Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-08-16, 12:38
Farbror Farbror är inte uppkopplad

inlägg Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera

Hej,

Köpte ett Bergans Trollhetta Tunnel 1 tält för en tid sedan, dock är instruktionerna som följer med samt info som finns på nätet minst sagt sparsmakat. Har också varit i kontakt med Bergans och det finns visst inget mer officiellt mtrl (inte riktigt Hillebergkvalitet på manualer och instruktionsfilmer)

Är det någon annan här som har samma tält? Har ni några tips på hur man sätter upp det på bästa sätt så att innertältet sträcks upp mer samt hur ni justerat/vikt tältväven för att få till god ventilation utan att släppa in allt regn?

Gärna lite bilder på era uppsättningar hade varit extra uppskattat :-)

https://www.bergans.com/se/kat ... unnel-1-tent
Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 07:23
Erik3 Erik3 är inte uppkopplad

Får du till yttertältet bra men innertältet hänger slappt ändå?

Hur är ventilationen konstruerad? Har sett en bild där det ser ut som en ventil vid dragkedjans övre del, typ en flärp man spänner ut med en kardborreförsedd pinne men bilden var otydlig så jag kan ha sett helt fel också.

Har själv sneglat lite på detta tält, men valt att avvakta då jag varken hittat användarbilder eller recensioner vid tidigare efterforskningar, nu har det funnits ett tag så några användare borde väl ha lite synpunkter att dela med sig av.
Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 07:25

Insåg just att en googling i princip bara ger en användarbild och det verkar vara din...
Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 07:44

Jag kan försöka ta lite fler bilder när vädret tillåter så får du/ni se hur det ser ut för mig.

Tycker dock det är "dåligt" av Bergans att det inte finns mer info att tillgå... Borde också som du skriver finnas några fler som har köpt detta tält...
Svara med citat
Gammal 2019-09-09, 14:03

Bergans har nu lagt upp en film

https://youtu.be/nzupwcBwIfY

Dock så var den väldigt kortfattad, visar inte några justeringsmöjligheter, hantering av ökad ventilation mm...
Svara med citat
Gammal 2019-09-09, 15:34
Skogsstjärnan Skogsstjärnan är inte uppkopplad

Det stämmer att det är långt ifrån Hilleberg nivå på instruktionen. Den galanta slängen med tältets stänger, bågar är i Hillebergs instruktioner något som uttryckligen inte ska göras eftersom de kan skada dem. Bergans gör en hel del bra produkter men sånt här drar ner deras renommé.
Svara med citat
Gammal 2019-09-09, 20:01

Om duken slackar lite ser det nästan ut att kunna bli vatten stående på biten mellan hörnpinnarna och bågen, men det kanske bara är en synvilla.

Antar att glipan mot marken är det som gäller för ventilation, har haft ett anjan tidigare och då tyckte jag lösningen fungerade.

Nja, tror inte detta tält är rätt för mig.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:45.

Logga in