Vilda djur Fåglar, Varg, Hare?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-12-16, 07:28
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

En tvättbjörn har skjutits i Norge, ytterligare 3 st har observerats. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=258936
Tvättbjörnen är ju en allätare (med viss smak för sopor) som mycket väl skulle kunna etablera sig i Sverige. Vet någon om det den har etablerat sig någonstans i Europa?
Svara med citat
Gammal 2004-12-16, 07:52
tbergman tbergman är inte uppkopplad

Oroande nyheter. Låt oss hoppas att vi slipper tvättbjörnar i Sverige! Har tillbringat detta år i Berkeley i Kalifornien och här borta är problemen med tvättbjörnar stora. De är orädda för människor och mycket aggressiva. Vissa påstår att de till och mer angriper och äter katter.

Om några observationer i Europa har jag dessvärre inget att förtälja.
Svara med citat
Gammal 2004-12-16, 08:19
-Patric- -Patric- är inte uppkopplad

mårdhunden skyddsjagas året runt, hur e det med tvättbjörn, faller den under skyddsjakten med?
Svara med citat
Gammal 2004-12-16, 09:04
Mezzner Mezzner är inte uppkopplad

Om den så att säga inte finns; blir det inte allmän jakttid med automatik då?

Eller är det tvärtom, att den blir fridlyst i det läget?
Svara med citat
Gammal 2004-12-16, 09:20
-Patric- -Patric- är inte uppkopplad

saxat från http://www.jagareforbundet.se

"Enligt en rapport från Nordiska ministerrådet om introducerade arter i Norden ( Nord 2000:13 Introduced species in the Nordic countries, Nordic Council 2000), finns tvättbjörn med på listan för "etablerade främmande arter" i Sverige. Man anger ej när den etablerade sig, men anger att det är förrymda djur det handlar om.

I rapporten definierar man en etablerad art som en art som lever och reproducerar sig i det vilda och som, om inga oförhappandes katastrofer inträffar eller utrotningsinsatser lyckas, kommer att fortleva i framtiden."

anses det att vara ett skadedjur som mårdhund så blir det skyddsjakt året om, jaktformen ställs väl till hur naturvårdsverket ställer sig till ifall den skall få finna i vår fauna..
Svara med citat
Gammal 2004-12-17, 12:44
Braute Braute är inte uppkopplad

Det ser ut til at omfanget av "importen" av tvättbjørn til Bergen har økat på med noen Nesebjørner også : http://www.bt.no/dyr/article321947

Hvor dum går det annå bli!!!
Svara med citat
Gammal 2004-12-17, 13:37
Memme Memme är inte uppkopplad

nyhet Skyddsjakt

Lagstiftaren är förberedd. Redan nu gäller jakttid året om för: sumpbäver, mårdhund, tvättbjörn, wapitihjort, sikahjort, vitsvanshjort, mufflonfår, frett, vildkanin, mink, mullvad, sorkar (även bisam), lämlar, råttor, skogsmöss, näbbmöss, husmus och amerikansk kopparand. Klippt från Jägareförbundets hemsida, se ovan.
Svara med citat
Gammal 2004-12-17, 17:01
Mezzner Mezzner är inte uppkopplad

Då får man sätta hasselmusfilter på musfällorna...
Svara med citat
Gammal 2004-12-17, 22:47
Toffs. Toffs. är inte uppkopplad

Re: Skyddsjakt

Citat:
Ursprungligen postat av Memme;
Lagstiftaren är förberedd. Redan nu gäller jakttid året om för: sumpbäver, mårdhund, tvättbjörn, wapitihjort, sikahjort, vitsvanshjort, mufflonfår, frett, vildkanin, mink, mullvad, sorkar (även bisam), lämlar, råttor, skogsmöss, näbbmöss, husmus och amerikansk kopparand. Klippt från Jägareförbundets hemsida, se ovan.
wapiti? frett? mufflon?
Hoppas de som ska jaga de där vet bättre vad det är än jag, eller iallafall tar reda på det! Om inte så blir jag inte förvånad den dagen jag får 3 kulhål i kajaken eller tältet.. "sorry, trodde det var en wapiti".
Svara med citat
Gammal 2004-12-17, 22:52
haskell haskell är inte uppkopplad

Re: Re: Skyddsjakt

Citat:
Ursprungligen postat av Mepps;
wapiti? frett? mufflon?
Fretten är en tam illerart. De andra arterna har jag inte lika bra koll på.
Svara med citat
Gammal 2004-12-18, 01:55
Sarvi Sarvi är inte uppkopplad

Re: Re: Skyddsjakt

Citat:
[i]Mepps (David .)
wapiti? frett? mufflon?
Hoppas de som ska jaga de där vet bättre vad det är än jag, eller iallafall tar reda på det! Om inte så blir jag inte förvånad den dagen jag får 3 kulhål i kajaken eller tältet.. "sorry, trodde det var en wapiti".
Wapiti kallas även elk i Nordamerika - en underart av vår kronhjort.

Frett är inte enbart en tamiller - den betraktas som en ras eller underart av stäppiller, men har ett annat kromosomantal. Ofta, men inte alltid, albino.

Mufflon är ett vildfår.

Om du vill veta mer om europas däggdjur kan jag rekommendea boken Däggdjur - alla Europas arter av Anders Bjärvall och Staffan Ullström. Finns på en bokhandel eller ett bibliotek nära dig!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:45.

Logga in

Tips!