Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni?

Tjabba.

Har en gammal men fin Haglöfs Etapp ryggsäck. Den har ett stort fack och ett par små. Och inte så mycket annat. Inga småfickor, extra spännen, nät, korsade bungysnören eller andra moderna lösningar för att fästa prylar utanpå ryggan.

Dock så har den en ram med öglor i. Såhär ser ryggan ut.
attachment.php

attachment.php


Som ni ser, inga krusiduller på framsidan, men lite möjligheter längsmed ramen.

Hur hade ni gjort här? Karbinhakar, något sorts gummiband? Finns det universalprylar för den här sortens uppgraderingar?
 
Jag har ett par Patagoniasäckar för klättring jag använder för vandring och resor och de är också helt utan yttre fickor och och gummicord. De har dock två tunna daisychains man kan fästa saker i. På den större säcken har jag korsat gummicord mellan chainsen så jag kan klämma fast en vattenflaska/regnakläder där. Har även köpt ett par små Nite ize carbiner. I år köpte jag även en Exped flash pocket samt ett par små fickor OMM Go pod för axelremmarna.

Gummicorden är numera ersatta mot flash pocket.

Finns midjebältesväska att köpa på decathlon för billig peng som egentligen e en liten axelremsväska men som har kardborrefästen för midjebälten. På dina säckar skulle jag använda ramens håligheter som fästpunkter.
 
Senast ändrad:
Jag hade funderat på vad jag faktiskt vill/behöver ha och sen utgått från det. "Nackdelen" med den typen av säckar är att säckdelen inte har så mycket egen stadga så om man fäster grejer i den, t ex syr på fickor, så kan det bli sladdrigt och då speciellt när packningen inte fyller säcken.

Enkla lösningar
*Ett elastiskt lastnät (finns färdiga) som fästs där det passar med aktuell packning. Elastiskt nät finns också i metervara.
*Ett 20 eller 25 mm nylonband fäst längs avbärarbältet med sömmar som sitter 30 mm isär, det passar då många fickor från "olika " MOLLE-system men också många civila varianter. Alt byta avbärarbältet till ett som redan har en eller två sådana remmar.
*Sy om topplocket så det får fickor och fästen som passar mina behov eller göra ett nytt som har färre (inga?) fickor och fästpunkter.
*Återigen testa att ha fickor på axelremmarna men antagligen inse att jag fortfarande hatar det. 😁
 
En bra mod är att ha vattenflaskor på framsidan , dessa fickor är bra för ändamålet http://www.rodastjarnan.com/stridsutrustning/101inc-h20-flaskficka-svart-33295

Då kan man har minst 3 liter vatten frontmonterat och är bra för viktfördelningen.
man hänger dom i överkant/nederkant och snäpper ihop dom över brösten så dom ligger stilla.

Man kan montera M4 magasinfickor typ 3*M4 i molllefästena runt om och då har man väldigt rymlig "chestrig" frontmonterat.

Dessa rymmer då multikniv,ficklampa,vattenrenisnsugrör,kniv,chemlight,eldstål,penna,energybars och lite vad som helst.

Jag har i en treorör med kaffe,socker,klorpulver,treorör med varma koppen och en minititan toppbrännare med en gastub som en treotub.
Ena vattenflaskfickan är då med sin aluminúm mugg ett komplett minikök som kan tas med på dagstur och även ett komplett reservkök.

Viktökningen med 88gr tuben och brännaren är la 140gr för rerserdrift...

Dessa vattenflaskfickor är vadderade och därmed lite isolerade och det gör livet mycket enklare vintertid - nackdel är att dom kan suga upp lite vatten i regnväder och få lite egenvikt
 
Du kunde ha noterat att du tog bilderna från en tidigare tråd här!
Det där är rent fotografjuridiskt mina bilder.
/Odd
 
Du kunde ha noterat att du tog bilderna från en tidigare tråd här!
Det där är rent fotografjuridiskt mina bilder.
/Odd

Bra att du säger till!
Jag hittade bilderna via Google bildsök och reflekterade inte över var de kom ifrån. Men nu ser jag ju var bildlänkarna leder till.
Jag uppskattar att du tagit dessa bilder och bidragit med källmaterial. Det var inte min avsikt att sno och hävda att det är mina egna. Vill du att jag tar bort bilderna?
 
På den tiden när knep och knåp var mera vanligt förekommande fanns det lösa fickor i soutaffärerna att sy på ryggsäcken.
Tygaffärerna hade stuvbitar av nätgardintyg som blev utmärkta torkpåsar på utsidan av säcken.
Prylbod på utsidan av ryggsäcken hade redan då bara pelikaner och storstadscouter.
Numera finns det företag som Extremtextil m fl som tillhandahåller tyg med speciella egenskaper och beslag mm.
Även ego reagerade på bildlånandet, så slarvig får man inte vara.

go tur
 
fast har man en gång laddat upp en bild på nätet så blir den kvar där och kan ofta anses fria att låna tycker jag. den avslöjjar ju inte direkt nåt personligt eller visar några ansikten och inte heller signerad av fotografen. TS använder den inte heller för kommersiella syften. Att fotografen vill ha kredd för den tyder på att han tror att fotot endast finns på Utsidan, men så är det ju inte. ALLT som laddas upp finns överallt - Google, Bing, Duckduckgo etc
 
Nej, jag påpekade bara att han kunde ha angivit källa för bildmaterialet - när det nu inte var egenproducerat. Jag är fullt medveten om att hela Internet, och många företag inom de så kallade sociala media, lever gott på snodda bildcopyright. Det har blivit lite för vanligt bara. Jag tänker speciellt på yrkesfotografer som ska leva på sina bildrättigheter, de har det inte lätt. Och många idag tänker inte på att det är fråga om copyright infringement...

Jag (och Erik) skapade den där och andra liknande bilder för användning på Utsidan i samband med våra trådar om Haglöfssäckar som rullade häromåret. Så det är bra att den återkommer (här på Utsidan), det kanske kan väcka någons intresse för de där fact-finding-trådarna...
/Odd
 
Håller med vet man källan så skriver man det.
Sen tycker jag det är ett otyg att inte ange om en bild är lånad. Då tror man att det är en bild på den saken som frågan gäller, sen kan det komma i svar att bilden bara var symboliskt. Mycket irriterande.
När jag såg denna tråd så tänkte jag att hur hjälper man TS bäst när han har två relativt lika ramar men ändå olika fästpunkter. Osv...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
handjam Rem till damasker? Gör det själv 6
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
G.Kraft Band till pannlampa? Gör det själv 8
majkelsson Kaminrör, värmeskydd till tältduk (Ikea hack) Gör det själv 4
G.Kraft Vattentäta säckar till Haglöfs Alaska Gör det själv 4
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
Lavskrikan Pump-påse till Therm-a-rest Gör det själv 0
Farbrorvattenmelon Snören till Haglöfs Vindsäck Gör det själv 1
4623 Hammock till brorsdottern! Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
Onesport Band till glaciärglasögon modell äldre Gör det själv 2
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Moga Mönster till friluftskläder (främst regnjacka)? Gör det själv 5
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
lars11 Krokar till kängor? Gör det själv 4
jalanjalan att jobba i Dynema till ryggäck Gör det själv 5
_tobbe_ Vindskydd till kök? Gör det själv 4
majkelsson Alurör till hopfällbar stol. Gör det själv 1
chilehead Duschdraperi till regnskydd? Gör det själv 5
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
G.Kraft DYI till Gopro Gör det själv 1
aronwidforss Sy om Warbonnet Ridgerunner till myggnät? Gör det själv 0
Grodmannen Trasig huvudskål till Arcteryx - Lösningar? Gör det själv 2
Mad-Man Här finner du Hjälp till ditt projekt. Gör det själv 4
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Morlizer Nät till mattork Gör det själv 4
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
eyck Egenbyggd ramförlängare till Fjällrävens ramar Gör det själv 3
LightDan Sovsäck till hunden. Gör det själv 0
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
perdavid Sy påse till lös ram Gör det själv 9
some0neelse 90graders hörn till tältstänger. Gör det själv 3
jorka Ide om alternativ till Seam sealer Gör det själv 8
majkelsson Sugpropp till kajakkartan Gör det själv 0
dmchris Billigaste munstyckena till gasflaskor? Gör det själv 8
dmchris Botten till vindskydd Gör det själv 19
kanis Tips vid förbättring av luva till skaljacka Gör det själv 7
Jörgen Fjaderlatt.se Hemsytt innertält till MLD Trailstar Gör det själv 0
wolfheat Vindpoplin till tältduk? Gör det själv 0
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Smogz Tyg till innertält Gör det själv 5
DanielUmeå Täta sömmar till yttertält MSR HUBBA Gör det själv 11
Farbrorvattenmelon Wire till huva? Gör det själv 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...