Skicka matpaket längs södra Kungsleden

Hej,
ska efter Trepassleden eller alternativ rutt vandra Kungsleden från Kvikkjokk till Hemmavan. Ett matpaket skickas till Kvikkjokks fjällstation och ett annat var tänkt att skickas till Adolfström. Vid en koll med Adolfströms handelsboden fick jag veta att de inte tar emot paket och hänvisades till Jäckvik. Dock är det lite för tidigt och nu skulle jag vilja att matpaketet skickas till Ammarnäs. Men till vilken adress ska det skickas, någon som vet? Och om det skickas till Jäckvik, är det ICA butiken som det ska skickas? Tacksamt för ett snabbt svar, reser idag iväg.
Mvh Veni
 
Hej, hemkommen från en 4-veckors fjälltur, varav de sista 3 veckor på Södra Kungsleden. Det andra matpaketet skickades till Ammarnäs världshus (fick inget svar från adressen i Adolfström). Jag stannade till en extra dag i Ammarnäs, lagom för att kolla på resultatet av det Svenska valet så man vet vad man kommer hem till. Nåväl man blev inte så mycket klokare...
Hur som helst, skickade jag inför sista etappen hem mitt tält & kök utrustning för att avrunda med en behaglig stugtur. Efter 11 dagar fint väder skulle det slå om till det sämre och så blev det. Med minus 4 kg lättare packning blev det ett rätt bra avslut i Hemavan ändå trots vädret.
Det som jag kommer att minnas är det fantastiska mötet med alla människor från hela världen. Att den norra delen av Kungsleden är populär visste jag förstås men från den södra delen hör man inte så mycket av. 90 % av vandrare jag mötte var utlänningar och vissa kom från långt borta, till och med från Singapore. De flesta vandrar hela Kungs-leden och det verkar vara väldigt viktig för dom att gå hela.
Hösten kom tidigt i år, jag hade fantastiska höstfärger, bifogar några bilder och döm själva:
 

Bilagor

  • IMG_8351_1.jpg
    IMG_8351_1.jpg
    78.2 KB · Visningar: 618
  • IMG_8384_1.jpg
    IMG_8384_1.jpg
    45.7 KB · Visningar: 630
  • IMG_8415_1.jpg
    IMG_8415_1.jpg
    32.6 KB · Visningar: 614
  • IMG_8557_1.jpg
    IMG_8557_1.jpg
    45.9 KB · Visningar: 636
  • IMG_8562_1.jpg
    IMG_8562_1.jpg
    53.2 KB · Visningar: 611
  • IMG_8765_1.jpg
    IMG_8765_1.jpg
    47.7 KB · Visningar: 630
Underbara bilder. Jag har alltid önskat att få se fjällen i höstprakt, och inser att jag måste planera att göra verklighet av den önskan snart.
 
Jag hade själv planer på att gå samma sträcka de första veckorna i september. Det är den del jag har kvar av Kungsleden. När man ser de här underbara bilderna undrar man ju om man verkligen gjorde rätt val...
 
"Södra Kungsleden är en vandringsled som går genom Sveriges södra fjällregion, i Dalarna, Härjedalen och Jämtland. Den sträcker sig officiellt ca 340 km mellan Sälen i söder och Storlien i norr, men namnet används framförallt i Dalarna (180 km)"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Södra_Kungsleden
http://boka.visitdalarna.se/sv/se-gora/a1494801/sodra_kungsleden_1494801/detaljer

Hej, jag är medveten om det. Men när man pratar om Kungsleden i norra Sverige så delar man in den i en norra del (Abisko - Kvikkjokk) som de flesta känner till och i en södra del (Kvikkjokk - Hemavan).
Mvh Veni
 
Jag hade själv planer på att gå samma sträcka de första veckorna i september. Det är den del jag har kvar av Kungsleden. När man ser de här underbara bilderna undrar man ju om man verkligen gjorde rätt val...

Det tog emot att börja sin vandring i ösregn som det var när jag anlände i Kvikkjokk men jag visste att det skulle komma fint väder de kommande 10 dagarna. Efter Tsielekjåhkåraststugan hade jag fint väder ändå fram till Ammarnäs. Sedan blev det sämre igen men inte helt dåligt.
Mvh Veni
 
Ungefär lika, kanske med en övervikt söderifrån. Många vet (även utlänningar) att den norra delen är väl frekventerat och je senare på säsongen man går desto mindre folk. Det kan vara en orsak. De flesta tyckte den norra delen är finare men jag har mött andra åsiktar också. En Schweizare sa att han tyckte etappen mellan Kvikkjokk och Jäckvik var finast. Han ogillade den exploateringen på norra delen.
Det har skrivits mycket här på Utsidan om hur sliten vissa delar av sträckan (främst Abisko - Nikka) med toalettpapper under varje sten och illaluktande dass. Ingen jag frågade upplevde det så. Nu gick de ju också senare på säsongen. Det som störde mig och andra var att i nödraststugan och senare även i den fina samekåtan var fulla med skräp. Detta har jag även sett på andra ställen än Kungsleden.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...