Vad gör jag för fel? (Fryser)

kallt i bilen

Jag har sovit många nätter i bilar och upplever att det alltid har varit svinkallt, betydligt kallare än ute. lite mindre
om jag ligger på säten, men plåten verkar vara effektiv när det gäller att suga ut minsta tillstymmelse till värme.
 
Skåpbil blir kall att sova i av ett par olika anledningar.

Stora strålningsförluster från karossplåten och rutorna ut mot världsrymden när det är klart och kallt väder. Plåten leder bort värmen effektivt från luften i skåpet.

Dessutom räcker inte din värmeproduktion till för att värma upp luften inne i skåpet p g a stor volym. Det skulle bli betydligt varmare om du sov i ett litet tält. Liknande fenomen om få sover i stor tältkåta.

Thure
 
Är själv väldigt frusen av mig och kan ligga och huttra i en -5 graderssäck mitt på sommaren då min ämnesomsättning går ned väldigt lågt när jag sover.

Problemet är inte när man lägger sig för då är man varm - det är ett antal timmar senare och framförallt efter kl 03.00 kölden kommer på riktigt...

mao. några motionsövningar för att få upp värmen inför läggdags har inget att göra med med sömnkvaliten några timmar senare.

---

tänkbara förbättringsgrejor:

strålningsvärmen och om det reflekteras påverkar en stor del av värmebalansen och man kan utgå från att sovsäck mm är rätt dåliga på att förhindra värmestrålning läcker ut och är rätt så transparanta.

jag skulle prova att köpa några aluminiumicerade 'räddningsfiltar' som ofta säljs rätt billigt - dels ha en under liggunderlaget som strålskydd nedåt och hänga upp en lite som en minitält över där man tänker sova - det fanns liggunderlag med redan aluminiumlager att köpa hos tex biltema en period.

Allterativt att man har räddningsfilt eller om man hittar motsvarande en lite tyngre pläd/filt med aluminiumlager på ena sidan (eller att man syr fast en 'räddningsfilt på denna) att lägga över sovsäcken som ett täcke - dock beror det också på hur mycket man rör sig under sömnen om det håller sig kvar eller inte.

På så sätt strålar man tillbaka en del av sin kroppsvärmen och man får bättre värmehushållning medans man sover.

luftvolym och annat har som redan nämnts också en påverkande faktor då dom graderna luft som ändå värms under tältduken har betydelse och mer luftvolym och dessutom kylande ytor som plåt så kan man inte längre tillgodoräkna sig det samt det kan bli kallras - även om den är väldigt liten kallras så märks det...
 
Vikt lär ju inte spela någon roll, men hur fullt du har i bilen vet jag ju inte. Men hur vore det att fixa en träplattform du kan sova på (så du kommer upp lite från marken ifall det är blött där du parkerar), liggunderlag och nån slags tältlik skapelse som du kan spänna ut från skåpets bakdörr? Kanske med ett förhänge in mot bilens kyla, men så du lätt kan ta dig in för att hämta grejer.

Fast vore det jag skulle jag nog skippa plattformen och lyxa till det med en tältsäng.

Jag bara spånar och svamlar, men det är kul att fundera på hur man skulle kunna få till det. En bil med sovmöjligheter har alltid varit lite av en dröm för mig.
icon7.gif
 
Fryser du så stryps blodcirkulationen i huden utom på skalpen. Där kan du faktiskt förlora mer än hälften av dina värmeförluster så att ha huvudet inne i säcken och dragskon åtdragen till mumiekonfiguration gör stor skillnad gentemot att ligga utanför säcken med huvudet med eller utan mössa.

Angående strålningsförluster så sker dessa via ytor med olika temperatur. Dvs är det samma temperatur på utsidan av sovsäcken som på insidan av plåtskåpet sker det inga strålningsförluster. Då tillför räddningsfilt med alubeläggning inte så mycket.

Ett vanligt dubbelväggigt fjälltält minskar sannolikt strålningsförlusterna till omgivningen bättre än ett plåtskåp.

Thure
 
Utstrålning

Strålningsverkan, eller snarare utstrålning. Gör att en bil är nästan det kallaste som finns. Om bilen står i en carport är den betydligt varmare, bilen "ser inte" himmelen.
Det är varmare i ett vindkydd än i en bil en klar natt.
Det är ofta is på bilrutorna fast utetempen inte varit på minussidan. Bilen har strålat värme mot den klara himlen och blivit flera grader kallare än utetempen. Det har kondenserat vattenånga från den varmare uteluften på den kalla bilen och frost har bildats. Fönsterskrapning trotts plustemp hela natten.

/John
 
Helt korrekt om utstrålning frost på plåttak och vindruta. Troligen bättre att sova på marken än på skåpbilens golv som sannolikt är betydligt kallare än marken. Extra rått inne i bilen för att temperaturen når dagpunkten och is eller kondens på insidan av tak och väggar.

Liggunderlag hur som förstås.

Thure
 
Om du inte gör något uppenbart helt tokigt så kanske du bara ska skaffa en ny sovsäck som är snäppet tjockare än den du har nu.
 
Dörren på glänt hade jag nog inte vågat i detta fallet, jag sov på ett truckstop där det gick omkring folk med huvtröja lite suspekt redan när jag kom.

Behöver man skåpbilens väggar som ett "yttre skydd" så hade jag nog försökt få till något tältliknande inuti. Rejäl isolering från golvet (lastpall + plast + liggunderlag?) och typ två-tre (i lager/på varandra) upphängda yllefiltar typ försvarets i ryggåsformation (över upphängda linor vägg till vägg?). Lite grann som att skapa ett microcosmos som man orkar värma upp. Man ska nog inte glömma fotändan, fler filtar som stopp/isolering där. Å så några varmvattenflaskor enligt känt koncept!
 
Sova i bil, särskilt skåpbil i plåtutförande, är alltid svinkallt. Intermittent drift av parkeringsvärmare typ Ebersprächer är din vän, men håll koll på laddningen så att du inte dränerar batteriet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nvavargen Sovsäcköverdrag hur gör ni? Bo och sova 7
FarmerJoe Tarp, hur gör Ni? Bo och sova 16
turboadde Vad gör ni med kaminen på natten Bo och sova 14
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Lars G A Fuktig dunsäck och fuktig morgon – vad gör ni då? Bo och sova 17
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
lilla_my Under bar himmel & mygg - hur gör ni? Bo och sova 19
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
anton_karlsson_78_yahoo.se Vintertältning, hur tusan gör man? Bo och sova 11
emilrosen Gör ett tältprojekt, svara gärna på frågorna Bo och sova 25
mani3393 Gör Mountain Hardware bra sovsäckar? Bo och sova 6
synaps Vem gör bäst syntetsäckar? Bo och sova 18
Hilleberg och "gör det själv"-prylar Bo och sova 3
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
s.duck hur svarar jag Bo och sova 3
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
rJohansson PANKI! Hur viker jag plasma 15? Bo och sova 11
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
mBengtson Vart finner jag en ny sovsäckspåse? Bo och sova 4
naturälskaren Köpt sovsäck-hur vet jag tempen? Bo och sova 41
Mediana Vad ersätter jag en WM AlpinLite med? Bo och sova 10
Jackiie Cirkus -8 sovsäck, missar jag något om jag köper denna? Bo och sova 7
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
zne klarar jag mig inatt? Bo och sova 20
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...