Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-08-25, 11:48
skarven skarven är inte uppkopplad

Exped liggunderlag släpper i sömmarna

Bestämde mig för att vädra ur lite fukt ur mitt liggunderlag -exped downmat. Blåste upp det och öppnade utblåsventilen och hände upp det på klädstrecket ute så att ånga skulle kunna leta sig ut. Men till minförskräckelse visar det sig att limningen/sömmen som skiljer luftkanalerna från varandra släppt helt mellan två kanaler. Googlade och hittade en tråd där någon menade att detta kunde ske pga värme. Tycker dock det är rätt uselt om ett så ”bra” liggunderlag inte tål ett par timmars svensk augustisol. Frågan är nu om detta över huvud taget kan lagas på något vis eller om det är återvinningen nästa? Liggunderlaget är toppenfint men har några år på nacken så kvitto och garantier är nog bara att glömma...

Svara med citat
Gammal 2019-08-25, 13:04
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

Vanligt är kanske att ta i, men delaminering verkar vara ett problem som dyker upp nu och då hos Expeds liggunderlag.

Skulle tro att det är snudd på omöjligt att laga (möjligen hade det gått att svetsa om det var en modell utan fyllning), och risken finns att fler svetsar är på gång att släppa.

Ta tillvara på dunet om du ska kassera =)
Svara med citat
Gammal 2019-08-25, 14:18
skarven skarven är inte uppkopplad

Jo, det finns lite att kanske återanvända till något. Laglappar, ventiler m.m. Än så länge går det kanske att ligga på, så jag väntar och ser om det krackelerar mer...
Svara med citat
Gammal 2019-08-25, 17:51
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Mäter du temperaturen på ett föremål i solen blir det ofta vida högre än vad skuggthermometern visar. Att följa bruksanvisningarna är oftast en god ide.
Mina lätta luftmadrasser dog alla den döden.

go tur
Svara med citat
Gammal 2019-08-25, 17:56
smux smux är inte uppkopplad

Ta kontakt med Exped och återförsäljaren, du har ju kvitton kvar som kan styrka ålder. Jag tycker detta är ett kvalitetsproblem och det finns åtskilliga exempel på användare som fått rätt i sin reklamering. Exped vill ju vara kända dom ett kvalitetsmärke och de tar premiumpriser för dina produkter, varför även deras kundbemötande förväntas stå i samma klass.
Svara med citat
Gammal 2019-08-26, 19:07
graylingman graylingman är inte uppkopplad

Ta kontakt med återförsäljaren och ev med generalagent eller i sista hand med Expeds huvudkontor i Schweiz. Chansen är stor att du får ett nytt liggunderlag.

Själv hade jag varit dumsnål och köpt ett underlag på brittiska Amazon och när mitt liggunderlag delaminerade hade alla garantier gått ut, butiken på Amazon existerade inte längre, brittiska generalagenten ville inte ta i det hela och självklart inte heller den svenska generalagenten. Det slutade med en mailväxling med Schweiz och ganska snart fick jag efter att ha uppgett en kod som fanns präglad nånstans på liggunderlaget, minns inte nu var, ett nytt liggunderlag.
Svara med citat
Gammal 2019-08-26, 20:18
zebulah zebulah är inte uppkopplad

Två stycken av mina Exped SynMat UL, ett Exped Downmat och ett Thermarest (där jag inte kommer ihåg modellen) har gått sönder på liknande sätt. Inget problem med reklamationen av något av men jag låg inom garantitiden.

Och nej jag har definitivt inte låtit något av dem ligga framme uppblåsta i värmen och inte heller misshandlat dem på något sätt.
Svara med citat
Gammal 2019-08-26, 20:55
martallen martallen är inte uppkopplad

Precis samma sak hände mig. Eftersom liggunderlaget var närmare tio år gammalt tänkte jag aldrig på att kontakta Exped, utan kasserade det helt enkelt.
Svara med citat
Gammal 2019-08-26, 21:04
smux smux är inte uppkopplad

Exped har 5-års garanti på sina liggunderlag, utom UL versionerna som bara har 2 års garanti. Ditt Downmat omfattas av 5-års garantin.

Thermarest har livstidsgaranti,
Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 09:50
medinfoto medinfoto är inte uppkopplad

Har du alltid använt pump för att blåsa upp det?
Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 14:26
Calexico Calexico är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av smux Visa inlägg
Exped har 5-års garanti på sina liggunderlag, utom UL versionerna som bara har 2 års garanti. Ditt Downmat omfattas av 5-års garantin.

Thermarest har livstidsgaranti,
Jag hade ett Synmat UL som var 3-4 år och fick ändå ett nytt när det laminerade, men det krävdes lite påtryckningar till huvudkontoret, foton och en del fjäskande.De tyckte jag skulle vända mig till butiken, men då jag köpt det utomlands så var det svårt. De skickade sen ett sprillans nytt till dörren :-)...Finns en tråd om det nånstans.
Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 19:59
niklaz niklaz är inte uppkopplad

Nu vet jag inte vad du menar med augustisol men det har ju varit över 30 grader på sina ställen så det är nog klar risk att det nedan hände:

”Keep the mat away from heat sources such as fire or a car or tent during the day. The air within the mat can expand and put extreme pressure on baffles, seams and laminates which can then lead to ruptured seam or malfunction.”

Jag fick ett läckande underlag bytt utan frågor eller kvitto men det här är ju en annan typ av skada. Prova att reklamera.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:52.

Logga in