Bästa kolgrillen som ryms i kajaken?

En bra tråd! Flera modeller som verkar väldigt smart och smidiga tycker jag.

(Kom på att detta var ju ett helt meningslöst inlägg...! Men jag kan väl tillägga då att jag också är nyfiken på om Pop-uppen har teflon.)
 
Hade för länge sedan en plåtvariant som kallades portföljgrill. Man vikte ihop den vid transport.

Tröttnade då det tar rätt mkt plats med emballage grillkol etc. Bortskämd med den bättre kollen på temperatur man kan ha i en klotgrill.

Lagar hellre mat i traditionellt stormkök eller över öppen eld när jag paddlar.

Thure
 
Även med en enkel 99:- grill från Ikea som beskrivits ovan kan man ta och elda med grövre pinnar, avbrutna grenar och småved ned till glöd för att sedan grilla. Allt behöver inte vara så komplicerat.
 
Teflon ?

Huruvida det är teflon i lacken eller inte låter jag vara osagt. Men det rör sig inte om en teflonbeläggning av samma typ som stekpannor etc. Ytan är inte "hal" på samma sätt. Lacken tål värme bra, vilket inte teflon gör.

/John
 

Har inte provat men ???
 
Oj, gammal tråd. Jag har nu en popupgrill (oprovad!). Vill bara uppdatera med att jag senare hittade, på tillverkarens sajt tror jag, att den ska vara lackerad med teflonfärg som tål hög värme. Vet inte om det är lika dåligt som teflonbeläggning, men någon annan kanske gör?

TILLÄGG: Och det säger ju macgunde härovan! Oops!

Men jag har en tilläggsfråga. Har ni nåt bra tips för vad man kan använda som kolpåse? Idealiskt vore kraftig svart sopsäck modell XXXS! Vanliga plastkassar går sönder lätt. Klart man kan ta en liten hink med lock, men det blir otympligt.
 
Oj, gammal tråd. Jag har nu en popupgrill (oprovad!). Vill bara uppdatera med att jag senare hittade, på tillverkarens sajt tror jag, att den ska vara lackerad med teflonfärg som tål hög värme. Vet inte om det är lika dåligt som teflonbeläggning, men någon annan kanske gör?

TILLÄGG: Och det säger ju macgunde härovan! Oops!

Men jag har en tilläggsfråga. Har ni nåt bra tips för vad man kan använda som kolpåse? Idealiskt vore kraftig svart sopsäck modell XXXS! Vanliga plastkassar går sönder lätt. Klart man kan ta en liten hink med lock, men det blir otympligt.
I min minigrill som går att vika ihopa ingick en minimal torrsäck med rullstängning för att ha kolen i. Håller tätt men kan såklart bara anävndas för kol.

/Patrik
 
Är ju en idé. Man kanske kan hitta nån pytteliten billig drybag på nåt skräpställe. Behöver ju inte vara superkvlitet, bara kolen inte dammar! Ska bara ha på picknick, inte paddla eller nåt.

Den här var den enda jag lyckades hitta och den tänker jag INTE köpa!
 
Jag har Pop-up grill, både lilla och stora. De har ju ett fodral och går att packa med kol redan i grillen (som en engångs-laddning) och stänga fodralet. Om det räcker med en tändning per tur. Grillbricketter räcker längre och dammar mindre sot än träkol, det använder jag av den anledningen. Den funkar bra, man kan också ta ur botten och ställa den över glödhögen i en brasa.
Men den rostar lätt om man sköljer den i havsvatten så torka av den snabbt i så fall.

Just nu har jag en sådan här i båten (rostfritt och tål mer).
Den är tyngre men tar ännu mindre plats som platt paket i sin väska.

Jag har sytt en lagom påse av "kapelltyg" och har briketterna i sin papperspåse som de säljs i (man kan ju anpassa hur mycket man behöver, troligen inte en full påse), och med en plastpåse mellan den och tygpåsen.
I den tygpåsen har jag också tändpapper mm, en grilltång och alu-folie att lägga längst ned (för att inte få skitigt fett och aska i botten på grillen).
 
Oj, gammal tråd. Jag har nu en popupgrill (oprovad!). Vill bara uppdatera med att jag senare hittade, på tillverkarens sajt tror jag, att den ska vara lackerad med teflonfärg som tål hög värme. Vet inte om det är lika dåligt som teflonbeläggning, men någon annan kanske gör?

TILLÄGG: Och det säger ju macgunde härovan! Oops!

Men jag har en tilläggsfråga. Har ni nåt bra tips för vad man kan använda som kolpåse? Idealiskt vore kraftig svart sopsäck modell XXXS! Vanliga plastkassar går sönder lätt. Klart man kan ta en liten hink med lock, men det blir otympligt.
Gammal hederlig metod är ju att ta en vanlig plastkasse innerst och en vanlig nylonpåse ytterst för att skydda den. Alltså såna som ofta säljs som "persedelpåse" och som brukar kosta ca 100kr för ca 5st.

En riktig drybag är kanske smidigare att använda men ovanstående är lättare och billigare och håller längre (nja, plastpåsen får man ju byta efter hand men nylonpåsen håller "för evigt".
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...