Bortkastade föremål funna vid dykning. Vad säger lagen?

Bortkastade föremål funna vid dykning. Vad säger lagen?

Ända fram till 1960 talet var det inte ovanligt att man gjorde sig av med ”skräp” genom att slänga det i älvar, sjöar, och tjärnar. Om jag vid en dykning hittar ett intressant föremål som jag tar upp ur vattnet. Vad säger lagen då?
Hittegodslagen går väl bort då detta handlar om saker som blivit bortslängda och inte borttappade.
Sjölagen går väl också bort då det inte härstammar från ett skepp/båt.
Fornminneslagen gäller väl inte heller då eventuella fynd inte är äldre än 100 år.

I mitt sökande efter fakta så verkar det vara så att bortkastade eller övergivna saker går under den juridiska benämningen ”Herrelöst gods” och att ursprungs-ägaren genom att slänga eller överge ett föremål avsäger sig besittningsrätten över föremålet.

Blir då det enkla svaret att det är jag, som genom att ta hand om föremålet blir dess ägare?

Eller ……..
Kan en släkting, eller någon med en annan relation till ursprungsägaren hävda någon rätt till föremålet?

Kan en markägare hävda äganderätt till föremålet?

Jag hoppas att någon kan hjälpa till med att räta ut dessa frågetecken.


Mvh/Loola Lindgren
 
Då det är den juridiska biten som är intressant. Så -javisst, det kan gälla en rostig läskburk, potatisplog, vedkamin, mc ........ Egentligen allt som kan tänkas ha hamnat i vattnet under årens gång.
 
Jag misstänker att det är så att om det kastats så är det fritt fram, men du kan ju aldrig bevisa att saken i fråga faktiskt *kastats* (och inte tappats) om nån kommer och kräver tillbaks den. Å andra sidan borde ju den personen vara tvungen att bevisa att det faktiskt är dennes potatisplog, och inte en annan potatisplog som råkat kastas på typ samma plats.
 
Jag blev nyfiken och googlade det hela lite.

Hittegodslagen (https://lagen.nu/1938:121) ger inget om att "saken varit borta så länge att man inte behöver lämna in den". Inte heller gör den skillnad på om något kan antas vara bortkastat och något som är borttappat, så hittar du något av värde (egentligen "något alls", hittegodslagen säger inget om värde, men jag misstänker att polisen inte kommer att gilla att få alla godispapper man hittar inlämnade som hittegods) *ska* det lämnas in till polisen. Om sedan inte ägaren hör av sig på 3 månader tillfaller det upphittaren.

Sedan står det nåt längst ner om att "om sjöfynd samt om virke som sjunkit i allmän flottled eller flutit i land vid en sådan flottled finns det särskilda bestämmelser". Det har jag dock inte hittat lagtexten om, så möjligt är att något speciellt gäller "sjöfynd".
 
Det borde ju handla väldigt mycket om vad det rör sig om för typ av artikel som hittas. Allt som har med båtar att göra omfattas av en massa bestämmelser, och vad jag förstår svåra tolkningar. Vrak/inte vrak är inte en distinktion man självklart gör på egen hand. Flygplansvrak har jag för mig ännu inte omfattas av lagarna.

Fordon borde väl tillfalla den som äger den enligt fordonsregistret om såna uppgifter finns kvar. Om vederbörande har fått ut värdet på försäkringen, tillfaller väl fordonet försäkringsbolaget istället?
Cyklar och en massa annat enligt tidigare post ska lämnas in till polisen.
Om den "rättmätige" ägaren skulle råka efterfråga artikeln under den tid som den finns hos polisen så har du väl bara rätt till nån sorts hittelön, tror jag.
Skräp är ju skräp. T.ex. trafikverket tar ju regelmässigt tillvara skräp, typ lösa däck och gamla avslagna backspeglar utmed vägarna och slänger. Kan ju inte direkt vara olagligt att de gör det.

Är det typ mockfjärdrevolvern, eller en sjömina du hittat, så bör du ju lämna in den även av det skälet att du inte får äga den. (eller i fallet sjömina kanske hellre ringa först. Det blir garanterat problem om man bara lämnar av den på uppfarten till polishuset...)
 
Ett förtydligande från frågeställaren till inlägg nr: 2

Då det är den juridiska biten som är intressant. Så -javisst, det kan gälla en rostig läskburk, potatisplog, vedkamin, mc ........ Egentligen allt som kan tänkas ha hamnat i vattnet under årens gång där avsikten varit att göra sig av med föremålet.

Tack Kurt, du har kläm på frågorna.
 
Det viktiga borde vara vad det hade för värde när/om det kastades. Om det då inte hade något större värde, så har det ingen betydelse vad det har för värde idag, utan man kan anta att det verkligen kastats bort
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pal2 Fenor funna Dykning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...