Lös hund i fjällen?

Jag tycker att vi sköter oss och att hunden tar någon lämmel då och då är inte konstigt eller något jag ser allvarligt på. Att kalla lämmel för vilt tycker jag är lite komiskt faktiskt. Det du kallar anarki kallar jag sunt bondförnuft. Bedömer jag risken för att hunden ska gå efter ren eller annat som obefintlig så kan jag släppa hunden, och har då lagen med mig. Det står på dagkorten för ripjakt vad som gäller med hund och ren och vi följer det.

Finns ju folk i den här tråden som erkännt att de inte ens med hunden i koppel kan hindra den från att ta Lämmel. Det är att driva vilt och dessutom så tror jag det är förbjudet av djurskyddskäl att låta hundar stå för avlivandet av vilt. Där kan jag ha fel?

Normala och pli.
Jag utgår ifrån att alla människor jag möter med lös hund är normala. Tror också att de själva anser sig ha pli på sin hund. Men som jag har gett uttryck för så är utrymmet minimalt för att låta hunden gå okopplad. Beteendet är väldigt svenskt, att göra fel när man vet att man kan komma undan med det. Ögontjäneri eller som jag kallar det hobbyanarkism.
 
Senast ändrad:
Koppel eller "som om den vore kopplad", dvs i princip fot och med beredskap att ta fast den om impulsen kommer.

Återigen, det handlar inte om hundrädda människor utan om det sunda förnuft som säger att människan inte är det enda djur som har rätt till fred i naturen.
 
Jag tycker att vi sköter oss och att hunden tar någon lämmel då och då är inte konstigt eller något jag ser allvarligt på. Att kalla lämmel för vilt tycker jag är lite komiskt faktiskt. Det du kallar anarki kallar jag sunt bondförnuft. Bedömer jag risken för att hunden ska gå efter ren eller annat som obefintlig så kan jag släppa hunden, och har då lagen med mig. Det står på dagkorten för ripjakt vad som gäller med hund och ren och vi följer det.

Som jag sa, så avstår jag från att tycka och tänka. Lämmel är vilt, finns ingen annan definition.
Sunt bondförnuft att själv välja vilka lagar man skall följa???
 
Kan du länka till lagtext angående det där med att gå fot tack. Tror att du övertolkar tills jag får se annat.

Det var just det som jag har kopierat in i mitt inlägg nr 18 (inget annat) som svar från Sv. Jägarförbundet. Där står även mailadressen till han som svarat.
Lagtexten, läs §16. Nu står det inte i klartext i lagtexten att hunden skall gå fot utan det gäller att förstå innebörden av "tillsyn så att de hindras".
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm
 
Som jag sa, så avstår jag från att tycka och tänka. Lämmel är vilt, finns ingen annan definition.
Sunt bondförnuft att själv välja vilka lagar man skall följa???

Den hund som har möjlighet att ta lämmlar, tar naturligtvis också allt annat mindre vilt den kommer åt, vare sig det är en vanlig förekommande art eller t o m en rödlistad art.
 
Att ha sin hund lös inom 10-15 meter rankar jag som att gå eller cykla mot röd gubbe. Något jag gör dagligen, cykelpendlar till jobbet mitt i Sthlm. So sue me. Fast egentligen är det en definitionsfråga. Jag kan ropa fast vår hund för småvilt. Orkar inte dividera. Jag kör för fort ibland och det är nog mycket sämre för samhället än om min hund går läs och inte åstadkommer någon skada på varken djur eller natur.

Som jag sa, så avstår jag från att tycka och tänka. Lämmel är vilt, finns ingen annan definition.
Sunt bondförnuft att själv välja vilka lagar man skall följa???
 
Jag har sett en mycket lydig Vorsteh springa ifatt och ta ett rådjur trots att ägaren hade extremt bra pli på den (hund utan pli i renområde = död hund) och försökte bryta. Men eftersom "hon aldrig behövde vara kopplad) så gick det som det gick.

Det är noga räknat ingen diskussionsfråga. Hund skall hållas under sådan uppsikt att den hindras att dra iväg (lika med kopplad, åtminstone gällande de flesta hundar, en papillon kanske man kan hålla koll på ändå).
 
Hur mycket ni än vill det så är det sållan absolut kopplingstvång utan upp till ägaren. Vilket jag som liberal tycker är bra. Vi har nog med lagar och förbud som det är. Det där med död hund inom renområde är nog mer sista utvägen. Har aldrig hört att det hänt även om det kanske har gjort det. Har ändå träffat hyfsat många hungägare på fågelhundskurser senaste åren.
 
Jag tycker att några försöker hävda fot och absolut kopplingstvång utan att så är fallet. Det är det jag vänder mig emot. Som ripjägare är jag väldigt mån om att fåglarna får vara ifred fram till 25:e augusti så ni behöver inte vara oroliga. Ingen av alla hundar jag jagat med har gått efter ren någonsin.
 
Hur hindrar (Lag (2007:1150 16§) om tillsyn över hundar och katter) man hundar från att springa lösa i marker där det finns vilt på annat sätt än att ha dem kopplade? Hindra är ett starkt ord som kräver fullständig kontroll över rovdjuret i fråga.

För övrigt anser jag att hundar luktar illa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
Tranan Hur gör ni...(om att åka tåg med hund) Hundsport 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...