Köpråd termos

Anänder både termosar med snabbkork och vanlig (lite beroende på innehåll och användning). Min erfarenhet är att jag inte märker någon skillnad gällande att hålla värme. Har dessutom sett tester som säger att det inte är någon skillnad mellan de olika korkarna när det gäller hur de håller värmen (kommer dock inte ihåg vart jag sett dem så jag hittar dem inte nu).

Intressant. Det där var bara min subjektiva upplevelse. Går det objektivt visa att snabbkorkar håller värmen lika bra som skruvkorkar får jag naturligtvis böja mig för det.
 
Varför köpa dåligt? En termos används i de mest olika stunder och sedan dyker i kurvan, nja Effekt=konstant*A*dT enl mina kunskaper i värmelära.
Sorry om jag går imot dig och inte illa menat.

Ingen fara, jag kommer däremot inte säga emot dig.
För några år sedan så tittade jag på tester och såg då detta i ett av testen, då jag inte kan återfinna testet så tänker jag inte heller vidhålla
Dock säger jag inte att man ska köpa dåligt, då missförstår du nog, jag säger att du ska köpa efter ditt behov
 
Det finns tre slag av thermosar som är intressanta.
1 De som håller varmt varmt och kallt kallt.
2 För vätska
3 För mat

Det första eliminerar alla dåliga thermosar. Thermos och Alladin brukar komma ut på topp.

Det andra handlar om vilken volym du behöver, solo, med sällskap eller typ av aktivitet där för bergbestigning och nerfärd än större kan vara motiverad. Även lättare och dyrare.

Matthermos gör att köket kan lämnas hemma för dagsutflykter etc.

Precis som Thure vill jag slå ett slag för glasthermosar. Med en egen liggunderlagsstrumpa på utanför blir de än stötsäkrare.

De som klättrar vill ha lättare thermosar, de finns.

go tur
 
Man får ju testa praktiskt hur det funkar, duger det till behovet behöver man ju inte leta efter något ännu bättre.
Jag har som sagt mest märket Thermos nu för alla de andra har varit sämre (diverse inkl Primus).
Jag har med Thermos inte märkt att den läcker värme via snabbkorken (men jag har haft andra med snabbkork som varit sämre), det finns troligen andra märken eller alternativet vanlig kork som kan vara bättre.

Praktiskt exempel: På sommaren i båten fyller jag oftast en 1l termos med vatten vid frukost. Det är sedan inte alltid som jag använder det under dagen, så nästa morgon kan jag ta en kopp kaffe eller liknande ur termosen, inte kokhett men tillräckligt varmt ändå när man inte vill störa sovande med att starta köksbestyr. Det är ju ofta 20 grader varmt ute och även om termosen ligger svalt nere i kölen så är jag imponerad av hur varmt det kan vara ett dygn senare (kan användas till disken också).

Ett annat: På vintern kan en 1l termos full med vatten vid start, i ryggsäck och ofta inne i en extrasocka och inte ytterst mot säcken hålla värmen trots upprepade stopp med kaffe mm. Så att sista 1/4 vatten efter ca 6 timmar fortfarande är varmt vid minus 10 utomhus i fjällen.

Mindre termosvolym tappar värmen snabbare, och ger inte lika mycket fika. Då får man komplettera med ett kök för att värma vatten om man inte har en stor termos från start.
Så det beror ju på hur man ska använda termosen, men jag håller med om att det är värt pengarna att ha en bra termos, en billig som tappar värmen snabbt är inget kul (om nu alla bra är dyra, och alla dyra är bra - det kan ju diskuteras).
 
Stor eller två små

Du skapar lite funderingar.
Tänker mig en skidtur där en person har en stor 1 liters termos och den andra har två halvliterstermos. Under turen tar man rast efter 3 timmar och efter 6 timmar. Vad väger två termosar mot en stor. Håller sig vattnet bättre i den mindre oöppnad termos mot en stor som öppnades och halva vattenmängden mellan rast ett och rast två?
 
Du skapar lite funderingar.
Tänker mig en skidtur där en person har en stor 1 liters termos och den andra har två halvliterstermos. Under turen tar man rast efter 3 timmar och efter 6 timmar. Vad väger två termosar mot en stor. Håller sig vattnet bättre i den mindre oöppnad termos mot en stor som öppnades och halva vattenmängden mellan rast ett och rast två?

Jag kollade vikten och 1 l var ca 365g, 0,47 l var 265 g (Thermos utan kork och mugg så lite mer kan det skilja). Sedan så har jag 0,7 och 0,3 l också beroende på behov.

Min fru brukar ofta ha en mindre, är termosen av god kvalitet håller den lilla värmen både till 3 och 6 timmar, men 1 l håller värmen bättre tills man börjar nalla ur den, eller jämfört som halvfulla (subjektiv bedömning) men jag vet inte hur halvfull stor är mot full halvliter vid 6 timmar (utom att om båda har god kvalitet så duger dom för mig).
 
Jag tittade igenom min stash av termosar för att kolla vad de var för filurer;
insåg att de två-tre som används mest är en 1,2L wide mouth NoName köpt på ICA, en 1L Thermos Light&Compact också köpt på ICA samt en 0,5L Thermos med flip-lock köpt på Clas Ohlson. Av de tre så är det den sista som används oftast - eftersom den är min commuter mug. Den är nästan för bra, det tar många timmar innan thévattnet är direkt drickbart! Att hälla upp i mugg och brygga påsen där är lämpligare de första timmarna, annars blir det för varmt.

Alla tre har normalt sällskap med en 0,3L som får innehålla mjölken till théet. Fabrikat TIGER Made in Japan. Hur den håller värme vet jag inte men den håller mjölken hyfsat sval under dagen...

Efter barndomens/ungdomens (och lumpens!) alla besvikelser med glasmarackas - så kommer jag ALDRIG NÅGONSIN återgå till glasversionen! Väl vakuumdragna rostfria termosar är en teknologisk gåva till mänskligheten - och precis som tidigare sagts i den här tråden så är det original Thermos som är det säkraste valet. Kostar kanske lite mer, men varför chansa?

Har en handfull andra också, mest halvlitare. Bland andra en vackert helsvart med Nescafé -logon i vitt längs sidan. Aldrig använd - hittades bland mina föräldrars kvarlåtenskap. Form och profil antyder Thermos, men det finns ingen som helst tillverkarindikering...
 
Som nämnt - det är viktigt med bra och hållbar vakuum och nivåerna är låga - 0.0001 mBar absoluttryck absolut minimum och lägre - helst 0.0000001 mBar i absoluttryck om isoleringen skall vara bra. En myggfjärt gas/luft mellan väggarna i termosen skulle förstöra hela termosens isolerförmåga...

Bäst i det avseendet är glastermosar som med inre förspegling förutom som värmereflektor också agerar getter-material som hela tiden käkar vilsekommna luftmolekyler långt efter tillverkningen och att glas leder värme dåligt.

Rostfritt är knepigare att avgasa helt (där vattenångan bundet i ytan är svårast att bli av med) och kräver verkligen en por-fri plåt som svetsas - annars är vakumet snart borta. Rostfritt leder värme mycket sämre än många andra metaller men ändå inte så dåligt som glas, vilket gör att halsen göras betydligt längre och med tunn plåt med djup kork för att försöka hålla kvar värmen.

Olika korkkonstruktioner bestämmer också hur mycket värme som läcker ut den vägen och idag förmodligen är den dominerande värmeläckan i en modern termos.

Slutligen - förvara inte salt mat eller annan med hög salthalt någon lägre tid i termosar i rostfritt stål. 18/8-hushålls rostfritt rostar i expresstakt på stålytor med dragkrafter och kloridjoner närvarande samtidigt - och i en termos är hela innerytan kraftigt sträckt i dragspänning pga. vakuumet...

Det kostade mig minst 2 rostfria termosar som punkterades innan jag fick insikten... (hade förvisso saltlake för köldblandningar i dem...) och det var por-korrosion
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Jag köper numer vara Thermos

Och varje gång jag är ute och känner på "koppen" ovanpå och känner hur varm den är så är det lätt att inse var värmen smiter ut.

Men ändå håller de värmen riktigt bra.

Köp på Clas Ohlson

Och nej jag jobbar inte där
 
Vill slå ett slag för Thermos Ultimate series, en lättare ståltermos. Finns ingen återförsäljare i Sverige, men finns tex på amazon.

Även Stanleys master series, de är alltid svartlackade med den delen av korken som kommer i kontakt med vätskan i termosen i rostfritt stål. Funkar mycket bra, och som vanligt gäller det att förvärma eller förkyla termosen.

Har ett antal billigare termosar, men de används tex när idrottsföreningen ska bjuda på kaffe. Ska jag ut tar jag en beprövad termos med fast kork.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
pelle.k Mat-termos Friluftsmat 12
mikva Varm mjölk i termos? Friluftsmat 22
hedtjarn Filmjölk i termos? Friluftsmat 12
zzeezz Barn Termos för mat Friluftsmat 2
Bra termos Friluftsmat 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...