Vad är en Skandinavisk ÄVENTYRARE

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Man överdriver inte om man säger att man blir förvånad över alla dessa paddlare som startar upp hemsidor och berättar om sina äventyr!. Frågan är dock varför många av dessa (inte alla) har så klent kroppsformat, ja nästan en total avsaknad av muskelmassa. Jag läste nyligen om en snubbe som paddlat runt Skandinavien och gick in på hemsidan. Av kroppshyddan att döma ser det inte ut som han tagit många paddeltag. Detsamma gäller några av Sveriges s.k. äventyrare som många gånger ser ut att vara i så dålig kondition att de inte skulle klara en rask promenad runt Djurgården. Vissa man har sett är direkt feta och överviktiga vilket rimmar illa med ett aktivt liv som paddlare och klättrare.

Vad vill man få ut av att ge sig till känna som en ”äventyrare”???. Sedan en tid har jag studerat i USA och det är många atleter som får sig ett gott skratt när de ser våra s.k. atleter. För handen på hjärtat, vist bygger du muskelmassa om du paddlar regelbundet. Detsamma gäller de som tränar rodd. Inte har ni väl sätt en roddatlet utan muskelmassa. Varför ser många av dessa herrar ut som skin eller övergödda grisar?.

Vart vill jag komma?. Jo jag bara förundras över att ingen reagerar på dessa äventyrares avsaknad av fysik. Man kanske till och med skulle kunna ifrågasätta om de utfört alla äventyr!!!. Inga nämnda. Heller inga glömda!!!.
 

Guest

Gäst
Heller ingen nackdel

Det är inte heller fel att ha lite muskler på kroppen. Detta är ju resultatet av träning. Paddlingen har givit mig ordentliga axlar så inte skall man underskatta paddlingen. Simnträning och paddling, rodd m.fl. har bevisligen en muskeluppbyggande effekt. Så hugg inte ner på oss med massa.
 
Kajaken är inte anabol

Men bygger paddling massa?

Vet inte det jag, klart man läser ju i diverse sanningsenliga skittidningar, du vet dom som publicerar dunderkurer och banta 25 kilo i veckan, att paddling - Oh så bra det är!
Man blir såå stark och såå snygg och såå...
Jag tror mer på egna iaktagelser än någon söndagsbilaga men om någon lagt på sig massa vid paddling så är det ju kul för honom eller henne.


Ta det inte fel, jag paddlar själv mycket och har så gjort några år nu men jag tror att för egen del så är paddlingens effekt på muskelmassan försumbar.
Jag tränar 3-5 gånger i veckan och paddlar därtill långfärd för nöjes skull, det lär väl vara skillnad om man aldrig tränar eller ligger på och tävlings/motionspaddlar.

Min teori är det åtminstone ska vara jobbigt för att anses som träning och paddling upplever jag som mycket lätt såvida det inte blåser kraftigt emot. Jag upplever kajakpaddling som mer aerob än anabol.

Min muskelmassa har jag fått både genetiskt och som ett resultat av träning på landbacken.
Jag tror inte jag skulle vara varken större eller mindre om jag inte paddlat.



JL
 

Guest

Gäst
Bra inlägg

Det ligger mycket i det du skriver om. Jag har själv paddlat sedan slutet på 80 talet och nog tycker jag att mina paddelkompisar och jag har ökat över axlarna ordentligt. Allt är väl relativt i och för sig. Men fysilogiskt torde nog kajakpaddling resultera i muskelmassa. Sedan kan man fråga sig om alla har samma möjligheter. Men vist borde väl en Blå bandare eller liknande kunna uppvisa ett ordentligt axelparti alltid.

Men alla är vi oliga Gudbevars!!
 
Fett

När man ger sej ut på ett äventyr är det inte alldeles ovanligt at man äter upp sej ordentligt, för att ha mycket att bränna. Skrattar Amerikaner? Titta på Ian Adamsson, en av världens bästa multisportare. Amerikan, men han ser inte ut som ett muskelberg precis.
 
Vet inte om jag håller med.

(Har tagit mig friheten att klippa lite i Hannes inlägg. Ni kan ju alla läsa det han skriver i hans originalinlägg i toppen av tråden...)

articat; sa:
Detsamma gäller några av Sveriges s.k. äventyrare som många gånger ser ut att vara i så dålig kondition att de inte skulle klara en rask promenad runt Djurgården. Vissa man har sett är direkt feta och överviktiga vilket rimmar illa med ett aktivt liv som paddlare och klättrare.

Vad vill man få ut av att ge sig till känna som en ”äventyrare”???.

Ok. Jag är ingen paddlare, och kan ingen om paddling, så i det fallet vet jag inte om du har rätt. Vad det gäller de klättrare jag känner till som har websidor och kallar sig "äventyrare" har jag ett par kommentarer som kanske kan belysa problemet ur en annan synvinkel:

1) Klättrare har normalt en kroppsform som inte ser vidare "muskulös" ut. Klippklättring i allmänhet och alpin klättring i synnerhet ger framförallt stora underarmar och axlar. Biceps, å andra sidan, tränas nästan inte alls och många får därför lite "framåthukad" kropp, med brett mellan skulderbladen och axlarna pekande framåt. Knappast snyggt och ger ingen bra hållning, men axk så effektivt om man vill bli en bra klättrare! Dålig hållning kan alltså vara ett tecken på bra träning, i fallet klättrare.

2) Ett par extra kilon skadar ALDRIG i äventyrsklättring, bara de är fett, och inte muskler. På min expedition i Kirgistan i slutet av 90-talet gick jag ned 22 kilo och kom tillbaka som en räka. "Man är inte fullvuxen förrän man väger tresiffrigt", så att säga. Fettet behövs framförallt på hög höjd, för att förbränningen är mycket högre, man får i sig mindre energi och måste ha "lite depåer" att ta av och för att leder etc. skall fungera på den höjden. Det är alltså en förutsättning för att kunna hålla på med någon form av "äventyr".

Sedan vet jag inte hur många klättrare som verkligen kallar sig "äventyrare". Många jag känner, som satsar på klättringen på allvar kallar sig "alpinister" eller "klättrare" och "äventyrare" är ofta något som inte riktigt ses som något positivt i klätterkretsar, i Sverige. Här har vi en kulturell skillnad, från t.ex. Storbritanien och USA.

De flesta "riktiga äventyrare" inom klättersverige (folk med alpin erfarenhet, som gjort några turer under vinterförhållanden, klättrat några 4000+-toppar och behärskar stegjärnsteknik, isyxdito och har de dokumenterade erfarenheterna att backa upp sina stories) ser inte mycket ut för världen, men klår nog "de flesta" i en språngmarsch runt djurgårdsbrunnsviken. Se på den framlidne Göran Kropp, t.ex. Han såg inte direkt "slimmad" ut, men sprang/åkte rullskidor/marscherade längre, snabbare, högre och mer kuperat än de flesta andra. Rafael Jensen, Lars Cronlund, Danne Bidner, Fredrik Sträng likaså. Tillochmed jag själv, fastän jag inte kallar mig äventyrare, klarar utan vidare att göra 10 km på vettig tid, utan att se ut "smal och slank" eller "som ett V över ryggen".

Så hur man ser ut har inte alltid att göra med hur man klarar av att backa upp sina "äventyrsstories"...

MVH

/Kotten
(Som alltså är "klättrare" och inte "äventyrare").
 
Jag är ingen paddlare, klättrare eller äventyrare men jag bedömmer hellre någons prestation än utseende. Att se ut som en collegebroiler från USA är inget krav för att man kan ta sig paddlande runt Sverige eller dra pulka till polerna.
Jag har bilder och berätterlser om mina vandringar ute på näter utan anspråk på att vara någonting och jag liknar väl mest en övergödd gris. Tack och lov hade jag ingen helbild med alla muskler synliga ;-) När kan vi få sen en bild av articat? // Roland
 
Otroligt korkat inlägg

Hannes, jag är ledsen att behöva säga det men ditt inlägg är nog ett av de mer korkade jag någonsin läst.

De så kallade äventyrarna har naturligtvis sina hemsidor för att berätta om sina äventyr, sina prestationer och upplevelser. Inte för att visa upp sina kroppar. Om det var en solbränd, fettslimmad, fitnesskropp de var ute efter skulle de förmodligen inte paddla hundratals mil, cykla jorden runt, bestiga 8000+ berg eller springa ultramarathon. Om det var en solbränd, fettslimmad, fitnesskropp de var ute efter hade de förmodligen snarare spenderat 23½ av dygnets 24 timmar på gymmet och den sista halvtimmen sovande i solariet tillsammans med ett gäng skrattande amerikaner... Det finns nämligen de som gör sånt men dessa möter man sällan på fjället. Och de söker sig nog till andra forum än detta.
 
articat; sa:
Man överdriver inte om man säger att man blir förvånad över alla dessa paddlare som startar upp hemsidor och berättar om sina äventyr!. Frågan är dock varför många av dessa (inte alla) har så klent kroppsformat, ja nästan en total avsaknad av muskelmassa. Jag läste nyligen om en snubbe som paddlat runt Skandinavien och gick in på hemsidan. Av kroppshyddan att döma ser det inte ut som han tagit många paddeltag. Detsamma gäller några av Sveriges s.k. äventyrare som många gånger ser ut att vara i så dålig kondition att de inte skulle klara en rask promenad runt Djurgården. Vissa man har sett är direkt feta och överviktiga vilket rimmar illa med ett aktivt liv som paddlare och klättrare.

"Vad vill man få ut av att ge sig till känna som en ”äventyrare”???." Sedan en tid har jag studerat i USA och det är många atleter som får sig ett gott skratt när de ser våra s.k. atleter. För handen på hjärtat, vist bygger du muskelmassa om du paddlar regelbundet. Detsamma gäller de som tränar rodd. Inte har ni väl sätt en roddatlet utan muskelmassa. Varför ser många av dessa herrar ut som skin eller övergödda grisar?.

"Vart vill jag komma?. Jo jag bara förundras över att ingen reagerar på dessa äventyrares avsaknad av fysik. Man kanske till och med skulle kunna ifrågasätta om de utfört alla äventyr!!!. Inga nämnda. Heller inga glömda!!!."
Ja inte är det stora muskler och ett "snyggt" utseende som behövs för att komma någonstans när man är äventyrare...det är något helt annat.
"Atleterna" där borta kan gärna få sig ett gott skratt ,det behöver de säkert.
Om jag skulle välja färdkamrat och det stod mellan ett muskelberg och en tunn senig rackare så är valet för mig självklart,den seniga typen.
De är oftast uthålligare och det är mer avgörande än muskelmassa.
Om jag fick välja mellan intellekt och muskler så väljer det första utan tvekan.
Äventyr är mer än kroppsbyggnad eller utseende förstår du!?
Paddling,klättring ,skidåkning ,skridskoåkning etc bygger inte muskler det ger erfarenhet!
/Bosse.
 
articat; sa:
Vad vill man få ut av att ge sig till känna som en ”äventyrare”???.

T.ex. 1) Sponsorerna kräver det 2) reklam för sig själv 3) berätta om sina erfarenheter

Inte har ni väl sätt en roddatlet utan muskelmassa. Varför ser många av dessa herrar ut som skin eller övergödda grisar?.

Inte så konstigt. Före: energilager, Efter: underskott

Vart vill jag komma?.

Såvitt jag förstår, trots den insinuanta tonen:
1) Om man inte ser ut som en din idealbild av en "äventyrare" (som i reklam) kan man inte utfört något som kan kallas "äventyr"

2) Om man mot förmodan skulle ha utfört något som kan klassas som "äventyr" men inte ser ut som en "äventyrare" skall man inte visa upp sig på t.ex. en internetsajt

Ditt problem är nog att du är avundsjuk på dom som klarar av sådant du inte klarar av, trots att de inte ser ut som du tror man måste se ut för att klara det.

Jo jag bara förundras över att ingen reagerar på dessa äventyrares avsaknad av fysik. Man kanske till och med skulle kunna ifrågasätta om de utfört alla äventyr!!!. Inga nämnda. Heller inga glömda!!!.

Det finns inget att reagera på!

:-(
Kalle G
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.