Bygga kajakflotte/ brygga? Ritning?

Jag har ett antal plastfat, 200liters, samt tillgång till tryckt virke.
Nu tänkte jag bygga en kajakflotte, en flytande kajakbrygga som skall förankras i en befintlig flytbrygga för båtar.
Finns det någon som har en ritning ¨på, eller tips inför detta bygge?
Man skall kunna landa, ta sig ur och lägga upp kajaken/ kanadensaren på bryggan. Det behöver få plats 2-3 st farkoster, blir vi fler får man hjälpas åt att bära undan upp på land helt enkelt.

Tacksam för all hjälp och info!

/Peter
 
Några förslag att tänka på:

Mycket flytkraft ute i kanterna, så den inte sjunker när man skall i kajaken.

Lagom hög, så att man kommer upp med rumpan på kanten när man skall ur.

Se till att det finns skyddande sidor så inte kajaker repas eller delar kan komma in under och sedan fastna när man stiger ur och båten stiger.

/Anders
 
Jag vill tacka för de tips som hittills kommit, jag har viss erfarenhet från bryggor av olika slag eftersom jag seglat i närmare 35 år, men skulle uppskatta mer handfasta tips och råd.
Dimensioner?
Hur får jag flotten på rätt höjd? Ballastvatten i tunnorna, eller att bygga "bänkar" utmed långsidorna vilket gör att tunnorna kommer högre jf med trallvirket.?
Foton på befintliga kontruktioner?
/Peter
 
Hur får jag flotten på rätt höjd? Ballastvatten i tunnorna, eller att bygga "bänkar" utmed långsidorna vilket gör att tunnorna kommer högre jf med trallvirket.?
Foton på befintliga kontruktioner?
/Peter

Nu kanske flotten/bryggan redan är byggd men kan svara ändå.

Höjden beror ju på flytkraften kontra vikten.
Byggde en stor flotte för några år sen och fick då tipset att 1 liter luft lyfter 1kg.

avgörande är alltså hur mycket konstruktionen väger, du vill ju komma så nära vattnet som möjligt samtidigt som du vill ha en stabil flotte som klarar en hel del tyngd.

Ska flotten bara användas som brygga kan du använda barlast. Vill du ha en rörligare flotte så är nog idén med bänkar att föredra.
En idé är att göra en högre flotte med nedsänkt dockningssida.
Nackdelen med bänkar blir ju att du måste docka på en sida där inte flytdonen sitter.

Lycka till!
Eller, hoppas det gick bra!
 
Hei,

Vi håller på att flytta våra klubbhus, eller kanske rättare sagt flytta verksamheten till nya stället.

I stället att satsa mycket till bryggor vi har under test sjösättnings ramp(ar)
- fick dom till plats par veckor sen, jag tycker att de här fungerar bra jag har alltså testat dom. Får se vad andra glubbmedlemmar tycker sen.

- När du skall till sjöss sätter du din kajak till remmarna, fören mot sjön. Du sitter i och sätter allt färdigt och med några knuffar är man sjösatt.


- När man skall lägga i land tar man lite fart och styr kajaken till remmarna och drar sig upp resten med hand. Om ni är flera som skall upp flytt din kajak till plankona på sidan så följande slipper upp.
 

Bilagor

  • s ramppi 3.JPG
    s ramppi 3.JPG
    62.9 KB · Visningar: 13,080
  • S Kanootti ramppi 1.JPG
    S Kanootti ramppi 1.JPG
    37.7 KB · Visningar: 7,355
avstånd

Vad är det för avstånd mellan de olika "ledarna". Skulle det bli sämre/bättre med rullar istället för remmar?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...