 i fysisk affär, men där matchar de nätpriset om man känner till det. Nästa vecka är det samma sak men med 25% rabatt och är man påpasslig kan man under dessa två dagar utnyttja prisgarantin om man köpt varan för mindre än 30 dagar sedan...

Jag har ibland funderat över northstars priser på deras tält som ständigt är nedsatta. Deras Arctic alpine tält säljs endast där och ordinariepriset verkar mest vara symboliskt (och närapå vilseledande).

sitter du verkligen och klagar över att xxl ger 25% rabatt då och då?

att affärer sedan använder vilseledande "ordinarie priser" är däremot störande (och olagligt väl?)
 
sitter du verkligen och klagar över att xxl ger 25% rabatt då och då?

att affärer sedan använder vilseledande "ordinarie priser" är däremot störande (och olagligt väl?)

Min poäng är inte att jag är missnöjd med rabatten. Jag kände mig nöjd med priset jag först betalade, men när erbjudandet om prenumerantrabatten dök upp så kändes det lite surt. Att xxl, efter mitt påpekande, gav mig rabatten i efterhand gjorde mig än nöjdare med mitt köp.

Min poäng är att jag tycker det är störigt att priset på en vara, i en och samma butik vid samma tillfälle, kan variera från ca 2600 till 4000 beroende på kundens agerande. Detta är naturligtvis inte specifikt för xxl.
 
Min poäng är att jag tycker det är störigt att priset på en vara, i en och samma butik vid samma tillfälle, kan variera från ca 2600 till 4000 beroende på kundens agerande. Detta är naturligtvis inte specifikt för xxl.

Det är väl inte specifikt för något alls? Håller visserligen med dig i sak ang. en viss frustration i att det inte är deras "sista" pris som gäller över tiden. Men tänker du ett steg längre är det ingen annan än du som har ansvar för ditt agerande och hur du väljer att spendera pengarna.
Vad skulle alternativet vara - att de ringer runt? Nyhetsbrev och reklam skickas det redan i överflöd.
 
Tror det handlar mycket om att vara en aktiv eller passiv konsument. I och med internet så har det blivit enklare och enklare att vara en aktiv kund, som kollar upp både pris, tillgänglighet och hur varan står sig i jämförande mot andra varor.

Butiker får svårare att rättfärdiga ett högre pris när kunderna ofta är mer pålästa om specifika produkter än vad butiksbiträdena är, samt att försöka konkurrera med näthandel.

I min åsikt så krävs det inte speciellt mycket för att vara aktiv numer, så för att få ett bra/det bästa priset kan man gott ta och kika lite. :)
 
Hela poängen med att ha en prisgaranti är ju att kunderna ska tro att det skyltade priset är det lägsta och därmed inte hålla på och kolla om det är billigare nån annanstans.

Varför skulle annars ett företag (som har som främsta mål att tjäna pengar) ha en prisgaranti? Att alltid ha de lägsta priserna på marknaden tjänar man bara pengar på om man samtidigt har den största volymen, och då krävs det mer eller mindre att man har monopol.


För tänk nu att du är ett företag som har prisgarantin.

Konkurrent 1 säljer produkt A lägre än inköpspris, men tar igen det genom högre priser på andra produkter.
Konkurrent 2 säljer produkt B lägre än inköpspris, men tar igen det genom högre priser på andra produkter.
Konkurrent 3 säljer produkt C lägre än inköpspris, men tar igen det genom högre priser på andra produkter.
osv.

vilket innebär att om du ska ha lägsta priset på alla produkter måste du sälja alla produkter för under inköpspris, och det är ju inte direkt lyckat.

Och det finns i princip alltid nån konkurrent som kränger en produkt till inköpspris eller t.o.m. strax under, så om syftet med din prisgaranti är att verkligen ha det lägsta priset så kommer du inte att överleva. Om syftet däremot är att vilseleda kunderna till att bara tro att du har det lägstat priset så är det en utmärkt idé. Det fåtal kunder som verkligen utnyttjar garantin är så få att de bara påverkar vinsten marginellt.
 
Och tänker 7S ett steg längre så inser han att det är ett synnerligen oetiskt agerande av xxl att medvetet trixa med priserna för att lura kunder. sen att de lurade kunderna ibland får tillbaka mellanskillnaden när de upptäckt det, så är ju det bara ett sätt för Xxl att försöka rädda sin egen heder.

Att Xxl inte är ensamma att ha sån oetiskt affärsplan är det nog ingen som påstått heller, men nu är det dem tråden berör.
 
Och tänker 7S ett steg längre så inser han att det är ett synnerligen oetiskt agerande av xxl att medvetet trixa med priserna för att lura kunder. sen att de lurade kunderna ibland får tillbaka mellanskillnaden när de upptäckt det, så är ju det bara ett sätt för Xxl att försöka rädda sin egen heder.

Att Xxl inte är ensamma att ha sån oetiskt affärsplan är det nog ingen som påstått heller, men nu är det dem tråden berör.
Fullkomligt ovidkommande. Det är upp till respektive butik att agera "oetiskt" och "luras". Lagstiftningen finns och aktörerna agerar därefter.
Det fråntar inte det personliga ansvaret - särskilt mot sig själv. Som jag skrev i addnaturetråden - ingen kommer hålla nån i handen när de bestämmer vad för pris som är skäligt att betala. Det är upp till en själv inte butiken.
 
Man kan ju också tänka på att det är orimligt att en butik ska behöva hålla sig ajour beträffande alla konkurrenters prisändringar och nya inköp. Så driver man inte en verksamhet.

Mycket obefogat hat mot XXL den senaste tiden. Jämfört med exempelvis Naturkompaniet säljer de mer intressanta produkter (och mindre Fjällräven-bjäfs) till ett lägre pris.
 
ser inget hat - bara folk som tröttnat på att de skyltar med priserna som om de vore nedsatta när det egentligen är deras ordinarie priser som får beteckningarna "special/rea/outlet m.m." och sen ett högre överstruket hitte-på-pris som de aldrig nånsin haft.
 
Mycket obefogat hat mot XXL den senaste tiden. Jämfört med exempelvis Naturkompaniet säljer de mer intressanta produkter (och mindre Fjällräven-bjäfs) till ett lägre pris.
Inget hat :) Jag gillar xxl och tycker de har bra sortiment, priser och kundservice. Min reflektion var mer generell.

Jag inser att jag gick off topic och ber om ursäkt för det.
 
ser inget hat - bara folk som tröttnat på att de skyltar med priserna som om de vore nedsatta när det egentligen är deras ordinarie priser som får beteckningarna "special/rea/outlet m.m." och sen ett högre överstruket hitte-på-pris som de aldrig nånsin haft.

varför inte bara jämföra priser på ex prisjakt för en vara, sedan bestämma när man vill köpa den och bevaka priset? ordinarie priser, nedsatt, rea, är egentligen samma sak, fluktuationer av pris över en tidsperiod beroende på ett flertal faktorer.
jag struntar i vad en vara har kostat, det är vad den kostar just nu som är intressant och hur länge jag kan vänta, dvs prisfluktuationer över tid.

om man inte trivs med en butik, sluta handla där. det påverkar troligtvis butiken mer än ytterligare en tråd på samma tema.
 
Kan hålla med om att XXL; prissättning kan vara en smula förvirrande( i viss mån även Outnorth och Addnatures....) Det gäller att vara på hugget som konsument för priset på samma vara varierar lite väl ofta och godtyckligt. Det positiva i kråksången enligt min åsikt är att de alltid justerar priset och är rätt frikostiga med rabatterna om man påpekar detta i butiken. Sen är det där med riktpriser rätt oväsentligt - du själv bedömer ju vad du vill betala för varan vid en given tidpunkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
lagrave Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra Butiker och leverantörer 44
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
benjamin Patagonia DAS-parka på nätet? Butiker och leverantörer 5
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5
P.D Haglöfs nya ryggor inte på nätet ? Butiker och leverantörer 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...