Lätt packning runt Glacier Peak - Forum

Lättpackning Allt om att packa lätt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-19, 17:36
Jörgen Fjaderlatt.se Jörgen Fjaderlatt.se är inte uppkopplad

Lätt packning runt Glacier Peak

Nu finns första delen av en beskrivning av min tur runt Glacier Peak i september att läsa. Tanken är jag ge lite inspiration kring vad man kan göra med (ganska) lätt packning.

Jörgen
Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 17:48
Staffan Andersson Staffan Andersson är inte uppkopplad

Trevlig läsning. Hade önskat (om jag nu får göra det ) fler bilder som dessutom var större
Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 18:14
greenjuice greenjuice är inte uppkopplad

Vad för tält?

Trevligt, ska läsa mer senare ikväll! Använde du tältet Tarptent Contrail? Tyckte någon av er på Fjäderlätt har köpt tält från Henry Shire's Tarptent.
Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 18:25

Citat:
Ursprungligen postat av öringen Visa inlägg
Trevlig läsning. Hade önskat (om jag nu får göra det ) fler bilder som dessutom var större
Tyvärr blev många bilder från den här turen p g a skit bakom kameran inte så lyckade. Jag underskattade skakningsoskärpan och exponerade fel. Så urvalet är något begränsat...

Jörgen
Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 18:26

Citat:
Ursprungligen postat av greenjuice Visa inlägg
Trevligt, ska läsa mer senare ikväll! Använde du tältet Tarptent Contrail? Tyckte någon av er på Fjäderlätt har köpt tält från Henry Shire's Tarptent.
Jo, det är ett Contrail.
Jag tänker komplettera själva berättelsen med lite separata utrustningsbetraktelser så småningom.

Jörgen
Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 19:57
greenjuice greenjuice är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Jörgen Fjaderlatt.se Visa inlägg
Jo, det är ett Contrail.
Jag tänker komplettera själva berättelsen med lite separata utrustningsbetraktelser så småningom.

Jörgen
Bra, det ser jag fram emot. Det är alltid bra att få höra empiriska åsikter om produkter som inte finns eller är vanligt på svenska marknaden. Själv har jag Cloudburst 2, men fick det alldeles för sent så jag får vänta tills nästa år innan jag kan börja använda det ordentligt.

Jonas
Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 13:41
camoscio camoscio är inte uppkopplad

Först måste jag ju notera att valet av lägerplats, om det nu var första eller andra natten, var något originellt. Vindskyddat, men bära vatten? Räckte verkligen 1.5 liter, eller missade jag något?

Sen är det ju intressant att se hur en fjällvandrare reagerar på brantare terräng och högre medelhöjd - förhållandena påminner här tydligen om Alperna. Dock tror jag du efter den erfarenheten inser att 51 (?) inte är någon ålder och att relativhöjden betyder mest, om det inte är höjder över, säg, 3000 meter. Jag gick en lång etapp med 1700-1800 meters stigning på min 63-årsdag i augusti, kan jag så kan andra, och med förnuftig packning lär leder och senfästen härda ut.

Vegetationen! Hur det kan vara i fjällen vet de flesta; i Alperna känner man av den om man råkat tappa bort stigen och kanar fram över rhododendron, blåbär och kråkris (det mest universella som finns, tydligen: fjällen, Alperna, Pyreneerna, Korsika, Amerika!). För något riktigt oframkomligt rekommenderas annars täta bestånd av dvärgtall.

Var du tvungen att rena vatten (hittade inget om det)?
Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 13:55

Citat:
Ursprungligen postat av camoscio Visa inlägg
Först måste jag ju notera att valet av lägerplats, om det nu var första eller andra natten, var något originellt. Vindskyddat, men bära vatten? Räckte verkligen 1.5 liter, eller missade jag något?

Sen är det ju intressant att se hur en fjällvandrare reagerar på brantare terräng och högre medelhöjd - förhållandena påminner här tydligen om Alperna. Dock tror jag du efter den erfarenheten inser att 51 (?) inte är någon ålder och att relativhöjden betyder mest, om det inte är höjder över, säg, 3000 meter. Jag gick en lång etapp med 1700-1800 meters stigning på min 63-årsdag i augusti, kan jag så kan andra, och med förnuftig packning lär leder och senfästen härda ut.

Vegetationen! Hur det kan vara i fjällen vet de flesta; i Alperna känner man av den om man råkat tappa bort stigen och kanar fram över rhododendron, blåbär och kråkris (det mest universella som finns, tydligen: fjällen, Alperna, Pyreneerna, Korsika, Amerika!). För något riktigt oframkomligt rekommenderas annars täta bestånd av dvärgtall.

Var du tvungen att rena vatten (hittade inget om det)?
Nej, jag renade inget vatten eftersom jag gjorde bedömningen att det var mindre frekventerade trakter och ingen boskap (får, nöt) i krokarna. Men jag hade vattenreningskemikalier med mig för att använda om vattnet verkade misstänkt.

När det gällde första natten så fyllde jag på en del vatten, så jag hade ca 2 l liter när jag slog läger, vilket räckte för kväll och morgon. När det gällde natt 2 så hade jag bara vatten så det räckte till några munnar på morgonen. Där lagade jag sedan mat vid närmaste bäck (Small Creek).

Jag tror nog att branthet och vegetation påminner mycket om Alperna, områdena ligger ju på ungefär samma breddgrad. Och jag hade betydligt större problem med höjden några veckor senare i Wyoming/Montana. Då var vi uppe på 3000-3500 meter vid några tillfällen.

Jörgen
Svara med citat
Gammal 2007-11-28, 19:26

Nu ligger del 2 av vandringsberättelsen från andra sidan pölen ute på:
http://www.fjaderlatt.se/2007/ ... andring.html

Jörgen
Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 19:38

Del tre av vandringen runt Glacier Peak finns nu på:
http://www.fjaderlatt.se/2007/ ... -och_25.html

Jörgen
Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 13:46

Nu finns en artikel med utrustningslista och en del erfarenheter av dessa från min tur runt Glacier Peak här:
http://www.fjaderlatt.se/2007/ ... ing-och.html

Jörgen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:33.

Logga in