Fjällräven - Hur bra egentligen?

Jag har inte Fjällrävenbrallor mer men har en jacka som jag är nöjd med. Jag tycker att vaxning funkar kanon men det tar sån tid och jag gjorde det bara hemma med strykjärn. Hårfön funkar ju också. En tvätt så var det bara att göra om alltihopa. Ni som säger att det inte funkar måste ha haft för lite vax. Mina brallor stod själv nästan när jag fixat så de var ganska vattensäkra upp till knäna. http://youtu.be/mxdd1TEcgCU

Hmm, ok, om "tillräckligt med vax" = "byxorna står själva" så hade jag inte tillräckligt, nej.

Om man använder dem även för helgernas/kvällarnas hundpromenader bland stock och sten (och inte enbart för utfärder) kan jag ju också meddela att man blev *lite* less på att ens fundera på att göra om det efter varje tvätt.
 
Vi har också hund men jag varvar mellan två,tre olika par brallor och tvättar inte såna kläder så överdrivet ofta. Det var just det där med att vaxning tar sån tid och i princip kräver strykjärn. Visst går det att värma in ovanför en brännare också men det var för jobbigt. Det funkar faktiskt och riktigt bra. De blir inte alls lika täta som ett par skalbrallor, som jag mest använder (KM Megin), och med en lång regnjacka är det ju perfekt. Men som sagt, proceduren att vaxa var för jobbig tyckte jag.

Hmm, ok, om "tillräckligt med vax" = "byxorna står själva" så hade jag inte tillräckligt, nej.

Om man använder dem även för helgernas/kvällarnas hundpromenader bland stock och sten (och inte enbart för utfärder) kan jag ju också meddela att man blev *lite* less på att ens fundera på att göra om det efter varje tvätt.
 
Jag tror det största problemet där helt enkelt är att jag avskyr att handla kläder, och därför har ett par byxor i taget som jag sliter på, till typ allt som inte är ren träning... ;) Då var det inte att tänka på att vaxa om dem mellan tvättarna.

Har nog aldrig haft skalbyxor, utan jag brukar nu använda ett par haglöfsbrallor (http://www.haglofs.com/sv-SE/produk...-skirts/dam/rugged_q_mountain_pant_sv-se.aspx). Plastigare, men de torkar snabbare, och blöter inte igenom på ett tag när man går i blött ris eller liknande. Tycker inte de blir så vansinnigt varma på sommaren heller.
 
tyvärr så har kvaliten varit riktigt dålig på de senaste byxorna som jag har haft, samt på deltagare som jag har haft byxorna på grundkurser i överlevnad, min byxor spricker i sömmar samt att fickor och knä förstärkningar trillar av. får även glödlopper i tyget då man sitter nära eld (vilket inte hände på byxor och jackor som är äldre) samt att tyget går sönder väldigt lätt, mina kläder är införskaffade för ca 3 årsedan. på förra årets grund kurs så var det 3 personer som kom med nya byxor samtliga spräckte byxorna i grenen efter 2-3 dagar med lugnt friluftsliv. de senaste byxorna som jag har börjar haverera i efter ca 10 dagar i skogen (övrlevnad ), men de äldsta som jag har 7 år gamla är de som är minst förstörda men de har används mest. känns som att kavaliten har försämrats på senare år.
 
Jag gillar Fjällräven för att dom går eller fortsätter fast på en mer egen väg än de flesta, mer egna material, mer tradition, märks även på deras produktkatalog som är tillverkad i nått grovt behandlat papper.

Jag tycker G-1000 kläder är rätt obekväma, kalla och råa och blir först mer sköna efter några års användning. G-tex skönare men skulle man testa att rulla runt i ett grustag så förstår man hur det skulle sluta med lättare G-tex kläder.

Lite som att jämföra Jeans med kostymbyxor vad gäller den typen av slitage.

G-1000 på ryggsäckar tror är extremt bra vad gäller styrka men nackdelen blir då vikten.

Fridens! C.E
 
Jag tillhör dem som alltid gillat Fjällräven och använt mig av Byxor, jackor och Skjortor. Att G-1000 inte är vattentät är väl en stor del av poängen med sådant tyg, det är vindavvisande, lättorkat och andas bra och sköna att bära.

Det största problemet jag har haft har mest med sömmar, de senaste åren har det flera ggr hänt att sömmar gått upp, knappar lossnat från skjortor och liknande saker. Ett litet sykit har blivit standard att alltid ha med sig om Fjällrävenkostymen ska med. Dock har detta varit väldigt skiftande och kan komma från olika fabriker. Dock är det många av de gamla veteranerna som har riktigt gamla Fjällräven kläder och som aldrig vill slitas ut, så det var väl bättre förr.

Dock så betalar man över 1000 spänn på ett par brallor ska inte sömmar gå upp och mailar jag företaget och har en fråga så förväntar jag mig svar (vilket sällan sker). Jämför man med ett företag som Lundhags som är precis tvärtom och ger bra utförliga svar och som alltid svarar och är en dröm att reklamera hos.

Nä jag betalat hellre 1/3 del av priset och får lite mindre cool byxor men som funkar och har sömmar som håller
 
Vafan... Berätta gärna mer! :)

jag kan inte låta bli att svara igen
som det står skrivit ovan sömmar och tyg går sönder mina senaste sprack i grenen efter 1 dag med turskidåkning. hade en tunn anteckningsbok i fram fickan på min jacka och när jag böjde mig framåt så sprack tyget och boken tittade ut (svart och rödbok med lite hårdare rygg) skulle gärna få en förklaring varför sömmarna spricker på nyare kläder de måste ha ändrat på tråden till G1000 kläderna. det måste finnas många flera som har dessa problem med fjällrävens G1000 kläder. Men det är väll ingen som vill prata skit om kläder som man har köpt dyrt

annars så trivs jag väldigt bra med G1000 tyget på de äldre kläderna hur det nu kommer sig att de håller så mycket bättre.
.

Jag hade inge problem att byta ett av ett par byxor som rasade sönder efter 10 dagar
 
klipp...

G-1000 på ryggsäckar tror är extremt bra vad gäller styrka men nackdelen blir då vikten.

klipp...

Just på ryggsäckar förstår jag inte vad G-1000 skulle ha att göra. Jag vill ha nåt som är vattentätt, och ett rent nylontyg typ cordura är dessutom slitstarkare. Fördelarna med bomullen i G-1000 är väl att det blir mindre prassligt och står emot glödloppor bättre...
 
Jag tycker att Fjällräven generellt sett har sämre passform på sina kläder än andra märken. Det märkte jag främst när jag för ett antal år sedan köpte ett par nya byxor av modell Grönland. De nya var mycket vidare och "säckiga" än mina gamla av samma modell. Som tur var fann jag ett par av äldre snitt i affären som passade bättre.

Samma sak var det när jag provade deras anorak Gutulia. Skillnaden mellan storlekarna XS och S var minimal, och den största skillnaden var nog att S var något rymligare. Rygglängd och ärmlängd var i princip desamma.

Jag märkte även att det måste skett någon form av förändring av G-1000-tyget, då de nya byxorna blev slitna mycket fortare än mina tidigare byxor. Jag använder dem fortfarande för kortare promenader eller när jag mekar med cykeln. Men när det väl blir dags för ett par nya så kommer jag definitivt att överväga att leta efter något annat. Vad gäller anoraken är jag nöjd med den, men jag hade önskat att den gick längre ned över låren.
 
Jag har ett par Vidda och jag tycker om dem de är på både i skogen och hemma (när de är tvättade), fast jag irriterar mig ganska mycket på dem också. De tål inte glödsprätt jag har fått ganska många små hål i dem och de är inte särskilt slitstarka. De har små revor här och där. Jag tycker inte de är värda pengarna. Passformen är väl inte heller så bra de är väldigt säckiga i rumpan och i benen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...