Vandring Pakistan K2

Ibland dyker det lite konstiga funderinger ....
Är det någon som varit i Pakistan på vandringsresa och tittat på K2?
Finns det några reseberättelse på nätet?
Jag hittade på en resebyrå som hade flera resor dit. Det är inte aktuellt att åka dit i det rådande länget (speciellt inte med Eng UD beskrivning !!) men det kanske lungnar ner sig om ett antal år!.
Har det varit lungt där?
Är det någon som har haft funderingar och lagt ner det pga riskerna?
 
Haft mina funderingar och varit på väg

Jag luskade runt på nätet för några år sedan. Den trippen är utan tvekan en av de vackraste bergsturerna i världen.

Då var området relativt lugnt (ej som North-Western Frontier), men tyvärr höll det ju på att bli krig med Indien när mitt visa och flygbiljetterna var klara. Min reskamrat tyckte då att det var en dum idé, fast jag insåg att just där var risken minimal för bråk.

Nu är det väl stämningarna mot västerlänningar och eventuella Al-Queda-tokdårar som man får oroa sig för. Säkerligen är det fortsatt mindre riskabelt i just de här områdena (få pashtuner), men jag har lagt det på hyllan pga för stora risker (presidenten råkar ju ut för mordförsök stup i kvarten).

Då fanns det västerländska bolag som tog dig dit för en rundlig penning. Alternativet var pakistanska bolag som var betydligt billigare, men sannolikt mer problem med bärare etc samt kanske mindre kompetens beträffande säkerhetsåtgärder vid de långa glaciärvandringar som krävdes.

Lite länkar som fortfarande kan vara aktuella:

http://www.travelshop.de/english/country/pakistan-e.html

http://www.wild-dog.com/country/map_index/ind_sub.html

http://www.greatexpeditions.com

http://www.concordiaexpeditions.com

http://www.interknowledge.com/pakistan/pak02.htm

http://www.hec.org

http://www.comebackalive.com/df/

btadvent@karakorm.sdnpk.undp.org
 
Pakistan är bra

Jag var i norra Pakistan 2002 och cyklade i ett par veckor på Karakorum Highway. Det var en grym upp-levelse och den fagraste vägen jag har rest längs. Söder om Gilgit finns en avstickare mot Skardu i öster, där man b.la kan proviantera när man ska klättra K2. Tyvärr kom jag inte så långt då vägen några kilometer framför mig sköljdes iväg av ett jordskred (mycket vanligt tyvärr!)efter ett regn.
Det finns en del mysiga byar på vägen där man känner
sig välkommen.

Det finns en tvist i området mellan Shia och Sunni-
muslimer som flammar upp då och då. Sunnimuslimerna flyttade på 80-talet söderut till Chilas och till
Kohistan.

Området tyckte jag verkade helt coolt och de vänliga
och nyfikna människorna byggde upp en trygghetskänsla.
Jag träffade massor med nya polare.

Det flesta lastbilschafförer på vägen mot Skardu är
Sunni muslimer och ortodoxa sådana från Kohistan.
Jag stötte på en hel del vilka var i regel trevliga.
Men jag hade en mindre trevlig incident där 5-6 st
ställde sig i en cirkel kring mig och frågade om jag
var amerikan. Även om jag verkligen var det skulle jag absolut inte erkänna det i det läget.
Jag förklarade att jag var från Sverige och jag tyckte Pakistan var underbart och vackert. Det räckte och
vi gick skilda vägar.

Norra Pakistan är säkert och man tar hand om sina gäster på ett utomordentligt bra sätt.
 
Inte dåligt forum detta - få två svar svar på ett dygn, hade inte räknat med att få något alls till detta lite udda resmål- man Tackar.
Trevligt att hör Stefan att det var en trevlig resa. Kan de lite engelska när du pratade med dem?
Skall skaffa mig en bättre karta över Pakistan än den värdsatlas som jag har nu, hittade de flesta som du nämde Stefan.
Tack Christer för infon och länkarna nu har jag lite att börja utgå ifrån.
Startar man lämpligen från Islamabad ?

Känner igen lite av det du berättar Christer, jag var i Nepal för ca 2 år sedan. 1-2 månader innan varnade svenska UD
för att resa dit och det kom massa nyheter om oroligheterna där, så man funderade hur man skulle göra - avboka gratis eller åka.
Läste om att det hade varit attentat mot Lukla flygplats - när vi kom dit några veckor senare visade syntes inga skador, det visade sig att någon slängt in en hangranat inanför staketet och
några rutor gått sönder, så rapporteringen får lite konstiga proportioner ibland (visst det är allvarligt).
Resan vart helt perfekt i alla fall, det var en verklig positiv upplevelse.

Jar respekterar varningarna och det gäller att inte vara på fel plats vid fel tillfälle och tyvärr vet man det inte föränns efteråt.

Om jag kommer att åka lär det dröja ett antal år så under tiden letar jag info - men man blir väldigt sugen ...
 
Glömde det självklara

Lonely Planet har självklart en Trekking Guide över bergsområdena i Pakistan.

Som du nämner så är det smidigast att flyga in till Islamabad. Om jag inte missminner mig finns flyg till antingen Skardu eller Gilgit. Alternativet är Karakorum Highway.

Har något minne av att du skall räkna med minst tre veckors vandring. Det högsta passet du kommer att passera, Gondogora La, ligger högt (5940 m eller något i den vägen). Kopplar du ihop det med att kroppen behöver ca 10 dagar för att fullt anpassa sig till en höjd, så inser du snart att du inte kommer att vara i toppform då.
 
Boktips

Hej Conny.

Var själv väldigt intresserad av området för några år sedan. Boken som Christer nämner är "Trekking in the Karakoram & Hindukush" och den är väldigt bra.
Outside Online hade för nåt år sedan en artikel om trekking i Concordia under rubriken "top ten treks of the world" eller nåt åt det hållet. Ingen lätt promenad, man ska nog ta god tid på sig för att inte plågas för mycket av höjden.

...Johan...
 
Re: Pakistan är bra

straylight; sa:
Norra Pakistan är säkert och man tar hand om sina gäster på ett utomordentligt bra sätt.

Ja det är väl där UBL gömmer sig eller är gäst :)

Enligt min erfarenhet varierar det mkt. Chitral är fantastiskt gästvänligt. Kunde knappt spendera en ruppie i övre Chitral när jag vandrade där. Folk tog in mig och behandlade mig som en hedersgäst hela vägen. Fann Gilgit och Yasin trevligt också. På den tiden fick man inte åka till Hunza o Nagar men jag förstår att det också är trevliga länder.

Å andra sidan, norra Swat kan vara utomordentligt farligt, liksom Indus Kohistan.

Hur var det att hoja KKH? Var du över till Singkiang? Eller gjorde du en rundtur i Pakistan? Hojade på andra sidan gränsen, i Indiska Ladakh, för några år sedan.

Per
 
Kanske - kanske inte...

Verkar som brittiska UD har lättat lite på trycket. Avråder från västra Baluchistan och North West Frontier. Alltså områdena runt Quetta och Peshawar.

Träffade två olika personer i Nepal som rest landvägen dit via Pakistan. De var båda i Pakistan under hösten 2003. Ingen garant direkt men de hade inga problem och var båda i bland annat Peshawar.
Ska du till Karakoram behöver du väl inte heller röra dig i dessa områden.

Tycks även som organisatörer har startat upp igen: http://www.outdoorsmagic.com/news/article.asp?UAN=2493&SP=&v=1

Friluftsfrämjandet från Göteborg anordnade en resa till K2:s basläger och ut via Gondogora La i slutet av 90-talet. Hör av dig till dom vetja.
 
pakistan

Hej,

jag var i pakistan i dec-03 och läget är lugnt. Jag körde runt i norra pakistan på motorcykel. Under mina 3 månader hade jag inga problem med folket. Speciellt inte i det område k2 ligger vid. Ifall du ska flyga så flyg då till skardu. Skardu traffikeras med PIA och du flyger från Islamabad ifall jag inte minns fel. Flygen inom pakistan är väldigt billiga. Från skardu kan du ta dig på en dag till Husche om ni ligger i lite med en Jeep.

ang k2. träffade en kanadensare som precis hade gjort trekken och han sa att problemet för honom hade varit kostnaden. Man var enligt honom tvungen att ha med sig en militärvakt som bevakar det hela. Kostnaden för deras gäng hade blivit 900 amerikanska dollar med guide och krubb.

Jag ser inga hinder i att göra trekken i det rådande läget. Hör av dig ifall jag kan hjälpa till med mer info.
 
Pakistan

Trevligt att det finns intresse för Pakistan. Jag har bott här i åtta månader och lär mig mer och mer om landet och säkerhetsförhållandena. Jag är inte intresserad av klättring men skall upp i trakterna om några veckor, mest för att kolla fisket.
Hör av dig om du har specifika frågor.

Med vänlig hälsning från en vänlig hälsing,
Christer Stenberg
 
Skicka mer från "Edsbyn"!

Du som bor där får ju en bättre uppfattning om hur det är än någon som bara passerar någon månad.

Jag anar att de flesta är lika trevliga som tidigare, men att man kan ha otur och stöta på någon som inte gilalr västerlänningar.

Iofs så kanske folk har vant sig vid din närvaro (om det är en mindre ort du är i).

En annan infoväg kan vara http://www.dawn.com, som är en stor dagstidning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 13
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
Anna-Carin Vandring i USA - Seattle Trekking 0
Elserrr Vacker vandring med tält i europa? Trekking 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.