Unga hundar och påfrestningar, kontra barn

Halloj!
Har funderat lite på det här av och till, och tänkte väl mest se vad folket här har att säga om saken...

Varför är det så stor skillnad på hur folk (uppmanas) hantera unga hundar, samt hur man hanterar barn? Hundar får man inte klövja eller låta dra något förrän de är färdigväxta i kroppen, samtidigt ser man små knattar med tunga skolryggsäckar, i värsta fall axelväskor som dessutom snedbelastar dem. Barnen släpar på pulkor, tränar fotboll, kampsport osv, osv. Hundskrällena får man ibland känslan att ska förvaras inrullade i vadd tills de blivit 1-1,5 år (beroende på ras).

Dessutom har iaf jag läst en del biologi som påstår att tvåbent gång inte är så jäkla smart ur hållbarhetssynpunkt. En mänsklig ryggrad är kort sagt lätt att överbelasta, och vår rörelseapparat är öht inte riktigt optimal.

Trots detta verkar folk i allmänhet inte ta någon större skada av all belastning när de var små, utan snarare anser väl de flesta att barn mår bra, psykiskt såväl som fysiskt, av träning, och den som vägrade låta sitt barn bära en skolväska skulle sannolikt idiotförklaras.

Så, varför denna skillnad?
Har vi så grovt avlat sönder hundar att de inte håller bättre? Är det bara att de växer så mycket snabbare än människor? Eller finns det inga riktiga belägg för att man ska vara så försiktig med valpar/unghundar, utan det här bara är ett utslag av ogenomtänkt djurskydd?
 
Skillnaden ligger nog i att hunden inte kan/vill säga till när det blir för mycket.
Klövjar du en hund så kommer den följa dig av lojalitet tills den är helt slutkörd.

Släpper man en snabbdrivande, fet och otränad jakthund på ett spår kan den i värsta fall springa sönder sig totalt.
Etc.

Sen tror iaf inte jag att en liten liten packning på en otränad unghund under kontrollerade former gör någon större skada. Att klövja en unghund med tomma väskor under kortare perioder måste väl ändå vara ett bra sätt att träna upp en hund. Eller?
 
Skillnaden ligger nog i att hunden inte kan/vill säga till när det blir för mycket.
Klövjar du en hund så kommer den följa dig av lojalitet tills den är helt slutkörd.
Nu kanske jag har erfarenhet av "fel" sorts hundar (mest av borzoi, saluki, finsk lapphund, godtycklig blandning av typ lapsk vallhund-karaktär), och samtliga av dessa hundar både kan och vill meddela om det blir för mycket. Särskilt borzoien, som jag umgåtts med snart sagt varje dag i snart 4 år är fullt kapabel att vägra kliva av spåret om den tycker det är för jobbigt att pulsa... Och du ska ju inte tro att hon går först om det är djupsnö, jag får glatt spåra ;).

Sen kan jag hålla med om att man får vara mer försiktig med en "arbetsidiot"/"jaktidiot" som faktiskt kanske inte förstår när det tar stopp, men är det generellt sant för hundar? Inte i min erfarenhet iaf.

Släpper man en snabbdrivande, fet och otränad jakthund på ett spår kan den i värsta fall springa sönder sig totalt.
Etc.
Det kan jag ärligt talat inte svara på, jag har inte så mycket erfarenhet av de raser du syftar på.

Sen tror iaf inte jag att en liten liten packning på en otränad unghund under kontrollerade former gör någon större skada. Att klövja en unghund med tomma väskor under kortare perioder måste väl ändå vara ett bra sätt att träna upp en hund. Eller?
Nä, tomma väskor är inget problem, men knappast heller det jag pratar om?
 
Sunt förnuft tror jag på där med aktivering av både hundar och barn. Har en valp nu, och som barn så får hunden mest ut av att leka fram sin kondition och koordination.
 
Jag tror/vet att hundar inte behöver vara jaktidioter för att köra för hårt under en jaktdag. Tror också att de är dåliga att säga ifrån. Dock tror jag jägare klemar mindre överlag med sina hundar men man vill ju att jaktkompisen ska må bra.
 
Hundar

Inte lägger jag fem kilo i min treårings ryggsäck och går två mil, på samma sätt får en 9 månaders hund inte dra mig på skidor eller att jag låter dem klövja med full last.

de kan springa med, och de kan få prova dragselen en stund, men varför inte vänta till den andra vintern innan man börjar träna drag på riktigt!
 
Det

finns både tyckande och vetenskapliga undersökningar vad det gäller barns styrketräning. Vad jag förstår har en tidigare restriktiv policy luckrats upp.

Hur det är med hundar och vetenskapliga undersökningar vet jag inte. Men draghundsuppfödare är försiktiga med att träna unghundar.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...