Naturreservat nära vägar.

Jag anser nog att i princip alla naturreservat som ligger närmare än låt säga 1 km från närmaste väg/skogsbilväg bör avskaffas dels så innebär ju ett vägbygge att skogen inte är oröd dels så här ju även markägaren satsat pengar på att bygga skogsbilvägen och borde därmed även ha rätt att hugga skogen omkring den.

Dessutom så tror jag att motståndet mot naturreservat bland skogsägare skulle bli mindre om alla vägnära naturreservat avskaffades dvs som är lättåtkommliga för det är ju för det mesta just på dom lättåtkommliga ställen som markägare och skogsbolag för det mesta är intreserade av att hugga.
 
Hur tänker du nu? Naturreservat instiftas nog i första hand just på grund av risken att de skall huggas ner. Naturen i området anses av olika anledningar värd att skydda från nedhuggning. Det är väl rätt basic, är det inte?
 
Hur många skulle det bli kvar då? Och alla naturreservar har ju inte (avverkningsbar) skog. Tillgänglighet för friluftsliv är ju också viktigt. Och vägar är ju i många fall väldigt praktiskt för naturvårdsåtgärder.
 
Hur tänker du nu? Är du ett troll eller är det verkligen din åsikt?

En skog kan ha stora naturvärden trots att det finns en väg i närheten.
 
OK, jag bor I upplands väsby, enligt kommunens hemsdia har vi två naturreservat

Vallensjö naturreservat består av ca 16 hektar gammal naturskog av främst gran. Tack vare riklig förekomst av död ved i form av lågor och torrträd finns bland annat flera arter av ovanliga vedsvampar. Man kan bland annat hitta signalarterna veckticka, vit vedfingersvamp, kötticka, vedticka och ullticka. För att komma till reservatet utgår man från anlagd parkeringsplats i Ekeby, ca 500 väster om reservatet. En rödmarkerad slinga finns som går genom reservatet. Man kan också ta sig kommunalt till Ekeby.


Sättra Gårds naturreservat omfattar 157 hektar och är ett kulturlandskap runt Sättra
gård vid Mälaren. Landskapet utgörs av typisk natur för regionen med öppen åkermark, löv- och barrskogsområden. Små grusvägar för promenad och cykel ringlar fram.är rätt ställe för aktiviteter, här finns ridhus, badplats och en strandpromenad med iordningsställda grillplatser i eftermiddagssol. Fortsätter du Upplandsleden norrut kommer du snart till kommunens tystaste friluftsområde.
Sättra gård är ett stycke medeltidshistoria som omnämns första gången 1297. Sedan 1970 är Sättra ett kommunalt naturreservat avsatt för friluftsliv. Den omväxlande naturen avspeglar sig i fågellivets mångfald. Här finns både kattugglor och sparvugglor. Den senare trivs i de vida barrskogarna. Gulsparven har sitt revir i lövbrynen med slån, nyponbuskar, rönn och andra lövträd. I övergången mellan skog och åker får gulsparven en värdefull fristad.
Båda två vid vägar, Det ena har til loch med vägar i sig, och de är en del av orsaken till att det är naturreservat. Hur tänkte du där?



Det andra ligger 500 meter från en parkering, men har skyddsvärd skog. Har varit där och kan inte se varför man ska ta bort det.
 
Partsinlaga! Vad är det?

Kan TS vara skogsägare månne? Jag känner i vart fall "sånna vibbar." Jag kan givetvis ha fel, men jag har svårt för att vara tyst. Utnyttjar bara min rätt att yttra mig!

I övrigt håller jag i stort med om vad tidigare inlägg svarat på TS synpunkter.

Ha det gott!
Lars Östlin
 
Sett ur ekonomisk syn vinkel så är det bara idiotiskt att anlägga naturreservat på vägnära produktiva skogsmarker.

Det är väl inte för inte som man tex man har dom flesta naturreservat i fjällnära områden med dålig tillväxt man ser ju tex hur små och krokiga fjällbjörkar är jämfört med vanliga björkar samt att stora fjällnära områden helt saknar vägar.

Nä för att anlägga naturreservat så annser jag att skogen antigen bör vara improduktiv (dvs föga lönsam för ekonomiskt bruk) eller minst 1 km ifrån närmaset väg.
 
Annars kan man ju göra som på Tasmanien: Naturreservat med avverkningsvärd skog. Ett skogsbolag kontaktar myndigheterna, som tillfälligt upphäver områdets status som naturreservat, de avverkar och när de är klara så återfår området skyddad status. Tyvärr fanns dock inget skyddsvärt kvar då...

Kanske något sånt som spiro hade tänkt sig.

//Erik
 
Nä för att anlägga naturreservat så annser jag att skogen antigen bör vara improduktiv (dvs föga lönsam för ekonomiskt bruk) eller minst 1 km ifrån närmaset väg.

Vad är då din kommentar om Sättra naturreservat som jag skrivit om ovan. det måste ju ställa alla dina teorier på ända???
 
tillgänglighet

Ökas inte förståelsen - kunskapen om områderna också kan besökas, därmed inte sagt att det skall vara bilväg till Sarek eller bro till Gotska Sandön.

i kommersialiserade USA är vissa nationalparker ganska kommersialiserade, minst sagt, visserligen är Yosemite en ganska stor natonalpark men nästan 4 miljoner besökare 2011, enl Wikipedia, imponerar en del, ännu mer impad blir man när man inser att det är mer än 10 000 besökare i genomsnitt .

Sedan kanske man skall se det på lite längre sikt, de äldsta parkerna är bara drygt 100 år och om 100 år kommer en del mänskilga spår att vara mindre märkbara då naturen återtagit kontrollen.


jon
 
Vad är då din kommentar om Sättra naturreservat som jag skrivit om ovan. det måste ju ställa alla dina teorier på ända???

Det kanske kan få vara naturreserva eftersom det är kommunen som äger marken och det för övrigt är ett intersant frilufsområde. Men man bör nog vara mer restrektiv när det gäller bildande av natureservat än nu det finns ju redan så mycke naturreservat och många natureservat bildas mot markägares vilja och en stor del av alla natureservar är inte ens oröda skogar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...