Trekking Utrikes: Alperna, Himalaya ...

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-09-30, 21:18
MCFM MCFM är inte uppkopplad

Vandra i Australien

Hej! Vi är några stycken som funderar på att vandra i Australien. Mot slutet av december och i början av januari har jag hört att det är fint väder i södra delarna. Är det någon som kan tipsa om bra leder där nere i södra delen av landet?
Är dec-jan en bra tid för vandring, eller bör man hellre åka vid annat tillfälle? Ifall att norra delen är bra mycket intressantare? Stort tack!
Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 22:00
Underlig Hök Underlig Hök är inte uppkopplad

På Tasmanien har du Overland Track. Det finns också många fina shortwalks på Tasmanien. Det är en relativt liten ö med intressant natur. Man kan lätt få regnskog, strand och öppna fält på samma vandring.
Svara med citat
Gammal 2019-10-01, 00:21
veni veni är inte uppkopplad

Håller med Underlig Hök, gick Overland Track December 2013. Det är normalt sett en bra tid. Men jag hade dåligt väder eller rättare sagt dåliga kläder. Det snöade och regnade i flera dagar så det var inte alls så varmt som jag trodde. Stugorna längs leden är enkla och den gaskonvektor som fanns värmde varken stugan eller torkade kläderna. Så tar med varma kläder och regnkläder. Klimatet i Tasmanien är lite annorlunda än i övriga södra Australien men ack så vackert.
Bifogar några bilder från samma plats & dag och hur det såg ut nästa dag.
Mvh Veni

Svara med citat
Gammal 2019-10-02, 19:56
Persson.F Persson.F är inte uppkopplad

Värt att tänka på är att Overland track kräver förhandsbokning och kostar 200 AUD för den period du täker vandra.
https://www.parks.tas.gov.au/index.aspx?base=27902

Via den här kartan kanske ni kan få lite tips på vandringar i de områden ni kommer att vara.
https://www.aussiebushwalking.com/search/map
Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 03:40
Hakan P Hakan P är inte uppkopplad

Jag haller med foregaende kommentatorer on att vandring i Tasmanien ar lampligt under den arstid som namns. Daremot mindre lampligt for manga andra delar av landet. Rent allmant menar jag att basta tiden ar svenk sommar= australisk vinter. En popular vandringsled i centrala delen ar Larapinta trail i narheten av Alice Springs. Cirka 230 km och tar 12-19 dagar. Helt olikt svensk natur. I vastra Australien finns en lang (1000 km) led som heter Bibbulman track. Perth- Albany. Man maste naturligtvis inte ga hela. Ganska skiftande natur, mycket skog, langs kust sodra delen. En annan popular, kortare, led i vast ar Cape to Cape. 6-7 dagar. Gar i ett populart omrade dar det finns mycket vinodlingar, fina strander. For ett par ar sedan vandrade jag nagra dagar pa Hinchinbrook Island pa ostkusten. En ganska popular led. Vackra strander men bara se, inte simma (krokodiler). Lar finnas mycket pa ostra sidan ( Blue Mountains osv. ) , men har ingen personlig erfarenhet.
Kom bara ihag att Australien ar mycket stort. Klimat varierar oerhort mellan olika delar.

Hakan
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:17.

Logga in

Tips!