Jump bike i skogen

Jag har just börjat fundera på att börja cykla i skogen.
Idag såg jag att en Specialized P-Street 1, 26 tum från 2014 är till salu i staden där jag bor, för 1750 kr.
Låter som bra kvalitet för pengarna, enligt det lilla jag har hunnit läsa på.
Men det är ju en jump bike, är det idioti att välja en sån cykel när jag egentligen vill köra i skogen på knöliga stigar?

Ursäkta eventuellla nybörjarfrågor.
 
mtb

.tycker du tar en annan.
komforten hos en skogscykel är viktig.
cykelbyxor och gärna handskar tycker jag att du ska ha.
spd trampor är sköna också
och glöm inte hjälmen.

aldrig några kroppsskydd. bara hindrar.
 
Vad är ditt budgettak? Generellt sett är en luftgaffel mycket trevligare att åka med och då kostar det ett par tusen till.
 
Jag har besparingar att ta av, men hur mycket pengar jag vill använda beror mer på hur stor del av mitt liv cyklingen kommer att ta. Om jag blir riktigt biten och cyklar flera gånger i veckan så kan jag säkert lägga uppåt 20 000, fast det är inte så troligt med tanke på att jag har småbarn och har en massa annat att göra. Så som en start hade jag inte tänkt lägga mer än 5000, såvida inte någon övertygar mig om nåt annat.

Finns det alltså luftgaffel och vad annat? Fjäder? Hur vet man vilken typ av gaffel det är när man läser specen?

Jag har läst mig till att hydrauliska skivbromsar är bra att ha.
Vilken hjulstorlek borde jag ha?

Övrigt: Jag är 45 år, 180 cm, 63 kg (jo, där fattas en del muskelmassa). Gillar att springa i skogen men jag har sett ett tydligt samband mellan löpning och ryggproblem, så jag tänkte att cykling kan vara mer skonsamt mot ryggen.
 
Jag tycker det verkar märkligt med så stora hjul som 29" i skogen, blir det inte ohanterligt? Var inte anledningen till att man hade 26" från början att cykeln skulle vara lättrörlig och smidig?

Nja, jag kanske har vikt som ett cykelproffs, men en liten kalaskula har jag dock... som ska bytas ut mot muskler. Jag har ett stillasittande jobb och motionerar alldeles för litet. Att jag inte är överviktig kan jag tacka min vegetariska kost för.
 
Jag tycker det verkar märkligt med så stora hjul som 29" i skogen, blir det inte ohanterligt? Var inte anledningen till att man hade 26" från början att cykeln skulle vara lättrörlig och smidig?

Sant att en cykel med 29" blir lite längre och kanske tyngre, men de större hjulen rullar enklare och snabbare över ojämnheter. Det är även enklare att cykla uppför och utför med en längre cykel. Större anläggningsyta ger bättre flyt i lera, bättre grepp i jord och sten.
26" är kanske lite kvickare, men jag tar mig fram snabbare och smidigare med 29" än med 26".
 

båda duger fint att börja med.
växlar, gaffel, bromsar, lager, nav med mera uppfyller inte mina krav. men att börja med är dom fina

min första mtb köpte jag hos en cykelhandlare.
hos dom fick jag reda på allt som kan fallera i skogen och quickfix för det.

i grund kit skall du slang(istället för laglappar) växelöra och cykelmultiverktyg,.
 
Senast ändrad:
Om man köper en sån billig cykel, går det att byta ut alla delar senare, eller finns det några begränsningar? Är ramen tyngre eller sämre på något sätt jämfört med en dyrare cykel?
 
Om man köper en sån billig cykel, går det att byta ut alla delar senare, eller finns det några begränsningar? Är ramen tyngre eller sämre på något sätt jämfört med en dyrare cykel?

Om du blir biten av cykling och vill byta delar senare är det bättre att byta cykel helt. På en billig cykel har man sparat in på allt, ram, hjul, lager, växlar, bromsar mm. Att byta delar blir helt enkelt så dyrt att det inte är försvarbart.

Cyklarna du länkar till fungerar definitivt att börja med, så länge man inte provat annat känns en cykel för 3-5 000 helt ok, men om/när du väl provar en "riktig" cykel som kostar kanske 15 000kr eller mer kommer du inte längta tillbaka, allt är märkbart bättre på en sådan... Men ta den smällen först när du vet att du är så pass intresserad att det går att motivera en sådan utgift.
 
mtb

Om man köper en sån billig cykel, går det att byta ut alla delar senare, eller finns det några begränsningar? Är ramen tyngre eller sämre på något sätt jämfört med en dyrare cykel?

i princip går det att byta allt på den.
ramarna blir bättre kvalite ju dyrare.
finns dom som köper ram och mixar in från olika resten.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...