Tips för första skidturen

Hej
Jag vill på vintertur!! Har ett sprillans tält som ska klara snö som jag vill prova och så har jag alltid velat testa på en rejäl skidtur nån gång.
Nu är det inte dags för en rejäl skidtur utan snarare en enkel och försiktig.

Förslag uppskattas!!!

Kritierier

+start ca 14 januari
+ ca 3 nätter
+ enkel tur, på led, helst inte över riktigt höga fjäll eller där det blir helt omänskligt kallt
+ har hund
+ Ska gå att nå från kollektivtrafik, allra helst ska man bara kunna gå från tågstationen

Kom med tips!!

Ser att det är snö i Oslo-området. Duger den för en kortare skidtur eller måste man till den "riktiga" snön?

Vet nån om man kan hyra turskidor utan stålkanter i Göteborg?

(Och jag är van vid att vara ute i naturen och har läst på mycket om vinterturer så oroa er inte, jag ska nog klara mig fast det är första gången)
 
Köp ett par äldre skidor begagnat de saknar oftast stålkant, de flesta 45+mm skidor funkar för en enkel tur.
 
...eller läs mitt blogginlägg här på Utsidan.

HåkanF

PS. Kolla upp snötillgången.DS

Perfekt tips!! Ser jättemysigt ut.
Verkar dock bara vara ett kort spår som tillåter hund...

Har kollat runt mer nu och det verkar vara vanligt att inte tillåta hund i skidspåren. Hittade några spår runt Sälen, men är inte jättesugen.

Skoterspår då? Hur funkar de att åka skidor i? Gissar att hund är ok där..?
 
Många maskingjorda spår har skatingpist där en hund med pulka inte förstör något. Skoterspår går förstås också bra. Uppe på kalfjäll är det ofta hyggligt vindpackat utanför spår.

I Norge finns rätt mkt möjligheter från tåg eller busshållplatser men ett aber kan vara om hundar tillåts på långfärdsbussarna. Bergenbanan kan du kolla på. Eller testa något intill Lillehammer Gudbrandsdalen.

Thure
 
Många maskingjorda spår har skatingpist där en hund med pulka inte förstör något.

Thure
Bara för att det är skatepist betyder inte det att det är hundtillåtet. Kolla det innan du ger dig ut. Färsk hundskit på skidorna gör ju inte glidet bättre...
Inte heller är skatepisten en gångbana som en del verkar tro
 
Det där ser jag närmast som ett påhopp men visst bör man undvika onödiga konflikter.
En ensam hund är lätt för hundföraren att städa upp efter och med hänsyn drabbas varken skidåkare eller hundekipage. Däremot så kan större hundspann knappast samsas med skatare i hög fart.

Thure
 
Tar man ett tips att man bör kolla att skidspåret man ämnar åka på med sin hund faktiskt är tillåtet för hundar som ett påhopp?
Är skidspåret inte tillåtet för hund så gäller det väl vanligtvis hela spåret, inte bara den klassiska delen.
 
Förbud skall stå i lokala ordningsstadgan eller motsvarande för att vara giltiga.

Jag är generellt tveksam till att inskränka allemansrätten för vissa kategorier friluftare.

Däremot är jag varm anhängare av ömsesidig hänsyn.

Thure
 
Själv brukar jag ta med min häst i skidspåret.

Gillar du det inte? Vilket jäkla påhopp.

Helt ok för mig att din häst får uppleva de vita vidderna. Det finns plats för alla.

Detta med att inskränka allemansrätten för vissa kategorier är lindrigt sagt svårt, juridiskt. Bäst framgång nås med formuleringar som ”undanbedes” och liknande, gärna i kombination med en motivering. Skapar också trevligare stämning, där invektiv kanskw uteblir. Detta har diskuterats förr på Utsidan och riskerar diskuteras igen.

Så till grundfrågan: Norge är jättefint för turer av det slag du beskriver. Har varit på flera platser där ingen ens funderar på hundars närvaro i spåret. Runt Gudbrandsdalen finns fina områden. Øyer är platt och bra, liksom Langsua. Men det är svårt att nå fram med kollektiv transport till startplatserna. Kanske är lättare med Bergenbanan?
 
Oj hade även denna tråden börjat handla om hundskit?!?! Herregud...

Givetvis är det ett påhopp att anta att jag eller Thureb skulle låta hundskit ligga i skidspåret. Men Thureb har rätt, bäst att inte ens diskutera frågan.

Till er som inte försöker bråka:
Tack för era tips! Jag valde att låta hunden stanna hemma, vågar inte riskera hennes små söta öron i vinterkylan innan jag vet att jag klarar av att ta hand om mig själv och stå ordentligt på skidorna.

Det blir Finse! Visserligen väldigt karg miljö men det går ju tåg hem flera gånger om dagen och finns hotell att ta in på om det skulle knipa. Håller oss lagom nära samhället så här i början. Ska finnas ett spår upp till Klemsbu som vi kan prova om det visar sig vara görbart som nybörjare. Annars vänder vi.

Totalkostnad för resa, stuga första natten och hyra av turskidor: 2000kr.
Restid åtta timmar per väg.

Väskan är packad, dubbla sovsäckar och alla mina förstärkningskläder fick plats! Ska bara fixa en ordentlig påse med varm-choklad-pulver så är vi redo!!

Fy fan vad spännande!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 2
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
fson Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips? Turskidåkning 22
KarinElisabet Längdskidåkning Dolomiterna_ tips Turskidåkning 2
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4
svebur Tips på fina skidturer Turskidåkning 2
Medon Behöver lite tips och råd inför köp av turskidor Turskidåkning 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...