Hjälp! Min första vandring!

Hejsan alla!

Det är som så att jag fick en snilleblixt för en dryg månad sen att jag skulle ut och vandra. Det skulle bli Kungsleden från början av maj. Nu verkar det vara lite osäkert om våren kommit dit så tidigt, så jag är numera inställd på att vandra Bohusleden istället. En liten besvikelse då jag håller till i Skåne och naturen inte ändrar sig helt men det är åtminstone lite nya platser.

Jag är ingen van vandrare men hade tänkt avsätta 6-8 veckor till det här projektet där jag även kommer slå mig till ro några dagar i följd på vissa platser.

Jag behöver typ all form av hjälp jag kan få. Vad ska jag tänka på? Vad är måsten och vad är bara bra att ha med sig? Jag äger i nuläget inga saker alls. Jag kan låna en del. En ryggsäck har jag redan lånat. Den har en 15-20 år på nacken. Även ett tält (tvåmanna) Niak som är en 15 år gammalt är lånat. Det väger runt 2.7 kilo. Ryggsäcken vet jag inte exakt vikt på men det är en Karrimor Condor 60-80. Även ett liggunderlag ska lånas.

Min tanke är att ha med mig lite torkat kött men försöka klara mig så långt det går på fiske. Stormkök eller inte är bara en av många funderingar.

Jag tänkte att här finns det kanske lite snälla själar som kan hjälpa till så jag får ihop det jag behöver typ. Tanken är att bege mig iväg inom två veckor. Så jag ska beställa och åka runt och handla det jag behöver. Min budget är 15 000 kronor. Mer än så kommer jag inte lägga på saker som jag behöver köpa in.

Jag börjar här och så får vi se hur tråden och hjälpen utvecklar sig.

Vandringskänger i någon form känns som det viktigaste. Även ett ytterställ kommer behövas. En del underkläder i marinoull är också på min lista. Men detta är bara början. Jag ska besöka XXL och se lite mer på nära håll vad som finns och även prova lite saker.

Viktiga saker är ju pris för att hålla budget (även fiskespö behöver inhandlas). Men vikten är det jag kommer kämpa mot. Vad är rimligt att bära med sig? 12-15 kilo har jag hört. Räcker det? Jag är runt 180 lång och väger över 100 kilo. Varken i bra form eller urusel. Men på vandringen lär jag samtidigt förbättra min form.

All form av hjälp uppskattas enormt! tack på förhand!
 
Vill du se något annat och samtidigt med stor sannolikhet få en något torrare och snöfattigare vandring än Kungsleden kan Sörmlandsleden vara ett alternativ:


100 mil leder genom stora delar av Sörmland. Det borde rimligen vara helt ok underlag och väderlek om ett par veckor.

/Birger
 
Kommenterar bara just detaljen fiske just nu. Har du koll på fiske och är du en van fiskare? När man förflyttar sig mycket och har dåliga lagringsmöjligheter är inte det det lättaste sättet att skaffa mat. Men insaltad fisk kan vara en skaplig proviantlösning. Sedan antar jag att du har koll på hur man fixar fiskekort och så vidare under förflyttningen. Rätt så reglerad verksamhet där med fiske.

Bosse
 
Kommenterar bara just detaljen fiske just nu. Har du koll på fiske och är du en van fiskare? När man förflyttar sig mycket och har dåliga lagringsmöjligheter är inte det det lättaste sättet att skaffa mat. Men insaltad fisk kan vara en skaplig proviantlösning. Sedan antar jag att du har koll på hur man fixar fiskekort och så vidare under förflyttningen. Rätt så reglerad verksamhet där med fiske.

Bosse
Grundläggande fiske kan jag ju. Min tanke är väl mest att fiska när det är dags för mat (även om det kan ta timmar). Så inget att konservera. Men jag är ju helt oerfaren som vandrare.

Fiskekort är ju något jag får kolla upp men det blir ju också en fråga om ekonomi då dagskort är dyra. Låter som värsta tjuvfiskaren nu men riktigt så illa är det ju inte. Betalar gärna 500 för hela turen men kanske in 60 kr dagen i 60 dagar för några kast här och där.
 
Vill du se något annat och samtidigt med stor sannolikhet få en något torrare och snöfattigare vandring än Kungsleden kan Sörmlandsleden vara ett alternativ:


100 mil leder genom stora delar av Sörmland. Det borde rimligen vara helt ok underlag och väderlek om ett par veckor.

/Birger

Inte fler leder nu. Bohusleden får det bli om inte Kungsleden är möjligt. Kanske missade skriva det? 😀 En polare tycker Skåneleden men också ratat!
 
Håller nog med bico, Sörmlandsleden är trevlig, likaså Bohusleden. Jag tror det är bra att du börjar din "vandringsresa" genom att prova på längre och längre vandringar (veckohelg->veckolånga vandringar) i trakter där du kan avbryta vid behov och ev komplettera proviant och utrustning. En viktig del är att bygga sin egen erfarenhetsbank, både lära sin egen förmåga och komfortzon men även att prova sig fram till vilken utrustning som fungerar för dig. När du testat dig fram under ett antal vandringar och utenätter har du också den erfarenheten du behöver för att kunna planera och genomföra en längre vandring på ex Kungsleden.
Nu har ju givetvis Kungsleden också sina möjligheter till kortare vandringar på ex någon vecka, men det är först senare på sommaren om du siktar på norra delarna av Kungsleden och då har du redan haft möjlighet att prova på olika vandringar i södra delen av landet.
Bra första sträckor på Kungsleden för en veckovandring är ex Hemavan-Ammarnäs eller Kvikkjokk-Saltoluokta, samt den drygt veckolånga turen Abisko-Nikkaluokta alt Vakkotavare.
 
Håller nog med bico, Sörmlandsleden är trevlig, likaså Bohusleden. Jag tror det är bra att du börjar din "vandringsresa" genom att prova på längre och längre vandringar (veckohelg->veckolånga vandringar) i trakter där du kan avbryta vid behov och ev komplettera proviant och utrustning. En viktig del är att bygga sin egen erfarenhetsbank, både lära sin egen förmåga och komfortzon men även att prova sig fram till vilken utrustning som fungerar för dig. När du testat dig fram under ett antal vandringar och utenätter har du också den erfarenheten du behöver för att kunna planera och genomföra en längre vandring på ex Kungsleden.
Nu har ju givetvis Kungsleden också sina möjligheter till kortare vandringar på ex någon vecka, men det är först senare på sommaren om du siktar på norra delarna av Kungsleden och då har du redan haft möjlighet att prova på olika vandringar i södra delen av landet.
Bra första sträckor på Kungsleden för en veckovandring är ex Hemavan-Ammarnäs eller Kvikkjokk-Saltoluokta, samt den drygt veckolånga turen Abisko-Nikkaluokta alt Vakkotavare.

Tack för input! Men jag är ingen person som vill lägga några dagar, sen nån vecka etc. Det är all in direkt. Annars skulle jag inte kunna motivera mig för att testa. Jag skulle inte få ut något av äventyret om det inte blir en upplevelse direkt. Därav ville jag gå Kungsleden men det passar sämre senare mot hösten rent tidsmässigt och att jag inte är lika fri då. Så Bohusleden får det bli.

Det är lite ett vägskäl. Kanske blir det sista vandringen, eller kommer jag gå klart fler framöver. Förberedd på ett helvete stundtals men det kommer vägas upp av alla fantastiska stunder.

Skulle jag bestiga Mount Everest hade det nog varit klokt stt börja med Kebnekaise. Nu är det "bara" en vandring.

Men uppskattar ändå synvinklarna.

Kommit en bit i planeringen efter besök i diverse affärer. Sammanfattar senare hur tankarna går.
 
Jag är ingen van vandrare men hade tänkt avsätta 6-8 veckor till det här projektet där jag även kommer slå mig till ro några dagar i följd på vissa platser.
Det är lite tveksamt om det ryms inom allemansrätten att stanna flera dagar i följd på samma plats. Allemansrätten handlar om att färdas på annans mark, och då är tanken att man stannar enbart för övernattning.

Min tanke är att ha med mig lite torkat kött men försöka klara mig så långt det går på fiske. Stormkök eller inte är bara en av många funderingar.
Min spontana reaktion är: Glöm det.

Om du inte redan idag är inkörd på Atkins eller annan diet med lite kolhydrater så kommer du behöva massor med kolhydrater som energi för att orka.

Är du inte van att vandra så rekommenderar jag inte ett så stort projekt som första vandring. Jag tycker att man behöver en handfull helgvandringar först, gärna i regn (så man lär sig hur man håller sig torr). Att vandra är ingen "promenad i parken", det är slitsamt och väldigt annorlunda mot vardagen. Det är svårt att hålla sig varm, torr och ren, och om man dessutom misslyckas med att hålla sig mätt blir det ingen rolig upplevelse.

Det är inte så kul att ha ställt in sig på 6 veckor och sen behöva avbryta efter 2 för att allting är dyngsurt och man inte orkar längre.

På 6-8 veckor kommer man dessutom väldigt långt. Säg att du vandrar 2-3 km/h, på en dag blir det alltså 2-3 mil, 15-20 mil i veckan, på 6 veckor kommer du kanske 80-90 mil.... Ok, du skrev att du skulle stanna flera dagar på samma plats. Vad ska du göra då? Sysslolöshet blir lätt ett problem när man ska stanna och inte göra nånting alls.
 
Det är lite tveksamt om det ryms inom allemansrätten att stanna flera dagar i följd på samma plats. Allemansrätten handlar om att färdas på annans mark, och då är tanken att man stannar enbart för övernattning.


Min spontana reaktion är: Glöm det.

Om du inte redan idag är inkörd på Atkins eller annan diet med lite kolhydrater så kommer du behöva massor med kolhydrater som energi för att orka.

Är du inte van att vandra så rekommenderar jag inte ett så stort projekt som första vandring. Jag tycker att man behöver en handfull helgvandringar först, gärna i regn (så man lär sig hur man håller sig torr). Att vandra är ingen "promenad i parken", det är slitsamt och väldigt annorlunda mot vardagen. Det är svårt att hålla sig varm, torr och ren, och om man dessutom misslyckas med att hålla sig mätt blir det ingen rolig upplevelse.

Det är inte så kul att ha ställt in sig på 6 veckor och sen behöva avbryta efter 2 för att allting är dyngsurt och man inte orkar längre.

På 6-8 veckor kommer man dessutom väldigt långt. Säg att du vandrar 2-3 km/h, på en dag blir det alltså 2-3 mil, 15-20 mil i veckan, på 6 veckor kommer du kanske 80-90 mil.... Ok, du skrev att du skulle stanna flera dagar på samma plats. Vad ska du göra då? Sysslolöshet blir lätt ett problem när man ska stanna och inte göra nånting alls.

Ja, jag vet att man bara får stanna på samma plats en natt enligt allemansrätten men hittar jag en trivsam plats och vill ta det lite lugnt och vila en dag så kommer jag stanna en andra natt också.

Jag kommer att ta med mig ett stormkök som reserv samt runt tio portioner med mat. Jag har kört utan kolhydrater tidigare och har inga problem med omställningen och har tränat i dessa perioder också. Dessutom fastat i en hel vecka så jag tror inte att de här bitarna kommer kunna knäcka mig.

Det är snällt att även du inte rekommenderar ett sådant här projekt men det är inte det jag funderar över. jag vill ha den experthjälp som kan behövas för en sådan här vandring. Inte tips om andra vandringar eller rekommendationer att det är enklare och lugnare att bo på hotell i tre veckor på någon trevlig semesterort utomlands :)

Vad gäller att hålla sig torr och lösa sådana situationer är väl det jag får läsa på lite om. Men jag ser det inte som någon hjärnforskning. Men det kanske är något jag inte tänkt på vad gäller detta och då lyssnar jag gärna på tips och viktiga saker.

Jag kommer inte avbryta innan jag vandrat hela sträckan. Vidare kommer jag kanske inte gå tio timmar varje dag i 2-3 km/h. Det kommer variera och jag vet att jag kan gå hela sträckan på tre veckor utan några större problem - förutom att jag inte får det i det tempo jag vill. Så från början var det 12 veckor på Kungsleden men nu blir det 6-8 veckor på Bohusleden. Skulle jag märka att det går på halva tiden får jag väl ta mig vidare till nästa led... Men jag vill komma ut på en längre tur. Det är en stor del av syftet med det hela. Jag förstår också att en helgtur är klart mycket enklare att klara av. Men jag behöver ett mål vad jag ska göra och efter det är det inte säkert att jag tar ett nytt mål inom samma sak. Så det kan vara min sista vandring men det kan även vara ett startskott på något. Det vet jag först efter att ha gått "all in" för mig.

Jag vet att sysslolösheten kan bli tuff men min tanke är ju att fiska en del längs vandringen. Det kan nog bli några timmar på det. Vidare kan jag styra när jag vill gå och när jag vill "gömma" mig ifall vädret är för "tråkigt".

Så jag är ju i mittersta fasen av planeringen nu. Viktiga är ju att jag inte missar att ha med mig något viktigt. Jag är förberedd på både ett himmelrike och helvete vad gäller den här vandringen. Jag kommer hamna i tuffa situationer men det får jag försöka lösa längs vägen då.
 
Skaffa en läsplatta om du inte redan har en och ladda den med böcker. Ett litet extrabatteri räcker om du inte har annat som ska laddas, de drar så lite. Tror det är en bra förskkring mot tristess.

Hoppas du rapporterar hur det går sen. Spännande projekt du ger dig på!
 
Utrustningen som jag hittills kommit fram till som jag ska ha med är följande...

Tält - Hilleberg Niak (lånas) - 2.7 kg
Ryggsäck - (Karrimor Condor) (lånas) - vikt?
Liggunderlag - (vet ej vilket) (lånas) - vikt?
Stormkök - Vet ej vilket (ska lånas) - vikt?

Sovsäck - Någon i syntet (inköpes troligast på XXL) - vikt runt 2 kg - (dun istället?)
Vandringskängor - Meindl Tacana GTX (köps på XXL)

Vattenrening - Vet ej vilket ännu

Fiskespö - Ska inköpas
Tillbehör som drag etc till fisket - Ska inköpas
Kniv - Någon kraftigare sort (får även gälla som fiskekniv)

Vandrarshorts - Det jag kommer vandra i (ska inköpas)
Undertröja - Material? (ska inköpas)
Regnställ - Behövs? Poncho?
Långbyxor - Behövs?
Strumpor - tre par innerstrumpor (syntet) samt tre par ytterstrumpor (ull)
Kalsonger - Fem par(?) i ull (ska inköpas)

Mer i klädväg - Vad behövs? Merinoull eller syntet?

Någon form av vattentransport?
Handduk i lättvikt - Ska inköpas en styck - 0.15 kg

Compeed -
Värktabletter och febernedsättande -
Tandborste och t-kräm
Tvål -
Torkad mat - tio paket - vikt 5 kg totalt

Mobiltelefon - vikt 0.35 kg


Tejpa fötterna innan jag börjar gå! Gå med cykelbyxor för att undvika friktion mellan benen.

Det mesta ovan kommer köpas på XXL ifall det inte dyker upp bra förslag på andra saker som inte skulle finnas där.

Har jag missat något uppenbart ovan och är det något jag eventuellt bör tänka om vad gäller packning och utrustning? Jag har tidigare varit inne mycket på merinoull och dun men syntet verkar i många fall vara bättre.

Listan behöver vara i stort komplett innan påsken är över för tanken är att jag ska ha det mesta på plats till helgen. Sen lutar det år att jag beger mig runt den 25 april! Så all hjälp mottages tacksamt för att informationsflödet in ska bli så bra som möjligt för att de rätta och mest korrekta besluten ska kunna tas.
 
Att försöka leva på huvudsakligen fiske kommer med största sannolikhet leda till svält förr eller senare om du ska va ute så länge.

Torka egen mat och ta med eller köp frystorkat är vad jag skulle rekommendera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...