Närsynt

Hej alla!
Jag har ett problem som gör sig mer och mer påtagligt. Jag närmar mig 50 och har fått sämre syn på nära håll. Inget unikt. På land tar jag på mig läsglasögon om jag behöver se något smått på nära håll. När jag dyker blir det svårare. Senaste dyken hade jag svårt att se både kameradisplayen och dykdatorn. Inte helt bra. Lösningen borde vara cyklop med linser, men då ser jag ju inte valhajen 30 meter bort. Har hört att man kan ha lins på ena ögat och vara utan på andra och att hjärnan ställer om beroende på om man skall se på nära håll eller långt bort.

Kort sagt, finns det någon där ute som känner igen detta och i så fall, hur löste du det?

/N
 
Har skytteglasögon utan isatt näralins, d v s det är ett hål i linsen där en urmakrelupp skulle kunna suttit, allt beror givetvis på vilken fel man har på ögonen. Det finns säkert flera olika lösningar. I mitt cyklop har jag slipade linser, rätt komfortabelt, man kan ju tänka sig övre 1/3 enbart för att kunna fippla med kamera, manometer etc. Missa nu inte valhajen.
go tur
 
Ett sätt kan ju vara att skaffa en mask med "läsglasögon", då har du bara bara slipat längst ner på glaset, så om du kikar över linsen ser du valhajen också (inte för att världens största fisk borde vara *så* svår att se även med dålig syn ;)).

276_1.jpg
 
Tack Stefan och Patrik!
Mycket bra alternativ båda två. Lite olika tekniker och priser. Jag får kontakta butikerna.
Nu blir det valhaj OCH nakensnäckor på samma dyk ;-)

/N
 
Ett alternativ, dyrt, men värt det är operation.
50 år ålder så behöver du byta linsen i ögat, känner ett par som gjort detta å de ser super bra (gjort hos memira)!
Har du eget företag alt jobbar på ett företag som är snälla så kan du få ta det via företaget = 50% rabatt.

Själv gjort liknande, då inte linsbyte men FS Lasik på Memira.
Finns även andra kliniker runt i landet, kan vara värt att titta på
 
.... Har hört att man kan ha lins på ena ögat och vara utan på andra och att hjärnan ställer om beroende på om man skall se på nära håll eller långt bort.
...
/N

Jodå, det funkar med ett öga för närseende och ett för fjärr. Det funkar dock lite olika bra på olika människor. En del är väldigt nöjda och en del tycker det funkar dåligt. Beror väl på hur man är funtad. Själv tycker jag det funkar halvbra. Mitt tips är att prova med en kontaktlins för att se hur det funkar. Engångslinser är ganska billigt om man använder dem sällan (focus dailes 138:- för en trettipack på prisjakt). Ett annat alternativ är progressiva engångslinser (fattar inte hur de funkar). Jag har beställt sådana och skall prova.

/Lars
 
är det du inte är.

Men med ett par slaktade läsglasögon och lite ståltråd borde du kunna fixa en vettig lösning nedtill i cyklopet.

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...