Bygga eget flugspö

Jag är lite sugen på att försöka göra mej själv ett spö. Mest för att prova.

Någon som ligger inne med tips och erfarenheter om spöbygge? Vilka verktyg behövs t.ex?

Har ni nåt tips på bok, video, egna tips eller kanske nån bra sida på nätet?

Skall man bygga ett "skitspö" först för att lära sig eller skall man satsa stort (=dyrt) direkt?

/AA
 
Bygga eget är kul!!

Det är himla kul att bygga själv. I princip är det inte så svårt limma fast handtag och rullfäste i tjockaste änden och en toppögla i tunnaste och sätt fast en massa ringar däremellan...
Nåja så enkelt är det kanske inte, det finns massor med sätt att göra på och även en massa olika typer av grejor som kanske behöver olika teknik för att monteras.
Enklast att börja med är nog att köpa en byggsats/halvfabrikat där du får med anvisningar var alla ringar mm skall sitta.

Det finns ingen anledning att börja med ett billigt spö som du ändå inte tänker fiska med sedan.

Hör med din lokala handlare om du kan få köpa eller fåf en gammal spödel att träna på. Köp en påse med billigaste möjliga ringar och träna på att få fast dom på ett snyggt sätt, så att du får upp tekniken innan du börjar på ditt eget fina spö.

Du kommer säkert att bli nöjd med resultatet, fast nästa spö kommer att bli ännu bättre och nästa ytterligare bättre... osv osv.

/Lod
 
Det...

är inte bara kul, du kan tjäna en slant åxå.

Om du köper en dyrare klinga eller rättare sagt klingan från en "spötyp" som du skulle kunna tänka att fiska med, så är det större risk att du lägger ned mer arbete på att få spöt bra, jämfört med att bara bygga ett spö för byggandets skull.

Ett annat tips är, som vanligt från min sida, att gå en kurs i ämnet, kanske nån fiskeklubb i din närhet ger en sådan.

/Anders B
 
En kurs vore ju inte helt fel.
Jag befinner mej i Malmö så kanske någon känner till om det finns klubbar för flugfiske här i krokarna? Inte bara för spöbygge då utan flugfiske i allmänhet som man t.ex. kan åka på resor med eller nåt.

Vore tacksam för tips i så fall.

/AA
 
Nya Sage SLT...

går ju att få för ca:3000:-/klinga.:)
Gäller garantin likväl, om man skulle sätta ihop ett sådant spö själv?

Enda problemet, som jag ser det, är att få fast snakeringarna på rätt sida.

brook, vet du?

/Björn
 
Japp..

det vet jag!
Man måste ta reda på var klingans ryggrad är, snakeringarna, eller vilka ringar det än må vara, placeras vanligtvis på ryggradens motsatta sida.

På de flesta klingor så är ryggraden utmärkt (i detta fall utmärkt på det sätt att man har märkt ut var den är, att klingan för övrigt är utmärkt det är ju självklart;))

Men det är relativt enkelt att hitta ryggraden själv, man böjer och roterar klingan mot en plan yta, exempelvis ett bord. Den smalaste (topp)delen mot bordet, och den grövre delen i händerna. Ena handen roterar på klingan, den andra handen böjer. Ungefär som att göra upp eld med en pinne, fast med händerna mer isär, mycket mer långsamt och med mer vinkel.

Obs! Ta nu inte i för kung och fosterland, det räcker med att bara rotera och böja lite försiktigt.

När man roterar klingan så kommer man känna att klingan hoppar till, eller så känns det som om det är en kant på klingan...lite svårt att textuellt beskriva det...dena hoppkänsla eller kantkänsla är ryggraden. I vissa fall kan man hitta två sådana här kanter, då får man känna efter vilken av dessa två som förefaller att vara starkare eller hur man nu ska uttrycka det.

Man kan kontrollera var ryggraden är på "färdiga" spön också men då går det vanligtvis bara med toppen av spöt. Man roterar då holkdelen mot ett bord (under förutsättning att holken inte även har en linring i direkt anslutning till den), alltså tvärtom mot ovan, man kan inte rotera toppen neråt för att den har ju en massa ringar i vägen...

Hur som helst, jag säger det igen (eller skriver...): kolla om det finns nån fiskeklubb i närheten som ger kurser i att bygga spön. Det är inte svårt, men det finns en del grejer som kan vara bra att veta innan man sätter tänderna i en Sage SLT klinga =)

(Fast allt detta är ju beskrivet på sidan som länkas till här ovan...med bilder och allt!)

/Anders B
[Ändrat av brook 2001-12-22 kl 02:36]
 
Kollade...

upp garantifrågan.
Tydligen är det så, att livstids allriskförsäkring, gäller även klingorna.

Inte dåligt, plötsligt intressant att bygga själv.

/Björn
 
Pris?

Hur mycket bör man räkna med att det kommer att kosta?

Läste på sidan som det länkas till ovan att det ibland blir dyrare än att köpa ett färdigbyggt av samma märke.
Om det blir lite dyrare spelar väl mindre roll då man vet att det är byggt precis med dom komponenter man vill ha plus med riktig kärlek.

/AA
 
Dyrare...

än nya lyxspön, kan det aldrig bli.:(

Det finns dyrare (exklusivare) rullfästen, etc, än vad som sitter original på dessa spön, men dessa är väl till för superpuritanerna.

Med vanligt bra rullfäste, handtag, ringar, tråd, lim och lack, kan jag inte se att kostnaden behöver överstiga 600:-.:)

Kolla http://www.jkflugfiske.com

/Björn
 
Just...

det ja!! Sent omsider så inser jag att jag måste påpeka att två komponents lack är det som skall användas när man lackar spölindningar...glöm bort eller mata grannens katt eller ge det till tanten, det:et i detta fall är enkomponents lack (lack som inte består av resin och härdare) och sådan lack är bara skräp! I alla fall om man vill ha snygga men framförallt hållbara lackningar.

Ett annat tips är att lägga ned en större del av kosingen på schyssta korkringar (om man nu inte kör på ett färdig gjort handtag), samt att fundera på om man ska köra på Titan-Nitrid ringar i stället för Hard Crome.

Det finns flera bra rullfästen, om man inte vill knåpa ihop ett själv, så rekommenderar jag Landmark eller C-beard, som dom heter nu.

En sista personlig stilistisk åsikt; Less IS More! Jag tycker att ett rent spö är betydligt mer estetiskt tilltalande än vad ett renhorns och dekorations-lindat spö är, frånsett att vikten och aktionen blir negativt påverkade i dessa fall...men det är ju bara min åsikt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nappe Bygga flugspö, idéer? Fiske 18
Joakimlejon Gula kortet Göteborg, flugspö men vilka beten? Fiske 4
erske Val av flugspö Fiske 25
blekingefiskaren Flugspö Fiske 21
Piranha_paradise Rulle till flugspö Fiske 3
cyanopsis alternativ tub till 7-delat flugspö Fiske 14
ala flugspö och haspelrulle? Fiske 14
bredviken Flerdelat flugspö?? Fiske 3
Tobbe L Flugspö Fiske 7
Graip Flugspö/isyxa Fiske 3
moekk Black Master Flugspö Fiske 1
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
PoH Byta flugspö, tips någon ? Fiske 7
AA Flerdelade flugspö Fiske 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...