Etiska flugor

Re: C&R som djurplågeri

Lazzaroon; sa:
Jag idkar C&R och det är nog inte riktigt schysst mot fisken alla gånger. Jag tycker inte att det handlar om djurplågeri dock. Inte i ett fritt större vatten, t ex Laisälven.

I välbesökta småvatten kan man nog prata om djurplågeri. Storharrarna i ett känd liten skogstjärn någonstans norrut eller karparna i en trofésjö söderut... stackars jävla krakar.

På vilket sätt är det mindre synd om fiskarna som du drillar i Laisälven jämfört med fiskarna som du drillar i en skogstjärn?

Peppe
 
Re: etiskt?

Outsider; sa:
Jagar gör jag inte själv, men jakt på bestånd som tål avskjutning, och tillomed behöver det kan väl aldrig vara fel?

En tanke slog mig vad gäller det här med jakten. Någon avskjutning av älg i den omfattning som sker i dag skulle nog knappast behövas om vi lät vargar och järvar vara ifred...
 
Re: Re: C&R som djurplågeri

På vilket sätt är det mindre synd om fiskarna som du drillar i Laisälven jämfört med fiskarna som du drillar i en skogstjärn?
--------------------------


1,5-kilosharren i "Kändistjärn" drillas och släpps 70 gånger på en sommar!
 
Vad är nu detta för snack?

Om våra fiskar skulle vara behäftade med förmågan att skapa betingade reflexer (Pablos hund), skulle de väl sluta äta och svälta ihjäl.

Vi kan ju alltid klappa dem och be om ursäkt.;)

/Björn
 
Upp till bevis!!

Nu kommer den enligt mig (alt. för mig) intressantaste frågan i denna tråd:

Hur många har efter att ha läst denna tråd ändrat sina inköp vad gäller material till flugor och dylikt?
 
Vi människor upprörs av olika saker, när hundar och katter far illa så berörs vi mycket dom finns ju så nära oss som husdjur.
Människor som även dom svälts (hundarna svälts innan pälsen tas av) är vi inte så upprörda av.
Jag har varit i Kina tror inte hundarna där lider mer än i tex Grekland där dom magra hundarna springer runt och äter sopor.
I Kina finns inga lösspringande hundar på gatorna.
Där äter dom hundkött och samtidigt tar dom vara på pälsen, mycket bra tycker jag.
Vi i väst slänger väldigt mycket som vi kan äta eller använda.Slöseri kallas det.
Om vi slutar med att köpa skinn från Asien som kan komma från olika djur så slutar det bara med att skinnen slängs, att äta hund är en stor del av deras kultur liksom vi äter kor tex som är helt otänkbart att äta i vissa länder.
MVH
KIM


Graip; sa:
Är det någon mer än jag som funderat över detta?

Fick mig en funderare i somras, när nyhetsmedierna förkunnade att hundar odlas och flås levande (billigare så antagligen) för att tillhandahålla finfin päls åt även oss i Europa.

Själv har jag innehaft en kinesisk sk hundskinnsmössa i många herrans år och i våras köpte jag sk tempelhundpäls till mina havsöringflugor.

Vämjeliga känslor for genom huvudet på mig.
Eftersom jag är uppvuxen med fågelhundar, tränar, jagar och hållit kurser i ämnet, har jag beslutat att inte fortsättningsvis köpa eller befatta mig med detta material för kläder eller flugbindning.

Intressant att få höra er uppfattning, här på fiskeforumet.

/Björn
 
För att det är ok att pina skiten ur levande varelser i vissa länder, legitimerar det inte oss att sanktionera verksamheten.

Om flera miljoner människor flyr från ett land pga tortyr och förföljelse, skall vi bara vifta bort företeelsen med argument typ det är ju deras kultur.

Nej, ta ställning för vad som är livsbejakande och vad som är motsatsen, ett tydligt förakt för livet och allt levande.
 
Plågande

Nu har du fel:
Jag har varit på flera slakterier i Sverige och jag vet hur det går till där.
Där slaktas ofta djur som får och grisar innan dom är avlivade.
I nästan alla andra länder har dom en helt annan slaktmetod som innebär att djuren tappas på blodet innan slakten sker, då plågas inte djuren alls.

Tortyr och förföljelse kommer aldrig bli kultur så ett mer missvisande exempel kunnde du inte hitta.
Och att jämmföra tortyr med vilken sorts mat man äter???
Nej nej längre och längre bort från diskussionen kommer du.
Livbejakande är att ta vara på den mat som finns och inte göra för mycket för att sedan slänga bort överflödet.
I Sverige slängs tonvis med mat varje dag.
I asiatiska länder slängs nästan ingen mat.
Där äter dom kött som kött, bara för att vi råkar ha hundar som husdjur så ska vi leka storebror och bestämma att just detta får man inte äta????
Nej nej låt folk äta den mat eller växter dom vill så länge dom inte är kannibaler.
MVH KIM

Graip; sa:
För att det är ok att pina skiten ur levande varelser i vissa länder, legitimerar det inte oss att sanktionera verksamheten.

Om flera miljoner människor flyr från ett land pga tortyr och förföljelse, skall vi bara vifta bort företeelsen med argument typ det är ju deras kultur.

Nej, ta ställning för vad som är livsbejakande och vad som är motsatsen, ett tydligt förakt för livet och allt levande.
 
Lite fakta

Krister,

jag vet inte om din Kina-resa var begränsad till Beijing och turistattraktionerna, men det verkar så om du säger att det inte finns några lösspringande hundar i Kina. Själv har jag bott i Kina i tre år och åtminstone på det det 20-tal platser jag rest till kan jag säga att i stort sett alla utom storstäder som Beijing och Shanghai har lösspringande hundar.

När det sedan kommer till slaktmetoderna vet jag inte om du har rätt när du säger att Sverige inte skulle vara så bra som andra. Vi kan väl jämföra det med just slakten av en hund i Kina. Jag betvivlar att du känner till hur en hund i Kina avrättas innan middag. Hunden hängs i en snara för att långsamt strypas till döds. Det anses göra köttet mört. Till och med mina kinesiska vänner som ätit hund flera gånger anser att det är rent och skärt plågeri.

Jag varken fördömmer eller gillar detta. Jag tillhör själv kategorin som beställer Tempelhund till mina laxflugor.

Fast jag tycker inte att du kan använda dina begränsade kunskaper om hundar i Kina som argument i diskussionen.

Peppe
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...