Transportera Allt från ryggsäckar till flygplan

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-08-07, 10:41
Mr.H Mr.H är inte uppkopplad

Slitstark Rejäl Ryggsäck

Hej!
Söker en rejäl, slitstark och kvalitetsryggsäck för
-vandring i fjällen/ Alaska etc, 3-4 veckor
och
- sedvanlig backpacking.

75-85 liter.

Det viktigaste är att den är av bra kvalitet, rejäl, slitstark.

Vilken modell skulle ni rekommendera, utifrån er egen erfarenhet?
Exped?
Osprey?

eller Gregory Baltoro
https://www.rei.com/product/12 ... 75-pack-mens

Tacksam för tips utifrån era egna erfarenheter!=)=)

Senast redigerad av clindh den 2019-08-11 klockan 14:21
Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 11:08
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.H Visa inlägg
Haglöfs Alaska - med Mantorsele
Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 12:06
SOTO SOTO är inte uppkopplad

Tja, Mr. H

Ser att du redan 9/5 deltog i en tråd om ryggsäckar där det gavs en hel del mycket bra tips på kvalitets-ryggor från välkända tillverkare.

Dock, det verkar som du av någon anledning `snöat´ in dig på något
med namn Gregory Baltoro??

Berätta gärna lite mer om de ryggsäckar du provat i sportbutiken och vad som varit bra - dåligt. Jag testade många säckar innan jag skaffade min Exped Expedition 80 men vi är alla olika i konstitutionen så köp aldrig på enbart rekommendationer / reklam.
Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 20:11
Ldf Ldf är inte uppkopplad

Citat:
Hej!
Söker en rejäl, slitstark och kvalitetsryggsäck för
-vandring i fjällen/ Alaska etc, 3-4 veckor
och
- sedvanlig backpacking.

75-85 liter.

Det viktigaste är att den är av bra kvalitet, rejäl, slitstark.

Exped?
Osprey?

eller Gregory Baltoro
https://www.rei.com/product/12 ... 63_f169c3f8d

Tacksam för tips utifrån era egna erfarenheter!=)=)
Jag bytte nyligen väska från en gammal Haglöfs till en Osprey Aether ag 85L, en dragkedja gick sönder dag 1. Gillade inte kvalitetskänslan alls, känns billig! Jag bytte till en Fjällräven kaika 85L och är mycket nöjd, tyngre väska men kvalitetskänslan är kanon och jag älskar gs 1000 som material. Osprey satt kanon på min rygg opackad, men med tyngd sämre, kajkan sitter kanon, jag är ganska bredaxlad.

Kvaliteten i material och konstruktion är överlägsen i kajkan, men den är tyngre. För mig gör inte 1-2 kg någon skillnad.

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 07:14
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Ldf Visa inlägg
Jag bytte nyligen väska från en gammal Haglöfs till en Osprey Aether ag 85L, en dragkedja gick sönder dag 1. Gillade inte kvalitetskänslan alls, känns billig! Jag bytte till en Fjällräven kaika 85L och är mycket nöjd, tyngre väska men kvalitetskänslan är kanon och jag älskar gs 1000 som material. Osprey satt kanon på min rygg opackad, men med tyngd sämre, kajkan sitter kanon, jag är ganska bredaxlad.

Kvaliteten i material och konstruktion är överlägsen i kajkan, men den är tyngre. För mig gör inte 1-2 kg någon skillnad.

Lycka till!
Jag har nyligen gjort ett exakt likadant byte.

Naturligtvis är osprey aether inte lika överdimensionerad som alaskan (alaskan är ju närmast av militärstandard), men jag tycker ospreyen är ordentligt byggd.
Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 10:45
Lindeman Lindeman är inte uppkopplad

glad Exped Expedition 80

Har använt denna säck på några fjällvandringar nu och är hittills mycket nöjd:

-slitstark
-bekvämt bärsystem
-vattentät
-lätt=2,5 kg

Har bla haft Kajka och Norröna tidigare och tycker att Exped är likvärdig om inte bättre, framför allt mht egenvikt och vattentäthet. Absolut värt att prova denna modell om du inte gjort det redan !

Enda nackdelen är väl priset, men jämförbara konkurrenter ligger nästan i samma härad...
Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 13:31
Le Troglodyte Le Troglodyte är inte uppkopplad

Jag tycker Crux AK70 är svårslagen när det gäller kvalitet och vikt. 77 L och 1,5 kg. Jag har använt min i 10 år nu och har även en AK47. Grymt bra säckar om man gillar lite mer avskalade, slitstarka modeller.

https://www.crux.uk.com/product/3g-ak70-rt
Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 18:24
Mr.H Mr.H är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av SOTO Visa inlägg
Tja, Mr. H

Ser att du redan 9/5 deltog i en tråd om ryggsäckar där det gavs en hel del mycket bra tips på kvalitets-ryggor från välkända tillverkare.

Dock, det verkar som du av någon anledning `snöat´ in dig på något
med namn Gregory Baltoro??

Berätta gärna lite mer om de ryggsäckar du provat i sportbutiken och vad som varit bra - dåligt. Jag testade många säckar innan jag skaffade min Exped Expedition 80 men vi är alla olika i konstitutionen så köp aldrig på enbart rekommendationer / reklam.

Hej SOTO och andra som delat med er av era kunskaper i denna fråga!
Ja, fråga i frågas i en spalt här om samma fråga. Nu börjar det bränna i knutarna, så tänkte jag gör en egen fråga.
Ja, den här Gregory Baltoro har jag läst om några gånger och fastnat för...snöat in=)=). Dock inte testat den på riktigt, så att säga. Det jag läst om den så verkar den vara rejäl. ( men mina kunskaper är inte så superstora av kvalitetsryggsäckar). men har fastnat för den på något sätt=).
Har även i butik fått rekommendationer för Exped.
Har även varit på Naturkompaniet och tittat, frågat o testat. Där fanns ju bland annat Fjällräven Kaika. Den kändes ju bra. Men det är ju endast ett litet test i butiken.

Tack igen för era erfarenheter.
Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 08:24
titantomten titantomten är inte uppkopplad

Citat:
.....
Har även i butik fått rekommendationer för Exped....
Tack igen för era erfarenheter.
Jag har inte prövat Expedition 80. Exped gör bra grejer däremot, och den där säcken har ju fått bra recensioner i pressen. Ville bara tipsa om att den finns på rea på flera ställen, Addnature 4495 SEK, eller https://www.ultralightoutdoorg ... cksack-p2305 för 359 GBP. Om du vill "chansa", annars är väl det bästa att testa ryggsäcken innan köp. Ryggsäckar är lite som skor, det är svårt att köpa rätt utan att ha prövat IRL.
Lycka till.
Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 18:32
Kommer inte på något bra Kommer inte på något bra är inte uppkopplad

Lk70?
Slitvarg
Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 19:40
G.Kraft G.Kraft är inte uppkopplad

Arcteryx Naos 70 har jag burit massor och den sitter bra upp mot 30kg. 70 antyder 70l men min lastar nog närmare 85. Bra bärsystem och vattentät med rullstängning gör den optimal i packraft, kanot etc. vilket jag ofta använder.

Vet inte om de har någon motsvarande modell nu, de begagnade ser ut att gå för dyra priser, fyndade min.

/G
Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 20:32
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Lk 70 3,8 kg tom.

bevare oss

go tur
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:36.