Bygga om tung ryggsäck

Jag vet att vi är några stycken som håller på med att trimma vikten på våra ryggsäckar genom diverse ingrepp, så varför inte ha en samlingstråd?

Själv har jag trimmat min Vulcan ungefär ett kilo till 1,85 kg genom att klippa bort grejer jag inte behöver (dokumenterat på Fjäderlätt) och ersätta aluminiumramen med kolfiber (även det dokumenterat).

Så nu känns det som att det som begränsar ytterligare bantning är den kraftiga väven (1000 denier).

Nästa steg blir att sprätta loss själva säcken och ersätta med en lättare packpåse enligt samma modell som till exempel Dana Designs Raid Z, ULA Arctic 1000 och Gemma Rain 60.
Men då blir det antagligen med en annan rygga som grund eftersom min Vulcan är en så bra resväska.
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Nästa steg blir att sprätta loss själva säcken och ersätta med en lättare packpåse enligt samma modell som till exempel Dana Designs Raid Z, ULA Arctic 1000 och Gemma Rain 60.
Men då blir det antagligen med en annan rygga som grund eftersom min Vulcan är en så bra resväska.
Samma här, men frågan är om det är relevant att utgå ifrån en Vulcan för att bygga en UL-säck: Vulcanen ska ju tåla tunga bördor, och kanske behövs inte ett så stadigt (och därmed tungt?) bärsystem som från en Vulcan, för att klara en hemgjord UL-säck och bördor på 8-15kg (beroende på hur långt man ULar). Kanske kan du slakta nån annan säck, med vekare men lättare bärsystem?
 
Håller med räven. Bygger du om din Vulcan för mycket så försvinner ju all mening med att det är en Vulcan från första början. Vilka delar är det som du vill ha kvar?

Jag går alltid med skummadrass, så jag skulle kanske kunna skippa ram helt och hållet. Men då undrar jag lite hur det blir med vridstyvheten?

NUI-Jörgen, din säck är väl stagad av liggunderlaget? Blir det inte svajigt så att säcken gärna kränger runt överkroppen? (Om vi tänker oss cirka 12-13 kg.)
 
millimeter; sa:
Bygger du om din Vulcan för mycket så försvinner ju all mening med att det är en Vulcan från första början.

Meningen med att utgå från en Vulcan var ju att det helt enkelt var en sån som fanns i min friluftsgarderob :)
Ursprungstanken var ju att bygga om en säck som man faktiskt har - inte en som man inte har...

Men det finns ju fördelar med den, till exempel att bärsystemet är enkelt. Vad gäller Vulcanens mytomspunna styrka vet jag faktiskt inte vad som skiljer den från andra säckar förutom det fasta bärsystemet och den kraftiga väven. Dimensionerna på aluminiumlattorna?
Där har jag som sagt redan bantat bort 300 gram.
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-04-24 kl 17:54]
 
millimeter; sa:
Håller med räven. Bygger du om din Vulcan för mycket så försvinner ju all mening med att det är en Vulcan från första början. Vilka delar är det som du vill ha kvar?

Jag går alltid med skummadrass, så jag skulle kanske kunna skippa ram helt och hållet. Men då undrar jag lite hur det blir med vridstyvheten?

NUI-Jörgen, din säck är väl stagad av liggunderlaget? Blir det inte svajigt så att säcken gärna kränger runt överkroppen? (Om vi tänker oss cirka 12-13 kg.)

Jo, min ryggsäcks ryggplatta är 50*30 cm, vilket är ett 3/4 Thermrest vikt 4 gånger. Några tygband inuti ryggan håller det på plats.

Sedan jag gjorde min första rygga enligt den modellen (jag använde Glen Van Peskis sömnadsanvisning något kombinerad med Ray Jardines) så har jag läst att självuppblåsande liggunderlag inte funkar som uppstyvare på ryggen, det måste vara cellplast. Sån tur att jag inte visste det, för jag tycker det hela funkar utmärkt. Men jag är lite sugen på att prova en kommersiell rygga som en Jam2 eller liknande.

Det finns den del utredningar som visar att om ryggplattan s a s viker sig så försämras bäregenskaperna radikalt. Cellplast pallar sådant bättre, även om en del förespråkar att man när ryggan full skall öppna ventilen på Thermarestet och låta det styva upp sig genom att expandera så mycket det går. Har inte testat detta.

Jag har burit ca 18 kg som mest och detta funkade förvånansvärt bra. Inte värre än att bära 22-23 kg med en vanlig rygga. Men jag har ju inget avbärarbälte som är insytt i säcken, utan en midjeväska övrer rumpan som jag "ställer" ryggsäcken på. På detta sätt behövrer jag inte anpassa rygglängden på ryggsäcken till min egen rygglängd.

Det är möjligt att det hela blir lite svajigare men det är inget som man upplever som ett problem just för att säcken är så lätt.

I höstas testade jag en U-formad blompinne av bambu som förstyvning i ryggen. Det var Raskesven som tipsade om detta. Jag stoppade helt enkelt in bambupinnen (som väger 35 gram eller så)mellan några lager Thermarest, utan att sy några kanaler i ryggsäcken.

Jag kan inte säga att jag tyckte det var någon stor skillnad mot tidigare med denna lösning, men det kan ju bero på att när man har en såpass lätt packning så är det lättheten som är det mest påtagliga. Det kanske är så att diverse finesser som förbättrar bäregenskaperna på en så lätt packning procentuellt sett betyder mindre för komforten än på en tung. Det är just att den är lätt som gör det mesta.

Jörgen
 
millimeter; sa:
NUI-Jörgen, din säck är väl stagad av liggunderlaget? Blir det inte svajigt så att säcken gärna kränger runt överkroppen? (Om vi tänker oss cirka 12-13 kg.)
12-13 kilo har jag burit i en KIMM-säck utan att packa inuti liggunderlaget, så det funkar. Se till att ha tält och ev kläder mot ryggen bara, och få fason på ryggsäcksformen m h a tältstängerna. Men visst, rullar man liggunderlaget så blir den förstås stabilare.
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
.....
Jag har burit ca 18 kg som mest och detta funkade förvånansvärt bra. Inte värre än att bära 22-23 kg med en vanlig rygga. Men jag har ju inget avbärarbälte som är insytt i säcken, utan en midjeväska övrer rumpan som jag "ställer" ryggsäcken på. På detta sätt behövrer jag inte anpassa rygglängden på ryggsäcken till min egen rygglängd.

Det är möjligt att det hela blir lite svajigare men det är inget som man upplever som ett problem just för att säcken är så lätt.

I höstas testade jag en U-formad blompinne av bambu som förstyvning i ryggen. Det var Raskesven som tipsade om detta. Jag stoppade helt enkelt in bambupinnen (som väger 35 gram eller så)mellan några lager Thermarest, utan att sy några kanaler i ryggsäcken.

Jag kan inte säga att jag tyckte det var någon stor skillnad mot tidigare med denna lösning, men det kan ju bero på att när man har en såpass lätt packning så är det lättheten som är det mest påtagliga. Det kanske är så att diverse finesser som förbättrar bäregenskaperna på en så lätt packning procentuellt sett betyder mindre för komforten än på en tung. Det är just att den är lätt som gör det mesta.

Jörgen
Så kan det nog vara, dvs. det är vid lite högre vikter det blir märkbart. Anledningen till att jag ville styva upp ryggplattan var just med tanke på högre vikter. 15 kg- inget behov alls att förstyva ryggplattan. 25 kg- skillnad i stabilitetskänsla jämfört med bara ursprungliga tunna ryggplattan.

Den med bambu stabiliserade ryggplattan:

cpic4629d7bdae731.jpg


"Diskussion" i denna tråd: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=38273&pagenumber=1

Raskesven
 
Det verkar ju inte vara så bekvämt att byta AL-profilerna mot rör, oavsett om de är av kolfiber eller bambu. Finns det inget alternativ som samma platta form som AL-profilerna?
 
KLAGER; sa:
Det verkar ju inte vara så bekvämt att byta AL-profilerna mot rör, oavsett om de är av kolfiber eller bambu. Finns det inget alternativ som samma platta form som AL-profilerna?

Det finns i och för sig platta kolfiberprofiler också.

Men jag tror inte att det är tvärsnittets form som är det avgörande - säckarna är ofta vadderade längs med lattornas kanaler ändå - utan om ramen går att böja till efter ryggen eller inte.

Och om man använder kolfiber- eller glasfiberarmerad plast måste man nog i så fall specialbygga dem med böj.
Ett annat alternativ är termoplast (tex Plexiglas), som man ju kan värma och böja till. Men jag vet inte hur mycket lättare det är än aluminium.
 
Det stagen i ryggan skall göra är ju att "lyfta" överdelen av säcken, de ska ju alltså främst hålla för tryck rakt uppifrån. Det innebär ju att raka stänger är det som är starkast ur hållasthetssynpunkt. Ska man börja böja dem så blir de genast svagare och man måste ha tjockare grejer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
brigas Fördelar med tung packning? Lättpackning 131
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
asjohem Ryggsäck dagsturer? Lättpackning 7
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
johannatillfots Superlätt ryggsäck sökes Lättpackning 30
yps Ryggsäck - Zpacks Arc Haul?! Lättpackning 2
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
Mats Grahn Ryggsäck: efterlysning av vilket märket Lättpackning 8
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
shalin Ryggsäck som liggunderlag, men i regn då? Lättpackning 7
3056Claesson Parkour ryggsäck modell liten Lättpackning 3
camoscio ny ryggsäck - Osprey Lättpackning 16
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Friluftsnomad Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät? Lättpackning 57
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
Lars10 Bra ryggsäck för nackskadade Lättpackning 14
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
Malindo Ryggsäck Lowe Alpine Neutrino 30 Lättpackning 0
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...