|
Utrustning allmänt Annat om utrustning |
![]() |
|
Ämnesverktyg |
Betyg: ![]() |
Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.
Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på: 1. Vilken kniv använder du till vardags? 2. Vilken kniv använder du där ute? 3. Vilken kniv använder du utomlands? 4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök? 5. Vilken kniv är din drömkniv och varför? ~Paul~ |
|
|||
|
|||
Vad menar du med till vardags?
|
|
|||
|
|||
mora, mora, mora.. ibland mora..
|
|
|||||
|
|||||
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Jo, här fanns en recension tydligen http://www.tasteline.com/defau ... cumentID=731 Citat:
|
|
|||
|
|||
1. Vilken kniv använder du till vardags?
- Se 2. 2. Vilken kniv använder du där ute? - En kniv som numera avlidne smeden Hugo Carlsson från Gammelstad utanför Luleå gjort bladet till och som min far gjort resten på. En Opinel samt en Martiini Filékniv ligger i fiskegrejerna 3. Vilken kniv använder du utomlands? - Hmm , en Opinel kanske... eftersom jag köpte en sådan sist jag var utomlands 4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök? - Nån gammal kökskniv som märket inte syns på längre, men som fortfarande är riktigt bra. 5. Vilken kniv är din drömkniv och varför? - Skulle väl vara en Opinel som tål lite tuffare tag då kanske? [Ändrat av öringen 2006-11-08 kl 13:49] |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
1, "Lappkniv". 2, KABAR i skogen och Opinel på fjället. 3, Opinel. 4, Global köksknivar. 5, Hmmm..om man får drömma lite så skulle det bli en mindre variant av "Star Wars- lasersvärd" Alltså en laserkniv! Ultimatare än så finns ju inte, kan tom skära av en järnbalk, antända en eld.. 5, I vaket tillstånd skulle det bli en WWII Dagger med lindat handtag(snöre?)av brittisk modell...vacker att se på och effektiv. Blir det någon sammanställning av det hela senare? //Anders [Ändrat av andy69 2006-11-08 kl 14:05] |
|
|||
|
|||
Re: Vasst...
Citat:
Själv använder jag inte en enda kniv till vardags. Jag har i och för sig alltid någon typ av kniv på mig (sorry lagstiftaren) men den brukar variera med humöret och det planerade anv. området. I köket, t ex använder jag mest 2 knivar. En riktigt stor: Satake Chef eller en riktigt liten: Knivman Skalman. När jag åker utomlands så har jag alltid på mig min Vic Outrider. I naturen använder jag många olika knivar, beroende på vad jag skall göra. Drömkniven var den svåraste frågan e m å. Egentligen finns den bara i mitt huvud. Att tillverka den är en annan sak ![]() ~Paul~ [Ändrat av dePaul 2006-11-08 kl 14:32] |
|
|||
|
|||
2. Mora 2000/Mora kolstål klassisk, snart en Sikforskniv.
5. Snygg Lappkniv, för känslans skull. Raskesven |
|
|||
|
|||
Citat:
~Paul~ |
|
|||
|
|||
Citat:
![]() ~Paul~ |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
2.En Marttiini,modell okänd och Leatherman Sideclip (Kick).Till fisket följer även en inåtböjd fällkniv med. 3.DO 4.En noname,men vass som satan. 5.Som Marttiini´n,men lite "robustare". peter Edit:Räknas multitång som kniv? [Ändrat av ping 2006-11-08 kl 15:26] |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|