Tältkåta

Kamin i kåta på snö?

Hej

Det blev en Varanger camp 8-10 med innertält med fastbotten för mig. Kompletterade med en Gstove, riktigt trevligt med värme när man tältar.


Nu efter att ha använt ovanstående ute på tur för första gången, funderar jag på hur man gör med kåtan och kaminen när det är mkt snö ute. När jag tältar annars brukar jag bara gräva ner tältet lite i snön. Med kåtan tänker jag att om jag eldar med kaminen och den står på snön, så lär den sjunka genom snön, även om jag har en branskyddsmatta och en tunnare träskiva under. Eller tänker jag fel? Måste man gräva ända ner till marken?, blir tufft när det är mkt snö.
 
Ställ kaminen på slanor. Temperaturen i golvnivå blir inte så hög i tältkåtor. Undantaget är strålningsvärme under kaminen.

Thure
 
Javisst sjunker den. Dessutom smälter ju snön när du får varmgrader inne i tältet och efter något dygn är det förmodligen barmark i hela tältet. (Beror litet på snödjupet, förstås.) Ska du slippa detta måste du isolera neråt med stora mängder halm eller granris. Då är det förmodligen enklare att skotta bort snön.

Detta sagt med minnesbilder från min värnplikt på 60-talet. Utgångspunkten är att du eldar hela tiden.
 
Jag tycker inte att man behöver gräva.

Problemen med att gräva är flera:
*Det är jobbigt
*Marken är tjälad och du får inte ner tältspikarna om du inte har stålspik och hammare.
*Snön är utmärkt att ligga på, och det är alltid slätt och fint. Vad gör du när du grävt ner till marken och du hittar en massa sten och stubb?

Det beror ju såklart på hur mycket snö det är.
När jag nyttjar kåtan på rejält snötäcke så plattar jag till marken med skidorna. Efter en eller två timmar är det hårt.
Har man mer bråttom än så, då får man pulsa omkring och trampa snö utan skidor tills man har bearbetat all snö. Därefter kan man snygga till med skidorna. Då är det stenhårt efter en timme.

Medans snön hårdnar lägger jag ut tältduken och gräver ner snöpinnarna så att de få frysa fast tills det är dags för resning.

När det är gjort hämtar jag två slanor/störar. Minst 2 meter långa, och 3-5 cm i diameter. Jag använder oftast grövre. Då orkar de hålla uppe kaminens vikt även när det smälter.

Störarna lägger jag 20 cm isär i riktning från dörren och inåt.
De är till för att kaminen ska ha något att stå på.
De blir även till en utmärkt avställningsyta. Man lägger lite fina vedklabbar tvärsöver och får en fin yta att ställa kastruller och sånt på. Man kan även stapla resten utav sin ved där, så att den får upp värmen litet.

Sen brukar jag faktiskt ha med mig två meter extra bred och tjock aluminiumfolie.
Den lägger jag under kaminen, och det som blir över för jag upp längs mittstolpen och klämmer fast en bit upp.
Dels hindrar den snösmältningen under kaminen, men den skyddar också mittstolpen från att bli onödigt varm.

För att inte mittstolpen ska sjunka ner i snön har jag med mig en 30 cm lång 45x95 mm regel som jag placerar tvärs över de två störarna.
Den har en försänkning i mitten som mittstolpen kan stå i. Jag har dragit några trallskruv genom den, vilka sticker ut på undersidan. Dessa hindrar den från att glida av störarna.

Det kommer smälta under kaminen. Man får räkna med att man får skotta igen "hålet" inför varje ny kväll. Ska man bara vara ute en natt så behöver man inte oroa sig över det, men det är snabbt gjort om man känner att man behöver det. Störarna orkar hålla kaminen i luften även om det har smält väldigt mycket, men det känns obehagligt att ha en röd kamin som "svävar" fritt i luften.

Det kommer även att smälta mer i mitten än vad det gör vid väggarna. Bakom dig där du ligger kommer det inte smälta något alls.
Efter några timmar kommer det vara en lätt sluttning ner mot kaminen.
Det kan vara en bra ide att lägga ved eller stockar som hindrar dig från att glida ner mot kaminen när du sover.
Någon gång har jag skulpterat om liggplatsen med spaden innan jag lagt mig för kvällen.

Sen brukar jag även ha med mig en bit (1,5-2m) ventilationsslag. Den är teleskopisk och väger väldigt litet.
Den lägger jag under dörrfliken och drar fram till kaminen. Det blir en inluftskanal till kaminen.
Om du inte har en sådan så kommer det dra in kalluft någonstans.

På bilden är det en meters snödjup, ungefär.
 

Bilagor

  • 20160226_165804.jpg
    20160226_165804.jpg
    44.9 KB · Visningar: 894
bla bla... intressanta bla bla saker....

Sen brukar jag även ha med mig en bit (1,5-2m) ventilationsslag. Den är teleskopisk och väger väldigt litet.
Den lägger jag under dörrfliken och drar fram till kaminen. Det blir en inluftskanal till kaminen.
Om du inte har en sådan så kommer det dra in kalluft någonstans.

På bilden är det en meters snödjup, ungefär.

Var köper man det fetade?
 
Tack för era svar. Nu har jag fått flera inspel på vad jag ska tänka på inför att använda kåtan i vinter. Som jag ser det kommer det vara lite svårare att få till detta bra med mitt innertält med fastbotten.
 
Hej tältkåtevänner!

Tyvärr har jag kommit till den tråkiga insikten att jag måste sälja min tältkåta.

Jag har inte längre tid att nyttja den som förr.
Min förhoppning är att den kan få leva vidare hos en ny ägare som har tiden att nyttja den så som den förtjänar.

Den ligger ute på annons här på utsidan.

/Tomas
 
Har fått överta en äldre modell av kamin från en kamrat tiłl vår Moskoselkåta BP7.

Nån som har lite tips om hur man monterar och eldar? Luftintag? Jag är lite osäker på hur man monterar den perforerade rörbiten som skall skydda duken vid genomföringen av skorstenen

Jag har letat efter manual eller video på nätet.

Thure
 

Bilagor

  • 20191011_222635-1.jpg
    20191011_222635-1.jpg
    123.1 KB · Visningar: 550
Omvänd förbränning?

Jag känner inte till just den kaminen men den ser ut som samma typ som försvaret hade till sina tält. I så fall arbetar den med omvänd förbränning och då bör luftintaget vara genom luckan där du fyller ved. Luckan skall alltså vara öppen när du tänder. ( Det kan också finnas mindre hål längst ner på kaminen som fungerar som luftinsläpp och då behöver luckan inte vara öppen). Den typen av kamin kan vara litet besvärlig att få fart på (det ryker in i början) men fördelarna är att du får hög verkningsgrad och du kan proppa den full med ved. Det brinner bara längst ned och veden rasar ner efter hand som den förbränns.
Till ytterröret borde det finnas distansskruvar och då skruvar du fast det i innerröret på lämplig höjd.
 
Jag känner inte till just den kaminen men den ser ut som samma typ som försvaret hade till sina tält. I så fall arbetar den med omvänd förbränning och då bör luftintaget vara genom luckan där du fyller ved. Luckan skall alltså vara öppen när du tänder. ( Det kan också finnas mindre hål längst ner på kaminen som fungerar som luftinsläpp och då behöver luckan inte vara öppen). Den typen av kamin kan vara litet besvärlig att få fart på (det ryker in i början) men fördelarna är att du får hög verkningsgrad och du kan proppa den full med ved. Det brinner bara längst ned och veden rasar ner efter hand som den förbränns.

Tack Kjell. Tittade i botten av kaminen och där sitter en ventil som reglerar luftflödet. Nu dags för proveldning.

Thure
 

Bilagor

  • 20191012_113907.jpg
    20191012_113907.jpg
    39.2 KB · Visningar: 485

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...