Övernattning

Hej!

Bor i Stockholm, Hässelby och vill ut mer i skogen. Där jag bor är det väldigt mycket folk och inte så många platser att vara helt själv i skogen.
Har ni något tips någon plats i närheten av Hässelby, Stockholm där man kan komma ut i skogen och inte behöva tänka på annat folk?

Skulle uppskatta svar! :)
 
Jag vet inte hur nära Hässelby du vill va, men det finns ju områden vid Görväln, Norra Järva och Ängsjö med skogar och möjlighet att vara ute i naturen. På andra sidan Mälaren finns ju Lejondal, Hällkana och alla Mälaröarna.
Ska du tälta, eller sova ute nu, eller är det senare i sommar (så här års är det ganska tomt i skogen.

Har du kollat t ex Järfällas kommunkarta? Välj kultur fritid i listan vid interaktiva kartan så finns ju Upplandsleden och Järvaleden, samt grillplatser mm, det kan ju både skvallra om vad som finns men också om var folk går.
https://jarfallakartan.jarfalla.se/spatialmap?
 
Härligt!
Tack för svar! :)

Tycker det kan vara lite svårt att veta var man ska börja bara. Är ju rätt ny på det här.
 
Har någon mer ett bra tips på ett bra ställe att övernatta i naturen nära Stockholm så skulle jag bli superglad! Bra ställe för nybörjare :)
 
vandringsleder

Kolla på både Upplandsleden och Roslagsleden. Skaffa ett par kartor och/eller guideböcker. T ex den här https://www.calazo.se/produkt/vandra-i-roslagen/

Om du är helt ny på detta så gör det inte för svårt i början. Ta tåget eller bilen en bit bort från förorterna så slipper du ungdomsgäng som ibland häckar vid vindskydd och liknande. Det räcker med att komma bara en liten bit bort från tunnelbanelinjen så är du ganska ensam.

Har du någon kompis eller sambo kan det ju vara trevligt att få med också men annars är det väldigt skönt att vara ensam borta från allt någon natt ibland. Jag har ett vindskydd bara 25 min promenad hemifrån som jag brukar gå till då och då även mitt i veckorna. Senast förra veckan var jag där. Elda och dricka lite konjak sedan sova till vindens sus och en porlande bäck. Vardagslyx!

Gången innan träffade jag på en annan kille som också skulle sova där. Han sover ute två nätter i veckan eftersom han jobbar i Stockholm måndag-onsdag. Han tyckte mer om att sova i skogen än på något sunkigt hotell och dessutom sparade han pengar. Två år hade han gjort det året runt sa han.

Det närmaste jag kan komma på Hässelby är Gåseborg. Ser ut att bara vara några få kilometer från Hässelby. Lycka till!
 
Beror rätt mkt på årstid och veckodag hur mkt folk som är ute i terrängen.

Vill du ha sjöutsikt så minskar möjligheterna lite.

Att ta med cykel på pendeltåg eller liknande ger mkt större tillgängligt område, det går t ex att ta sig ända till Gävle.

Testa t ex pendeltåg från Spånga till Bålsta därifrån kan du gå eller cykla till relativt oexploaterade områden norr om motorvägen.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...