Ämne: brohopp
Visa ett inlägg
Gammal 2003-08-05, 03:53
Carpe diem Carpe diem är inte uppkopplad

Haha!

Du studsar lite grand... En schysst grej kan vara att du drar en slinga över bröstet, som för att göra en helkroppssele och trä repet därigenom. En kamrat hade inte riktigt greppat grejen att det kunde bli ett fint ryck och att infästningen sitter i bäckenhöjd. När rycket kom så böjde sig ryggen bakåt och... tja...när vi sen kollade filmen så såg det nästan ut som om han hade infästningen i ryggen istället. Fällkniven helt enkelt. Vi har kört utan och bara man är medveten om att det kan hända så greppar man juh repet stenhårt när man hoppar.
Rycket är inga problem. Det är juh det repet är till för.
När det gäller förkortning av livslängden på ditt rep så ska det inte vara någon större fara. Om man gör så som jag skrev innan så kommer du alltså inte ens upp i F:1 fall och således borde det inte förkorta livslängden så markant. Det bör tilläggas att jag inte är någon repexpert men jag räknar kallt med att jag kan genomföra hundra sådana hopp om repet ser ut och känns okej vid besiktning. Att det tappar sin dynamik tar det tillbaka igen om man låter det vila. Vi har kännt att repet stumnar vid 3-5 hopp men att det sedan återgår efter en stunds vila. Det är precis vid karbinerna/vändpunkten som det värsta slitaget sker. Det kan därför vara schysst att inte hoppa på samma punkt hela tiden och noga besiktiga den innan och efter hopp.
Som folk tidigare har poängterat så är det riskfyllt men har man klättererfarenhet och kan sina riggar så är det kanon! Tänk på att göra infästningarna BOMBSÄKRA. Säkrare än den säkraste standplats.
Förövrigt så skulle det vara intressant att veta vad ni riktiga repexperter anser. Om ni vill bekräfta eller dementera mina analyser...
Jag vet inte om om king-swing skrämmer mig mer än fritt fall men det är bara en hel del mer jobb och så kan man ju gunga in i en massa grejjer. Sånt gör ont =)
Hoppas att det klarnar, kompis!

//Daniel
Svara med citat