Vilken tjocklek på våtdräkten ska jag välja?

Funderar på att skaffa mig en våtdräkt som jag kan använda vid snorkling i svenska vatten. Saken är den att jag vill kunna ligga och snorkla i minst en timme, och kanske så länge som ett par timmar. Jag har kikat lite på olika våtdräkter, och tjocklekarna som finns att välja mellan är vanligtvis 3mm 5mm och 7 mm. Vilken tjocklek skulle ni rekommendera vid vanlig snorkling i vatten (+15-20 grader)? Jag är en frusen person kan jag ju tillägga...:)
 
Jag har en 5 mms våtdräkt, och jag upplever att jag klarar mig rätt länge i vattnet trots måttlig aktivitet. Har inte funderat riktigt på om jag skulle kunna ligga och bara flyta i en timme, men i 15-20-gradigt vatten borde det knappast vara ett problem. Det du kan tänka på är att man tappar en hel del värme genom huvudet, så skaffa en med huva/en lös huva till. Börjar det närma sig 15 grader i vattnet skulle nog mitt första problem vara huvudvärk pga temperaturen.

Det man bör tänka på med våtdräkter är dock att passformen gör mer skillnad än nån millimeter neopren hit eller dit. Idén med våtdräkt är ju att man tar in vatten i den, och sedan behåller detta vatten. Sitter dräkten dåligt, dvs glappar i hals/ärmar/fotavslut kommer du ha ett vattenflöde där som snabbt kommer kyla ner dig.
 
Snorkling

vid ytan trycker inte ihop dräkten nämnvärt.

Dyker man till 20 meters djup däremot så finns två negativa faktorer dels kallare bottenvatten dels att dräkten trycks ihop till ca 1/3 av tjockleken vid ytan.

Passformen och hur smidig dräkten är har som skrivits ovan stor betydelse. En dräkt med tyg bara på insidan är ofta mera elastisk och värmer därför bättre då mindre vatten kan cirkulera och kyla mellan hud och insidan av dräkten.

3 mm tror jag kan räcka för dina ändamål vid vattentemperatur 15-20 grader om du har bra huva. Kan det vara idé att ha två huvor i olika tjocklek?

Jag är aningen tveksam till att ligga och snorkla i mer än en timme. Borde kunna bli viss koldioxidansamling.

Thure
 
Jag har en 5 mms våtdräkt, och jag upplever att jag klarar mig rätt länge i vattnet trots måttlig aktivitet. Har inte funderat riktigt på om jag skulle kunna ligga och bara flyta i en timme, men i 15-20-gradigt vatten borde det knappast vara ett problem. Det du kan tänka på är att man tappar en hel del värme genom huvudet, så skaffa en med huva/en lös huva till. Börjar det närma sig 15 grader i vattnet skulle nog mitt första problem vara huvudvärk pga temperaturen.

Det man bör tänka på med våtdräkter är dock att passformen gör mer skillnad än nån millimeter neopren hit eller dit. Idén med våtdräkt är ju att man tar in vatten i den, och sedan behåller detta vatten. Sitter dräkten dåligt, dvs glappar i hals/ärmar/fotavslut kommer du ha ett vattenflöde där som snabbt kommer kyla ner dig.

Jag är ju som sagt en frusen person, och har ingen erfarenhet av våtdräkter alls. Jag vill ju gärna kunna ligga i vattnet åtminstone en timme, så 5mm låter ju som en bra tjocklek för mig.
Jo jag har förstått att det försvinner mycket värme genom huvudet, så det får bli en huva oxå förstås. Handskar är kanske även det bra om man ligger i vattnet en längre tid?
 
Lägg pengarna på en skräddad dräkt, även för snorkling lär du behöva väga ner dig. Passform är A och O.

Får ta och kontrollera vad det kostar med en skräddarsydd, men det är kanske väl värt sina pengar om man får behålla kroppsvärmen...
Ja jag vill även ha den möjligheten att kunna dyka ner till botten, så då är det väl ett måste att väga ner sig. Fast det är väl oxå något som man bör få lite hjälp med att mäta upp hur mycket vikter man behöver, så att man inte blir ett sänke... :)
 
Jag är aningen tveksam till att ligga och snorkla i mer än en timme. Borde kunna bli viss koldioxidansamling.

Thure
Hur får man koldioxidansamling genom att andas genom en snorkel vid ytan? Handlar det isf om att snorkeln är så lång så man andas om för mycket luft?

Verkar dock orimligt, och om det nu mot förmodan händer borde det kunna lösas genom att man placerar näsa och mun över ytan, tar ur snorkeln ur munnen och andas några tag... Om kroppen inte lyckas vädra ur sin koldioxid (till skillnad från att kroppen inte få syre nog) får man kvävningskänslor, så det borde hur som helst vara lätt att upptäcka.
Dykarsjuka vid yttryck är ju inte ens att fundera på att oroa sig för, isf kan du lika gärna få det när du sitter på kontoret som när du ligger i vattnet.

Om jag inte missminner mig min dyktabell så snackar vi dessutom en dyktid på nära timmen på 10 m djup innan direktuppstigning börjar var en dålig idé (och då snackar vi "amatördykar"-tabellen som har en del extra utrymme för misstag).
 
Får ta och kontrollera vad det kostar med en skräddarsydd, men det är kanske väl värt sina pengar om man får behålla kroppsvärmen...
Ja jag vill även ha den möjligheten att kunna dyka ner till botten, så då är det väl ett måste att väga ner sig. Fast det är väl oxå något som man bör få lite hjälp med att mäta upp hur mycket vikter man behöver, så att man inte blir ett sänke... :)

Med tanke på att vi talar sommarvatten vid ytan så skulle jag helt klart kunna tänka mig att shoppa en våtdräkt på Clas Olsson eller nåt i ditt läge, om inte annat för att själv kunna skaffa mig en uppfattning om vad som behövs innan du kastar tusenlappar på saken. Det kanske visar sig att COs dräkter sitter som en smäck på dig och är precis lagom varma :). Sen kan du köpa nåt "häftigt" när du slitit ut den.

Ett annat tips är att många dykarbutiker har uthyrning, och en våtdräkt borde inte kosta många hundralappar att få ha en dag/helg.

De kan väl också tipsa om ungefär hur mycket vikt du vill ha, samt hyra ut vikter + bälte. Notera dock att hur bra man flyter inte bara beror på dräkten, så testa där du bottnar i första hand :D.
 
Hur får man koldioxidansamling genom att andas genom en snorkel vid ytan? Handlar det isf om att snorkeln är så lång så man andas om för mycket luft?

Verkar dock orimligt, och om det nu mot förmodan händer borde det kunna lösas genom att man placerar näsa och mun över ytan, tar ur snorkeln ur munnen och andas några tag... Om kroppen inte lyckas vädra ur sin koldioxid (till skillnad från att kroppen inte få syre nog) får man kvävningskänslor, så det borde hur som helst vara lätt att upptäcka.
Dykarsjuka vid yttryck är ju inte ens att fundera på att oroa sig för, isf kan du lika gärna få det när du sitter på kontoret som när du ligger i vattnet.

Om jag inte missminner mig min dyktabell så snackar vi dessutom en dyktid på nära timmen på 10 m djup innan direktuppstigning börjar var en dålig idé (och då snackar vi "amatördykar"-tabellen som har en del extra utrymme för misstag).

Antar att du är medveten om att snorkeln förstorar "dead space" = döda rummet och att detta leder till återandning av utandningsluften och behov av att öka andetagens volym ca 150-200 ml.

Jag snorklar en del sommartid vid Hallandskusten och har noterat symtom som huvudvärk och lätt illamående vid längre pass. Jag gissar att koldioxidansamling spelar roll här men nedkylning och sjösjuka kan säkert också bidra. Andningsmotståndet ökar när kroppen är nedsänkt i vatten och också av en eventuellt åtsittande våtdräkt.

Det här har inget att göra med dykarsjuka eller dyktabeller.

Se t ex http://wsxzaqq1.hubpages.com/hub/MMA-Snorkel-Training

Thure
 
Antar att du är medveten om att snorkeln förstorar "dead space" = döda rummet och att detta leder till återandning av utandningsluften och behov av att öka andetagens volym ca 150-200 ml.

Jag snorklar en del sommartid vid Hallandskusten och har noterat symtom som huvudvärk och lätt illamående vid längre pass. Jag gissar att koldioxidansamling spelar roll här men nedkylning och sjösjuka kan säkert också bidra. Andningsmotståndet ökar när kroppen är nedsänkt i vatten och också av en eventuellt åtsittande våtdräkt.

Det här har inget att göra med dykarsjuka eller dyktabeller.

Se t ex http://wsxzaqq1.hubpages.com/hub/MMA-Snorkel-Training

Thure

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg: "Handlar det isf om att snorkeln är så lång så man andas om för mycket luft?", vilket väl kan antas indikera att ja, jag var medveten om den möjligheten :).

Dock är det också så att man tenderar att märka om man inte lyckas vädra ut koldioxid ur kroppen, eftersom "kvävningskänslan" triggar på överskott av koldioxid (inte underskott av syre). Så visst, jag kan tänka mig att man kanske kan få några lindriga symptom, men det är inget som rimligen borde vara farligt.

"Koldioxidansamling" är dock ett begrepp som jag tror många kan komma att koppla till dykarsjuka, särskilt när det kommer upp i en dyk- (eller åtminstone vatten ;))relaterad diskussion så det kändes värt att fråga vad du egentligen menade.
 
vid ytan trycker inte ihop dräkten nämnvärt.

Dyker man till 20 meters djup däremot så finns två negativa faktorer dels kallare bottenvatten dels att dräkten trycks ihop till ca 1/3 av tjockleken vid ytan.

Passformen och hur smidig dräkten är har som skrivits ovan stor betydelse. En dräkt med tyg bara på insidan är ofta mera elastisk och värmer därför bättre då mindre vatten kan cirkulera och kyla mellan hud och insidan av dräkten.

3 mm tror jag kan räcka för dina ändamål vid vattentemperatur 15-20 grader om du har bra huva. Kan det vara idé att ha två huvor i olika tjocklek?

Jag är aningen tveksam till att ligga och snorkla i mer än en timme. Borde kunna bli viss koldioxidansamling.

Thure

Tyvärr så tillhör jag den mera frusna skaran av befolkningen, men som sagt jag har ingen alls erfarenhet av våtdräkter sedan tidigare så det är mycket möjligt att även en på 3mm skulle räcka.
Vattentemperaturen i inlandssjöar på sommaren brukar ju ligga runt +20 grader.

Jo jag har ju tänkt på det här med koldioxiden, så jag har ju tänkt att göra små uppehåll med jämna mellanrum där jag bara vilar och andas friskluft. Det ska ju vara trevligt oxå i vattnet utan några besvär...

Tyg på insidan? Ja allt som kan göra att jag behåller värmen utan problem är bra. Jag bör väl ha handskar/vantar oxå kanske?
 
Med tanke på att vi talar sommarvatten vid ytan så skulle jag helt klart kunna tänka mig att shoppa en våtdräkt på Clas Olsson eller nåt i ditt läge, om inte annat för att själv kunna skaffa mig en uppfattning om vad som behövs innan du kastar tusenlappar på saken. Det kanske visar sig att COs dräkter sitter som en smäck på dig och är precis lagom varma :). Sen kan du köpa nåt "häftigt" när du slitit ut den.

Ett annat tips är att många dykarbutiker har uthyrning, och en våtdräkt borde inte kosta många hundralappar att få ha en dag/helg.

De kan väl också tipsa om ungefär hur mycket vikt du vill ha, samt hyra ut vikter + bälte. Notera dock att hur bra man flyter inte bara beror på dräkten, så testa där du bottnar i första hand :D.

Ja billigt behöver ju inte nödvändigtvis betyda dåligt. Jag skulle däremot vilja ha en våtdräkt med en kedja som jag själv kan dra igen, dvs inte på ryggen. Jag har sett en del sådana varianter på nätet, där kedjan går snett över bröstet.
Hyra våtdräkt? Ja det kan ju vara värt en koll vad det kostar innan man gör en egen investering. Jag vill i alla fall ha en heltäckande så att jag lättare kan behålla värmen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Olle H Vilken är din drömdykresa? Dykning 7
Mart Vilken Dykklubb ska jag välja? Dykning 1
frni Vilken är den ideala dykvideokameran? Dykning 1
Christer Nordlander Vilken dykdator? Dykning 3
axion tjocklek Dykning 4
the.holoscenes_gmail.com Film på snorkling bland gäddor i Småland Dykning 11
29351 DOX - Ett dyk in i det okända på SVT2 ikväll Dykning 1
Moga Dykcert på västkusten? Dykning 5
AnteÅ Bröstrem på bcd behöver flyttas Dykning 1
Vrakis "Torrdykning" på Vasamuseet 21/9 Dykning 0
Lejonel Tips på snorkel+mask+fenor? Dykning 11
frostic Tips på dykutrustning? Dykning 4
realout Billigt boende på Zanzibar? Dykning 0
tosj00 Dyka med Padi på Zanzibar Dykning 1
Scanner Förtur på ett vrak? Dykning 16
junis Om dykolyckor på tv4 Dykning 3
Hoya Snorkling på västkusten Dykning 5
smulan01 Dykning på Korfu i Grekland Dykning 1
svenil Dykning på Rhodos (grekland) Dykning 0
Milosz Tips på dykning i Brasilien? Dykning 1
_scuba_ Liveaboard på Filippinerna med M/Y Vasco? Dykning 0
Stesun Sugen på att börja dyka Dykning 5
manlan Dyksäsong på Seychellerna Dykning 0
fredric_verklig.se Snyggast medlemsfotona på Aqualand, var med och rösta. Dykning 0
fredric_verklig.se Dykhelg på Skärhamn, Tjörn Dykning 0
nask Dykning på Korfu Dykning 0
Ylvan PADI dykcert på Bali? Dykning 3
PAA Annholt -tips på dykutfärdsarrangör? Dykning 1
hakan_l_borg Dykförbud på Alviksvraket? Dykning 0
Azrak Tipps på dykbutiker på nätet Dykning 4
Dudster Var dyker man på Filippinerna i Okt? Dykning 3
johki799 någon som vet något fint dykställe på västkusten? Dykning 7
strapatz Vill ha tips på dykning på Island och Nya Zeeland Dykning 0
Mr.T Bra dykplatser på Zakyntos? Dykning 0
gubcn Tips på dykplatser i El Gouna Dykning 3
Kristin Nygren Tjejhelg på Salt i Kungshamn. Dykning 0
smizz Har ngn dykt på Island? Dykning 3
kafra73 Vill ha tips om dykning på Kuba (åker den 2 jan -03) Dykning 0
0663 Vem har dykt på Curaçao? Dykning 0
rikard_ Dykning på Sunshine Coast i Australien Dykning 0
0663 Ska dyka på Curaçau. Någon som varit där? Dykning 1
Bubbla Prova på dyk. Dykning 0
Fischer Smidig dykning från land på västkusten? Dykning 5
jabe05 Dykning på Malta i juni Dykning 1
nuke_proof Söker bostad på Phuket Dykning 2
Keno power Flaska på buss? Dykning 6
jeppew Dykkurs på Kuba Dykning 1
Mz Dykning på Gran canaria? Dykning 2
peter9215 Var dyker man på kreta? Dykning 2
Utemanaren Vrakdykning på TV i kväll (8 augusti) Dykning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...