Fältarbetsdykare (värnplikt)

Guest

Gäst
Hej!
Det börjar dra ihop sig för mönstring för mig och jag har gått i tankar på att söka som fältarbetsdykare. Men jag har en fråga ang. det. Innan man blir antagen är det en extramönstring med läkarundersökning. Det är såhär att jag har en lättare form av allergi mot katter och även ibland mot damm (om jag är i ett väldigt skitigt hus tex.) Då blir jag täppt i näsan och och jag vistas för mkt med katter kan ögonen bli lite irriterade...

Nu är frågan, är det relevant, eller har jag lika stor chans som de andra att klara extramönstringen, eller sollar de bort folk som mig?

MVH,
Henrik
 
Jag skulle

mörka min allergi om jag hade en sådan. Du kan väl kanske käka nåt allergipiller i smyg om det nu mot all förmodan skulle finnas några katter där ni håller på.


Marre
 
Henrik: Skriv eller ring och fråga Pliktverket eller vem som nu är ansvarig för uttagningen, om det är ett problem med kattallergi. Med tanke på att 30-40% i din ålder är allergiska mot någonting så känns det lite hårt att utesluta er från dykartjänsterna (så gott om folk har försvaret knappast).

Om myndigheten i fråga menar att du inte ska göra dyktjänst om du har kattallergi, så fråga varför. Om det (rent hypotetiskt) skulle vara livsfarligt att sältarbetsdyka med kattallergi så skulle inte jag rekommendera dig att mörka allergin bara för att få tjänsten, lite för hög insats liksom. Om det inte är farligt men det ändå finns någon princip som säger att kattallergiker inte får göra dyktjänst så kan du väl fundera på att mörka, på samma sätt som många andra inryckande mörkar sina knäskador, ryggskador etc.
 

Guest

Gäst
Strykarräven; sa:
Henrik: Skriv eller ring och fråga Pliktverket eller vem som nu är ansvarig för uttagningen, om det är ett problem med kattallergi. Med tanke på att 30-40% i din ålder är allergiska mot någonting så känns det lite hårt att utesluta er från dykartjänsterna (så gott om folk har försvaret knappast).

Om myndigheten i fråga menar att du inte ska göra dyktjänst om du har kattallergi, så fråga varför. Om det (rent hypotetiskt) skulle vara livsfarligt att sältarbetsdyka med kattallergi så skulle inte jag rekommendera dig att mörka allergin bara för att få tjänsten, lite för hög insats liksom. Om det inte är farligt men det ändå finns någon princip som säger att kattallergiker inte får göra dyktjänst så kan du väl fundera på att mörka, på samma sätt som många andra inryckande mörkar sina knäskador, ryggskador etc.

Tack för svaret!
Ja, det låter faktiskt vettigt att ringa. Då får man ju faktiskt svar direkt. Jag tycker också det vore lite lustigt om de skulle utesluta alla allergiker, dessutom när det är en lättare variant. Det jag tänkte på var att de kanske inte vill ha en som kan bli täppt ibland med tanke på tryckutjämningen. Men hur många katter kan det finnas på ett regemente. Kan tillägga att jag inte reagerar mot hundar om de skulle ha det.
Tack, tack.
 
hose; sa:
Strykarräven; sa:
Henrik: Skriv eller ring och fråga Pliktverket eller vem som nu är ansvarig för uttagningen, om det är ett problem med kattallergi. Med tanke på att 30-40% i din ålder är allergiska mot någonting så känns det lite hårt att utesluta er från dykartjänsterna (så gott om folk har försvaret knappast).

Om myndigheten i fråga menar att du inte ska göra dyktjänst om du har kattallergi, så fråga varför. Om det (rent hypotetiskt) skulle vara livsfarligt att sältarbetsdyka med kattallergi så skulle inte jag rekommendera dig att mörka allergin bara för att få tjänsten, lite för hög insats liksom. Om det inte är farligt men det ändå finns någon princip som säger att kattallergiker inte får göra dyktjänst så kan du väl fundera på att mörka, på samma sätt som många andra inryckande mörkar sina knäskador, ryggskador etc.

Tack för svaret!
Ja, det låter faktiskt vettigt att ringa. Då får man ju faktiskt svar direkt. Jag tycker också det vore lite lustigt om de skulle utesluta alla allergiker, dessutom när det är en lättare variant. Det jag tänkte på var att de kanske inte vill ha en som kan bli täppt ibland med tanke på tryckutjämningen. Men hur många katter kan det finnas på ett regemente. Kan tillägga att jag inte reagerar mot hundar om de skulle ha det.
Tack, tack.

Några varningens ord utifrån egna erfarenheter... Pliktverket är en stark kandidat om platsen som Sveriges sämst fungerande myndighet; de har helt enkelt huvudet i arslet hela bunten. Därför rekommenderar jag att du känner dig övertygad om att den som svarar på dina frågor verkligen kollat upp hur det ligger till, så att du slipper obehagliga överraskningar när du väl kommer till mönstringen med din allergi.

/P
 
hose; sa:
Det jag tänkte på var att de kanske inte vill ha en som kan bli täppt ibland med tanke på tryckutjämningen. Men hur många katter kan det finnas på ett regemente.
Nä som sagt, hur många katter ryms det i en lufttub? Men, man ska aldrig säga aldrig, försvaret är väl inte direkt välkänt för att alltid ha logiska, begripliga eller ens förklarbara skäl till en del av sina regler, så...
Lycka till!
 
Sänk rådet

skogenskonung; sa:
mörka min allergi om jag hade en sådan. Du kan väl kanske käka nåt allergipiller i smyg om det nu mot all förmodan skulle finnas några katter där ni håller på.


Marre

Rent ut sagt korkat svar måste jag säga! Oftast finns de regler som tillämpas av en anledning... Särskilt när det gäller verksamhet som inom försvar eller tex brandkår/polis där faktiskt ens eget och ANDRAS liv kan hänga på om man klarar av att fullgöra sin tjänst. Gör som de andra föreslår, kolla upp vad som gäller och varför. Men kontakta då både pliktverket men framförallt det förband som utbildar (Ing2). Antar att du själv redan sökt info men ändå:

http://www.ing2.mil.se/article.php?dontaddcount=1&id=11628

Där hittar du även kontaktinformation.

mvh
Niklas
 
Re: Sänk rådet

lgniklas; sa:
skogenskonung; sa:
mörka min allergi om jag hade en sådan. Du kan väl kanske käka nåt allergipiller i smyg om det nu mot all förmodan skulle finnas några katter där ni håller på.


Marre

Rent ut sagt korkat svar måste jag säga! Oftast finns de regler som tillämpas av en anledning... Särskilt när det gäller verksamhet som inom försvar eller tex brandkår/polis där faktiskt ens eget och ANDRAS liv kan hänga på om man klarar av att fullgöra sin tjänst. Gör som de andra föreslår, kolla upp vad som gäller och varför. Men kontakta då både pliktverket men framförallt det förband som utbildar (Ing2). Antar att du själv redan sökt info men ändå:

http://www.ing2.mil.se/article.php?dontaddcount=1&id=11628

Där hittar du även kontaktinformation.

mvh
Niklas

...och det finns ju inte tusentals som har mörkat smärre lyten och diverse defekter som kunnat sätta käppar i hjulen för vissa befattningar -och som klarat sig utmärkt ändå? Eller? Äh, använd sunt förnuft så blir det bra.
Lycka till!

/K
 
Re: Re: Sänk rådet

carvingkimbo; sa:
...och det finns ju inte tusentals som har mörkat smärre lyten och diverse defekter som kunnat sätta käppar i hjulen för vissa befattningar -och som klarat sig utmärkt ändå? Eller? Äh, använd sunt förnuft så blir det bra.
Lycka till!
Håller inte med om att det är samma sak. Ett tidigare skadat knä eller en fotled som går upp under något fälttest har inte alls samma farlighet som t ex en allergisk chock (anafylaxi) eller ett akut astmaanfall pga pälsdjursallergi, när någon kattägare använt dykmasken före dig. Knät/foten kan på sin höjd invalidisera dig, allergin/astman kan döda dig och utsätta dina kamrater för risker. Även om risken inte är så stor så är den inte värd att ta, om mönstringsläkaren menar att den finns. Om det däremot är riskfritt (vilket jag tror) att dyka med allergi, so go for it. Fråga den som vet, inte värt att chansa. Fråga anonymt om du vill, så slipper du bli stämplad som "den olämplige allergikern"...
 
Angående dykerimedicn

Det är förstås en ganska stor skillnad att fejka en knäskada för att få frisedel mot att dölja en sjukdom som innebär livsfara vid dykning.
Vissa sjukdomar och tillstånd inebär absolut hinder mot
yrkesmässig- och militär dykning, detta pga de utgör en så pass hög risk att de kan riskera livet inte bara för den dykande utan också för hans dykkamrater som kan vara helt beroende av honom. Det går tex bra att elitidrotta med astma då man kan ta medicin som man lätt har med sig när man får besvär, men det fungerar inte på samma sätt 20 meter ner i ett mörkt hav.
Dessutom tillkommer att kroppen och andningsorganen reagerar på ett helt annat sätt när man andas komprimerad gas under högt tryck och hårt arbete i låg temperatur än vad som sker ovan ytan.
Huruvida man önskar bluffa eller inte spelar dock ingen roll eftersom du kommer att testas med dynamisk spirometri som testar om dina allergi påverkar din förmåga att dyka och den testen går inte att fejka.
Utan att veta detaljer om din allergi tror jag inte den kommer att vara avgörande för om du blir antagen, förutsatt att du inte blir påkommen med att bluffa om den, för då har du redan falerat första testet till dykare.

Det är inte Pliktverket utan Dykeri- och Navalmedicinskt centrum som står för uttagningen av dykare

Lycka till med en fantastisk utbildning

Per Loftås
Dykläkare
 
allergi=inte dyka

egna erfarenheter säger att dyktjänst inte går om man har allergi. vet inte varför men det är vad jag fick höra när jag mönstrade
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.