Mycket bitcoinannonser på utsidan just nu

Tex denna annons som verkar maskinöversatt från nått engelsk spam.
 

Bilagor

  • bryta nyheter.JPG
    bryta nyheter.JPG
    29.6 KB · Visningar: 323

clindh

Forumvärd
Ja dom där kommer via Google.

Via knapparna i högra hörnet på en sådan annons kan man dels välja att blockera den själv, och finns även möjlighet att ställa in hur Google väljer ut annonser.

Man kan även anmäla en annons. Sådana där som snyltar på en kändis för att sälja något är ju rent olagliga enligt svensk lag så dom bör anmälas.
 

Bilagor

  • Screenshot 2019-08-08 at 10.14.57.jpg
    Screenshot 2019-08-08 at 10.14.57.jpg
    14.5 KB · Visningar: 275
  • Screenshot 2019-08-08 at 10.15.36.jpg
    Screenshot 2019-08-08 at 10.15.36.jpg
    17.8 KB · Visningar: 276
Fatter inte att de inte blir stämda åt helvete för de där annonserna. Det måste ju närmast räknas som förtal.

Men AdSense styrs till stor del av ens egna surfvanor och innehållet på sajten. Du kanske googlat på bitcoins? Jag har inte sett de annonserna här på utsidan. Så det är väldigt individuellt. Du vet, om du söker runt efter t.ex. en trädgårdsgrill och kanske tittar på några specifika hos olika säljare så är hela webben full av annonser för just de grillarna sedan.
 
Fatter inte att de inte blir stämda åt helvete för de där annonserna. Det måste ju närmast räknas som förtal.

Men AdSense styrs till stor del av ens egna surfvanor och innehållet på sajten. Du kanske googlat på bitcoins? Jag har inte sett de annonserna här på utsidan. Så det är väldigt individuellt. Du vet, om du söker runt efter t.ex. en trädgårdsgrill och kanske tittar på några specifika hos olika säljare så är hela webben full av annonser för just de grillarna sedan.

Algoritmerna verkar i vilket fall funka väldigt dåligt.
Jag söker aldrig på något dejtingrelaterat och har dessutom tredjepartskakor blockade. Får ändå porrig dejtiingreklam i mängder här.

"Bli rik fort" reklamen är dock värst eftersom det definitivt rör sig om rena råa bedrägerier och det borde vara rätt oattraktivt för en nätsida att bli förknippad med sånt. Just nu är det en kvinna i högerspalten som gjort automatisk bitcoin-handel, glider runt i porsche och tjänar €30,000/månad. Hmm.
 
Ja, jag blir också störd av den när jag ser den. Men man får ju reklam för saker man inte intresserat sig för också, inte medvetet i alla fall.

Tycker den styrda reklamen verkar väldigt ineffektiv och har gjort reklammen tråkigare. Förr hände det ju faktiskt att man såg reklam för något som fångade ens intresse. Inte så effektivt att visa reklam för grejer man redan köpt - eller ratat.
 
Jo jag vet hur det fungerar. Men man kan också som sajtägare styra en del.
Och mitt inlägg syftade till att få utsidan att veta om att de betalar för visning av bluffannonser.
 
Jo jag vet hur det fungerar. Men man kan också som sajtägare styra en del.
Och mitt inlägg syftade till att få utsidan att veta om att de betalar för visning av bluffannonser.

Håller med. Jag har av och till när jag surfar in på Utsidan fått upp blockerande phising annonser om att jag är ”vinnare” med logga från min mobiloperatör om jag surfar på mobilnätet eller min ISP om jag går över till wi-fi. Klart irriterande, och har stundtals helt blockerat min tillgång till Utsidan då det inte går att bli av med annonsen utan att klicka på den (vilket jag självklart inte gör) eller surfa till en annan hemsida. Jag har hunnit se så mycket att annonsen laddas från annonsfönstret längst upp på Utsidans hemsida. Efter att ha väntat några timmar och en ny annons laddats brukar det gå att accessa Utsidan igen, så det är helt klart att det kommer med rena phising annonser via flödet vilket är allvarligt.
Detta är rapporterat till admin då det enbart är på Utsidan detta sker och inte på några andra sitter.
 
Är annonseringen allt för irrelevant, allt för påträngande och/eller av allt för låg kvalitet, ur betraktarens/mottagarens synvinkel, är det annonsblockerare som gäller för min del.

/Birger
 
Jag kör med ad-block på sidan, det dök tyvärr upp för mycket skit. Vilka torskar på det, jo det är den som äger sidan och inte kan få annonsinkomster. Så det borde vara ett incitament om något att rensa från vad som kan visas!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...