Sulorna spricker på skor från Ecco

Mina senaste Eccoskor (3 par) har alla slutat sina dagar genom att SULAN HAR SPRUCKIT tvärs över hela skon. Sprickorna kom efter 2 till 3 år, och de kom på båda skorna samtidigt på varje par skor. Är det någon annan som har samma erfarenhet?
 
Jag har också upplevt dålig kvalité på Eccoskor. Gick ifrån märket för ca 10år sedan när jag tyckte det vara dyra skor som inte höll speciellt länge. Fick dock ett infall och köpte 2-3 par för några år sedan och kan bara konstatera att jag fortfarande inte upplever dem bra. På ett par lossnade sulan från skon. Detta hände på både höger och vänsterskon ungefär samtidigt efter drygt ett år (2 somrar). (Hade tur som kom ner från det Polska berget utan att gå barfota). På ett par gick sulan av på mitten som du beskriver men då var de ganska slitna under efter två sommarsäsonger. Kanske ok på detta par men jag hade inte förväntat att sulan skulle spricka när de var ok i övrigt.
 
Kan bara instämma. Har haft ett par GT gängor ECCO Track tror jag dom hette. De började bokstavligen vittra sönder bit för bit av yttersulan och till slut hade jag knappt någon sula kvar.

/Daniel
 
Om plattfoten själv får välja.

Har för mig att det var ett allmänt problem för ett antal år sedan för Ecco, de första exemplaren Ecco Sirius som köptes in av nåt förband (US of A?) lossnade sulan på. På mina och efterkommande har det åtgärdats, sköna pjuck för oss med ankfötter.
 
Jag har ägt två par Ecco med Receptor-sula (röd gummirand vid tå-leden), samt ett par med annan sula.

De första skorna mer receptorsula pensionerades efter fyra fem år pga allmänt slitage och otrevlig lukt. Inget haveri alltså.
Nästa sko, som inte hade receptorsula, tvärsprack i sulan efter knappt ett år. Samtidigt på båda skorna.

Nuvarande par (2 år gamla Xpedition) har receptorsula, och har inte uppvisat minsta tendens till att spricka än så länge. För övrigt en mycket bra sko. Jak-läder som ska hålla extremt bra, vilket det verkar göra. Däremot nötte jag igenom insidan av hälen efter bara någon månad. Garantireparation i form av en förstärkning i form av läder. Mycket bra lagning.

Min erfarenhet baserad på dessa två par säger mig att receptorsulan verkar vara kvalitativ.
 
Håller inte alls med

Hej

Jag har två par ecco skor. Ett par vanliga svarta lågskor i läder som jag haft i 7 år och använder nästan dagligen och dem håller hur bra som helst.

Sedan har jag ett par kängor, ecco professional med vibramsula och gore-tex membran. Dem använder jag på jobbet varje dag. Haft dem i 2 år. Sulan är lite sendsliten och det är lite repor i lädret över tårna. Men dem håller annars jättebra och är dem skönaste kängor jag provat.

Dock änvänds kängorna i stan på asfalt. Så jag vet inte riktigt hur dem håller sig i vildmarken.
Men asfalt är ju hårdare än löv och gräs.
 
Köpte ett par Xlite lågskor för trekking/vandring när känga inte behövs. Störtnöjd hittills, men de har inte använts mer än 10 mil.

/M
 
I stort sett väldigt nöjd med Ecco

MIn ganska stora (7 pers) familj har väl använt ett 30-tal eccoskor under de senaste åren,
och i det stora hela har det varit väldigt få problem.

Och de få gånger sulor/sömmar, eller nåt blixtlås (stövlar) krånglat har det varit en generös bytespolicy.

Barnen har haft eccoskor i skolan i princip varje dag året runt, och där blir slitaget extra stort, särskilt den ganska hårda röda jorden vi har här, och ganska stenigt också.

Inom parentes, häromdagen sprack en av mina sulor på ett par Lundhags lågskor, men så var de från 1993 också ;). Daglig användning sätter sina spår...
 
Jag har ett par skor , Ecco Light, som jag tycker om då det kommer till passformen och uppbyggnad - men efter ett halvår har sömmar lossnat vid TRE tillfällen och jag har behövt gå till skomakaren med dem vid två tillfällen.

Tyvärr verkar Ecco framgångsrikt byggt sitt varumärke skickligt för vanligt folk verkar tro att Eccoskor är hög kvalitet .
"Ecco? Dom ska ju vara så bra" har jag hört både en och tre gånger.
 
Jag håller dessvärre med jag också angående bristande kvalitet. Jag använder dels meshskor från Ecco. Iofs mycket flitig användning men ganska fort känns de sunkiga och slitna. Håller för mig inte mer än två säsonger (sen vår - tidig höst). Är det mycket att begära förresten, ska man räkna det som ok?

Har ett par lågskor i läder som är supersköna (vilket är eccos främsta fördel enligt mig) och håller fint förutom nån idiotisk stötdämpar-plopp under sulan som helt havererat, och tar in vatten.

//Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
avslutatmedlemskap160620 Lundhags som spricker Kläder 11
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...