Nätfiske från kajak.

Har en idé om att försöka få plattfisk på nät via kajak på Hallndskusten söder om Falkenberg.

Jag studerar Havs och vattenmyndighetens maskuppgifter https://www.havochvatten.se/hav/fis...e/fiskeregler/maskstorlekar-vid-natfiske.html och hittar olika mått. Tydligen större maskor (100 mm) för rödspätta än för sandskädda och skrubbskädda 90 mm t ex.
Svårt att hitta nät med dessa stora maskor när jag letar.

Var handlar man sådana nät? Är det är värt mödan att införskaffa nät och prova fiskelyckan här i Kattegatt?

Thure
 
Du menade kanske på sjön. Vi har en trebrunnars kajak VKV Yoo-A-Kim. Blir det mkt fisk kan nätet läggas i mittbrunnen.

Thure
 
Jag blev mest fundersam över hur man praktiskt skulle lägga nät från en kajak, iofs har jag nog aldrig funderat på frågan och har du en extra sittbrun kanske det funkar. Jag fick i alla fall en vision att du skulle lägga härvan som ibland blir ovanpå kajaken och det bör bli ganska så ostadigt.
 
En som paddlar och en som tar hand om nätet torde behövas.

Med två enmanskajaker är en variant att näthanteraren bogseras av kamraten.

Thure
 
Hej. Jag är en skapligt erfaren nätfiskare. Erfarenheter av kajaker mycket små men icke obefintliga. Ett nät är ganska tungt att dra upp ur vattnet och vikten av fisk också. Skulle föreslå ganska små nät åtminstone till att börja med. Det följer med ganska mycket vatten och fisk slem samt allehanda slam ur vattnet på nätet så är du rädd om kanoten kanske du borde ha någon form utav Behållare för nätet. Vet inte hur lätt det är att skölja ur en kajak. Har använt kanadensare själv och tycker det blir ganska vingligt men fullt möjligt.

Bosse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
norpan_ Kustnära nätfiske Fiske 2
mr.murphy Nätfiske Fiske 10
peppe_malmqvist Regler för nätfiske? Fiske 9
avslutat_medlemskap_2012 Nätfiske Fiske 5
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
krihag Pathfinder, uppblåsbar kajak?? Fiske 2
Spöhållare för kajak Fiske 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...