Alaska - min dröm!!

Hej allihoppa!

Har precis kommit hem från en två månaders resa runt Nya Zealand, heeelt jävla amazing.
Nu är mitt nästa projekt Alaska men jag har ingen aning om var jag ska börja...

Jag skulle vilja bo där i några månader i någon mysig liten stad med skog och sjö, lokal pub, rutiga flanellskjortor etc. Det verkar dessvärre praktiskt taget omöjligt att kunna jobba där, vad skulle det vara för jobb?

Är det någon som har konkreta tips på vart man ska vända sig för att få tips, eller hur jag kan få uppleva alaska och samtidigt gå runt ekonomiskt? Och var i alaska ska man åka? Tips tips tips!!!

Tack på förhand!
 
Hej! Jag har varit Alaska på jobb, och kan rekommendera det varmt.

Lite basfakta: det finns en större stad (Anchorage) som är "huvudstad". Den är ganska stor men ändå lantlig, tänk ungefär ett uppskalat Boden). Den andra viktigare staden är Fairbanks, som ligger uppåt landet. Här finns universitet och en del militär verksamhet. En annan plats av relevans är nationalparken Denali, som samlar den mesta "vildmarksturism". Denali är stort som Norrbotten och har en (1) väg. Parken är känd genom boken/filmen "into the wild". Vägnätet är ytterst begränsat och täcker i princip de platser jag nämnt, samt ett par mindre orter. Stora delar av delstaten kan bara nås med båt eller flygplan. Och det bor folk där också! Generellt är det svårt eller omöjligt att ta sig runt utan bil, om man inte liftar. Tåg och bussar är i princip bara sightseeing-varianter. Hyrbilsfirmor finns det gott om.

Alaska är oerhört turistintensivt. Fairbanks har mängder av hotell, vandrarhem, hemslöjdsbutiker, utflyktsföretag och dylikt. Huvudinfarten till Denali liknar ett gigantiskt Åre fjällby, med resorter, paddlingsstationer, butiker och ett antal helikopterplattor. Om du söker jobb gissar jag att det går att hitta i turistbranschen, som sysselsätter mängder av människor. Dessutom antar jag att man kan titta efter "help wanted" i restauranger och dylikt; den typen av jobb är ju enklare att hitta i staterna. Längre ut i vildmarken antar jag att oljeindustrin står för de flesta jobben. Där lär det vara svårt att ta sig in som utlänning.

Fairbanks fyller förmodligen dina krav på rutiga skjortor och dylikt ;), även om det som mycket annat är lätt turistifierat. Å andra sidan är de icke-turistifierade ställen förmodligen så trista att ingen skulle stå ut där någon längre tid...

Jag gillade som sagt Alaska och tror att det är mycket spännande att bo där en längre tid. Folk var mycket vänliga och inte särskilt insnöade, men däremot ofta stolta och skeptiska till folket "down in the states"... mitt helhetsintryck var lite som en en blandning av Texas och Kiruna; ingen dålig kombination. Att det var så turistigt var dock en liten överraskning.

Maila gärna om du undrar något mer!
 
Vad säger de om att en svensk vill jobba i Alaska? (Det brukar inte vara någon hit att skriva "working" när det frågas vad som är syftet med resan...)
 
Bigfoot, var du också ute i Alaska, dvs på vandring i naturen? Skulle du i så fall kunna jämföra med att vandra i Sverige?

Några saker jag kan tänka mig är att det är farligare med björnarna och att det är mkt glesare än i Norrland. Stämmer det sistnämnda?

Finns det någon officiell motsvarighet till allemansrätten?

Om man bortser från vissa grava fel som Chris McCandless gjorde under sin vistelse i Magic Bus # 142 (ingen terrängkarta, käkat fel växter, ...) -- vore det tänkbart att göra något liknande? Var det han gjorde legalt i juridiska termer?

Jag minns en tråd här på utsidan som handlade om vildmark och frihet och en norrlänning skrev att om han vill uppleva riktig vildmark flyger han till Alaska. Blev lite fundersam att just en norrlänning skrev sådant. Tänkte att det måste ju ligga något i det. Å andra sidan är Alaska us-territorium och på något sätt har jag väldigt svårt att få termerna frihet och USA ihop. Men det är kanske felaktigt klischeetänkande. Jag har inte varit där än.

Alltså, hur är det med friheten och friluftsmöjligheterna i Alaska år 2010?
 
Bigfoot, var du också ute i Alaska, dvs på vandring i naturen? Skulle du i så fall kunna jämföra med att vandra i Sverige?

Några saker jag kan tänka mig är att det är farligare med björnarna och att det är mkt glesare än i Norrland. Stämmer det sistnämnda?

Finns det någon officiell motsvarighet till allemansrätten?
(---)

Jag var ute på en dagstur längs "Granite Tors Trail", som är en vandringsled om ca 2 mil. Jag var också på en kort tur i Denali. Naturen är väl jämförbar med Sverige (Norrland eller kanske Dalarna), iaf för mitt otränade öga. En biolog eller geolog skulle säkert kunna peka ut avgörande skillnader... En annan lite kuslig reflektion var att det var lååångt till närmsta väg. I Sverige korsar man ju oftast ett par större vägar, här fanns bara vägen jag kom till starten på. Hade jag ramlat och brutit benet hade det förmodligen varit bad news. Saker som färdplan är värt att ta på allvar!

Beträffande allemansrätten, så ställde jag frågan till en klättrare jag träffade på leden. Hans svar var helt enkelt "well, people up here aint to crazy about rules - I guess that's why they came here in the first place..." ;). Hur som helst, USA brukar ha stränga regler för naturanvändning, så det gäller förmodligen även här. Dock tror jag att Alaska överlag kommer närmare "land of the free"-idealet än många andra delstater. De juridiska detaljerna får någon annan svara på.

Björnar varnades det för högt och lågt, men inställningen var ändå rätt relaxad. Attityden var ungefär att "de är livsfarliga, men ta det lugnt så är det inga problem". Givetvis måste man vidta rätt åtgärder t.ex vid lägerplatsen (hissa upp maten i träd, etc.).

Överlag tror jag att det finns oändliga möjligheter till friluftsliv, även om mycket är ganska uppstyrt mtp turister och säkerhet (tex finns färdiggjorda tältplatser etc. i Denali). För att komma bort från "turist-friluftslivet" krävs förmodligen lite mer ansträngning. Men delstaten är stor och jag är övertygad om att den som vill kan prova friluftsliv på allvar.
 
De e bare och gå....

Hejsan!

Jag har varit i Alaska vid 4 olika tillfällen och den första gången blev vi kvar där i 6 månader. Den gången åkte vi omkring och bodde i en ombyggd terrängbil och visst gick det att hitta småjobb då och då för att dryga ut resekassan. Men med facit i hand vill även jag rekommendera att jobba i Sverige, spara och lev billigt i Alaska istället.

Om man med "frihet" menar att man får gå var man vill, sätta upp tältet/bilen där man känner för det och så vidare finns det väldigt få restriktioner i Alaska. Visst finns det områden där detta inte gäller, men de är lätta att undvika. Det är dessutom både tillåtet och relativt sett billigt med både fiske och småviltsjakt. Enda lilla problemet med det senare är att man som utlänning inte har rätt att köpa vapen.

Fisket är till stora delar helt fantastiskt och det är inte bara lax som det finns gott om. Havsfisket är välförtjänt omtalat, men det jag nog gillar bäst är flugfisket efter Harr. Om man bara har minimum av flyt och vet hur och var man fiskar är det inga större problem att leva på fisk, problemet brukar snarare vara att man alltför snabbt fiskar upp allt som man orkar äta och får övergå till catch and realease.

Precis som du misstänker är björnarna både betydligt fler och när det gäller Grizzlyn betydligt farligare än den svenska brunbjörnsstammen. Det finns mängder av information på olika hemsidor hur man ska bete sig i björnland, men det mesta är sunt bonnförnuft. Man undviker att ha något inne i tältet som kan attrahera björnar, som exempelvis all mat. Helst lagar man även maten under någon pressening en bit ifrån tältet för att undvika matos. Sen ska man föra oväsen när man vandrar genom videsnår och så vidare. Trots att jag sett mängder av Björn i Alaska har jag hittills aldrig haft några problem med dom, även om det blev lite väl spännande då vi stötte på en björnhona med två små ungar vid en laxälv en gång.

Vandringen i Alaska är ofta betydligt besvärligare än i Sverige. Bergen är högre, skogen och videsnåren tätare och när man kommer norrut ställer permafrosten till en hel del problem. Dessutom finns det väldigt få leder och stigar. Men det är ju givetvis en del av charmen! På många platser räcker det med att vandra en dag iväg från närmaste väg för att man ska få känslan att vara mitt ute i vildmarken.

Lycka till med turen!

/ Stefan
 
TACK så jättemycket för alla svar!

När ni skriver att ni har åkt runt och jobbat - är det svart då eller? för vad jag förstår är det extremt svårt att få arbetstillstånd?

Och hur mycket ska man ha i reskassan? Är det dyrt, typ som här hemma?

Kram
 
Om man bortser från vissa grava fel som Chris McCandless gjorde under sin vistelse i Magic Bus # 142 (ingen terrängkarta, käkat fel växter, ...) -- vore det tänkbart att göra något liknande? Var det han gjorde legalt i juridiska termer?

Finns väl inga lagar mot att härja ute i vildmarken ett tag, men han själv sysslade med både tjuvjakt (och djurplågeri i samband med det).
 
Ett jobb man rätt lätt kan få i alaska är som handler hos nån av dem som har många draghundar. Man får iof inte mycket till betalt utan mer mat, husrum och fickpengar mot att man jobbar med att ta hand om och träna hundarna. Draghundsport är riktigt stort i alaska och helt klart nått som är värt att prova på. Jag vet att det ibland funnits annonser på draghundsport.se där de sökt handlers. Men annars skulle jag ta kontakt med Egil Ellis, en svensk som flyttade till alaska med familj och hundar för att ännu bättre kunna satsa på sina draghundar. Han kan säkert tipsa om vem som behöver hjälp till vintern.
Lycka till
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...