Alternativ till kletig Leukoplast?

I flera decennier har jag använt Leukoplast (5 cm) när jag har behov av att förebygga skavsår. Sedan något år tillbaks har produkten förändrats. Efter en dags användning tränger klistret ut genom häftan och fäster på strumpan. Det hände inte förr. Jag har prövat med en ”sporttejp” avsedd för stödjande tejpning runt leder mm (okänt märke från Stadium) Denna klibbar inte men klistret var för svagt, satt inte tillräckligt fast.
Tips på häfta som sitter bra utan att klibba?
Lars H
 
Jag gillar Optiplaste-C. Den är lite stretchig, så den är lätt att forma efter hälen t.ex. 6 cm tycker jag är lagom bredd.
 
Fast Elastoplast läckte också klister. ( Var kanske 40 år sedan jag använde Elastoplast).

Elastisk sporttape har jag också använt men jag har mest erfarenhet av Leukoplast. Att klister häftar i strumpan utanpå tejpen kan vara både fördel och nackdel.

Det positiva är att strumpan fixeras mot tejp och hud och därför friktionen kommer mellan strumpa och sko snarare än mot hud.

Thure
 
Själv har jag prövat diverse tejpvarianter, ibland blir man tokig när en produkt förändras som du beskriver. Jag har orimligt lätt för skavsår i kombination med att jag svettas relativt mycket och har landat i en kombination till fötterna.
Först leukoplast närmast huden, ovanpå den leukosilk. Det är visserligen ännu en sak att bära med sig och lite mer krångel, men i brist på annat tycker jag det fungerar utmärkt.
Jag tycker leukosilk har dålig fästförmåga när man blir lite svettig, men en vän jag ofta vandrar med (som svettas mindre) använder den utan problem. Fördelen med den är att den är så glansig att det glider mot strumpan. Vill man ha "glidet" på annan plats är det givetvis en nackdel.
 
Tack för tipsen

Jag har nu testat Optiplaste -C hemma i tre dygn (samma tejpbit i tre dygn). Sitter tillräckligt bra, inget klister går igenom, lite klister kvar på huden, men ok. Inga veck eftersom den är elastisk. Så det får bli den på skidturen om några veckor.
Lite undrande varför den är lindad med klistersidan utåt, Någon som ser fördelen med det?

Både Leukoplast och Optiplaste -C görs av BSN medical. Kikade på deras webb för att se skillnaden på olika tejper. De har en mängd olika tejper (bl.a. Optiplaste -E) och jag har inte lätt att av beskrivningarna avgöra vilken som är bäst för att förebygga skavsår. Optiplaste -C har dessa egenskaper:
Optiplaste®-C är en elastisk klisterbinda tillverkat av bomull som ger stöd, behandling och förebygger skador.
Stark och pålitlig vidhäftning
Långvarig elasticitet
Hållbart stöd
Röntgengenomsläppligt
Vattenavvisande
Kan formas för att passa kroppens konturer
Latex
Huvudsakliga användningsområden:
Stöd, behandling och förebyggande av skador på ligament, muskler, ledband och leder
Förebyggande av idrottsskador
Kompressionsbandage
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
petersson Alternativ till vandringsstav som tältstång Utrustning allmänt 12
Dan B Alternativ till morakniven. Utrustning allmänt 2
Micro553 Alternativ till Makke och Antjah pants Utrustning allmänt 1
odiah Alternativ till skaljacka: Fristads Kansas GXB-487 Utrustning allmänt 0
Daddy longlegs Alternativ till garmins friluftskarta Utrustning allmänt 2
avslutat080903 Alternativ till satellittelefon Utrustning allmänt 18
Gustav_Brogren_yahoo.com ALternativ till Haglöfs LIM Dunväst? Utrustning allmänt 7
Safiren Mobil alternativ Utrustning allmänt 11
Stadsmulle Fleecetröja grid polartec lättvikt mellanlager - alternativ t Patagonia R1 Hoody? Utrustning allmänt 2
johan.l REI Flash 18 Pack alternativ Utrustning allmänt 11
desireman Finns det något billigare alternativ än riktiga stegjärn? Utrustning allmänt 6
Åström sixmoon designs lunar duo alternativ? Utrustning allmänt 10
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...