Fitness -> racing, ink. köp

Hejsan! Jag har genom åren åkt relativt mycket inlines, mestadeles fitness och aggressive. Dock funderar jag nu på detta med racing, vad är skillnaden mellan racing och fitness?

Jag menar, är racing som fitness förutom att man åker snabbare? Jag har inte riktigt förstått skillnaden så att säga!

Därutöver funderar jag på att köpa nya inlines och har fastnat totalt för "K2 Radical Pro". Dock har jag lyckligtvis märkt en sak nu när jag surfat omkring på internet. Jag har hittat två återförsäljare som säljer dessa. Men det kluriga är att det är olika information angående dem.

Först kikade jag på: http://www.skatepro.dk/catalog/product_info.php?cPath=23_63&products_id=2375
- där står det att det är 100mm hjul fram(2) och 110 hjul bak (2).

Därefter kikade jag på:
http://www.flinta-adventure.se/prod...d=252&osCsid=5b079c0ced5d4615c5b0e31bdd77f5a8
- där står det istället att det är tre stycken 100mm hjul fram och ett 110mm bak!

Är detta ens samma vara eller har någon utav återförsäljaren skrivit fel, jag menar, båda heter ju trots allt "K2 Radical Pro"

Tack på förhand!
Mvh Martin
 
Jag har aldrig sett en modell med två hjul av varje storlek och det verkar inte stämma med bilden heller. Såvitt jag kan se på bilderna så är det tre hjul på 110mm och ett på 100mm.
F.ö. så skulle det kunna vara olika årsmodeller på dem.
 
Kul sätt att illustrera, Palle :-0

Ett annat sätt att beskriva skillnaden har gjorts av Mike Garvin, Ottawa Inline Skating Club. Läs gärna hela artikeln på http://www.inlineottawa.com/content/tips/members/equip_101/index.php

Recreational skate designs usually offer much higher support around the leg, this limits ankle bend and leg extension, thus limiting speed. However, the additional support is usually welcomed by novice skaters. In addition recreational skates typically have a soft boot design with a thick foam lining to promote comfort. The frame is usually fixed in position and not interchangeable with other frames. Maximum wheel size is typically limited to 80mm or less. Some recreational skates also allow for "rockering" of the wheels to increase maneuverability. Slalom and Aggressive skaters often use this kind of skate with particular wheels to achieve the best grip/control for doing tricks.

Higher performance recreational skates are typically constructed of better materials, and offer some speed features, such as a lower cut ankle, longer frames (5 wheel instead of 4), or allow for larger wheel sizes (90mm-100mm). Performance skates are also somewhat stiffer than purely recreational skates to provide support for the ankle. However, they still retain a high comfort level with recreational boot style padding. Many fitness and intermediate skaters choose this kind of setup because its comfort allows for good speed and endurance workouts or marathon races.

Speed skate setups favor a very low cut around the ankle for a deeper ankle bend, offer longer frames (without a heel brake) and typically accommodate a wider variety of frames and wheel sizes. In addition speed skate boots usually allow for a range frame mounting positions. This can be critical in achieving good balance and stability at speed. Pure speed skates have traditionally sacrificed comfort for providing a lighter stiffer boot. However modern speed skate boots are often very moldable, and can be made to easily fit most if not all skaters. Speed skate boots are typically lined with a thin foam layer and leather. Many speed skaters actually skate bare foot!

[Ändrat av rosengrenerik 2007-03-21 kl 09:49]
 
1086275; sa:
Därutöver funderar jag på att köpa nya inlines och har fastnat totalt för "K2 Radical Pro". Dock har jag lyckligtvis märkt en sak nu när jag surfat omkring på internet. Jag har hittat två återförsäljare som säljer dessa. Men det kluriga är att det är olika information angående dem.

Först kikade jag på: http://www.skatepro.dk/catalog/product_info.php?cPath=23_63&products_id=2375
- där står det att det är 100mm hjul fram(2) och 110 hjul bak (2).

Mvh Martin

Tydligen skiljer sig 2006 års modell från 2007 års modell, där 2007 har två 100 mm hjul fram och två 110 mm hjul bak.

Recension av 2007 års modell på länken
http://www.inlineplanet.com/2006-07/18/radpro.html

Kuriosa:enligt artikeln ovan har utvecklaren av modellen hämtat inspiration från längdskidsutvecklare (Madhus) och Ole Einar Björndalen..

Mvh
J
[Ändrat av Jonas.O 2007-03-24 kl 11:16]
 
Kommer det alltid större hjul år för år? För fem år sedan gällde 80 mm, sen 84 mm, sen 4-hjulingar med 100 mm och nu tydligen 110 mm. Var går övre gränsen?

Det kan ju knappast vara teknisk utveckling som ligger bakom detta, hjulet är ju en relativt mogen uppfinning vid det här laget.
 
Boots; sa:
Kommer det alltid större hjul år för år? För fem år sedan gällde 80 mm, sen 84 mm, sen 4-hjulingar med 100 mm och nu tydligen 110 mm. Var går övre gränsen?

Det kan ju knappast vara teknisk utveckling som ligger bakom detta, hjulet är ju en relativt mogen uppfinning vid det här laget.

Om jag har förstått det rätt så börjar vi närma oss gränsen för hur stora hjulen kan bli, iallafall med nuvarande regler för inlinestävlingar vilket kanske hitintills är de som driver på mot allt större hjul. För tävlingsbruk finns regler om hur lång skena man får ha, vilket därmed sätter gränsen för hur stora hjul man kan ha, iallafall i tävlingar.

J
 
Boots; sa:
Kommer det alltid större hjul år för år? För fem år sedan gällde 80 mm, sen 84 mm, sen 4-hjulingar med 100 mm och nu tydligen 110 mm. Var går övre gränsen?

Det kan ju knappast vara teknisk utveckling som ligger bakom detta, hjulet är ju en relativt mogen uppfinning vid det här laget.

Det går att hålla en högre fart om man har större hjul. Ett större hjul behöver inte snurra lika många varv som ett mindre hjul under en given sträcka.

Jag tycker att inlines med 4st stora hjul är ett bra alternativ om man vill ha ett par snabba inlines som är hyfsat manöverdugliga, jämfört med inlines som har 5st hjul.

Nackdelar med större hjul kan va att de är lite tyngre att accelerera med och går lite tyngre i uppförsbackar, jämfört med inlines som har mindre hjul. Lättare att manövrera om man har mindre hjul.

//Gustav\\
 
Keras2006; sa:
Lättare att manövrera om man har mindre hjul.

Nja, manöverförmågan har mer att göra med vilken hjulbas och vilken rocker man har snarare än själva hjuldiametern(avstånd mellan stödytor). Hjulens hårdhet spelar förstås också in, aggressive/hockeyhjul svänger lättare än fitness/racinghjul.
 
Farten är inte högre

med större hjul. Däremot går större hjul lite lättare och med mindre vibrationer på ojämn asfalt. Större hjul accelerar mycket riktigt lite långsammare, de väger mera och man kommer lite högre upp från asfalten vilket kan ge ett litet större behov av stabilitet kring fotleden. Stora hjul slits lite långsammare.

För mig är valet av hjulstorlek i första hand frågan om vad som kan tänkas gå att få tag i på marknaden framöver. Det blir också en prisfråga och kanske en kvalitetsfråga. Det är stor skillnad i slitstyrka och även rullmotstånd mellan bra och sämre hjul av samma storlek.

Thure
 
Fråga om huruvuda det går fortare eller inte på större hjul har jag inga vetenskapliga bevis för. Dock är det helt klart att elitåkarna lämnat 5 hjulingarna för att åka på 4-hjulingar. De skulle knappast göra detta om det inte var så att det går fortare, i alla fall för åkare i den klassen.

Vad gäller storleken på skenan, så finns det inget i regelverket som bestämmer hur lång denna får vara. Enligt artikel 20 i C.I.C. Sports Regulations 2006 (FIRS - Internationella förbundet) http://www.skridsko.se/t3.asp?p=89260
så fanns följande regeltext för skridskorna. Endast hjulstorlek och totallängd på skridskon är reglerade.
Skates with two pairs of wheels fastened parallel to each other or skates having a maximum of six
wheels, fastened in line are permitted. The maximum diameter of wheel must not exceed 100 mm.
The skate must not exceed 50 cm. in length. Skates must be firmly attached to the shoes and axles
are not to protrude from the wheels. Brakes are forbidden. Clap skates are allowed without
propulsive gear.
Reglerna för 2007 är inte publicerade ännu.

När det gäller storleken på hjulen så fanns det vid introduktionen av 100-mm hjul många som tyckte att dessa var svåra att åka på och långsamma att accelerera med. Nu verkar dessa synpunkter vara mycket sälllsynta. En hel del åkare tycker tvärtom. Här är fältet öppet för subjektivt tyckande.

Det pågår rörelser inom inlinesvärlden för att "legalisera" 110 mm på VM-tävlingar. (Se "legalize my skate" på http://racing.powerslide.de )

Var det hela slutar vet väl ingen, men det kanske blir så att elitåkare har en hel uppsättning skenor och hjulstorlekar beroende på banans underlag och geografi, vindmotstånd, antal svängar etc.

Vi vanliga dödliga får prova oss fram till det som känns bäst.
[Ändrat av rosengrenerik 2007-04-02 kl 14:13]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Planborg Fitness inlines! Inlines 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...