"Apoteket"

Jag tar med mig det jag vet att jag kan (kunskap) använda. Jag vet hur man tar en alvedon men ungefär där slutar det :)

Plåster, sårtvätt, kompress, tejp, värktabletter

PLB (nödsändare)

Tvål, solstift, kniv (inkl sax, 22 g) finns alltid med också. På vintertur handsprit istället för tvål.
 
Jag är knappast någon lättpackare men försöker hålla nere på prylarna när jag är ute.
På kortare turer (<2v) har jag oftast med mig:

1 elastisk binda, för att stoppa blödning eller fixera skadad extremitet.
2st suturer, 4-0 monofilament för att åtgärda större sår och för materiel-lagning. bra även till hundar etc.
1 rulle kirurgtejp, som plåster och tejp.
ca 8st NSAID

efter säsong: solskydd/myggmedel

hårdvara för ingrepp som ex, liten pincett, tång (nålförare/peang), kniv och sax har jag på fällkniven.

övrigt skulle jag improvisera fram vid behov. tältstänger/trädslanor som fixering, kapad tältstång som trachealtub/sug etc.
uppkokat och avsvalnat vatten för sårtvätt och ögonskölj etc.
Vid så stor blödning att jag behöver tamponera skulle jag använda textilier (t-shirt ex) och bindan. infektioner blir då en senare fråga som får antibiotikabehandlas vid ankomst till civilisationen.
 
Som en av dessa som har en lass av hälsostrul så ser mitt hälso-apotekek lite tyngre ut. Men jag har också 2-kit; en för sommar och en för vinter.

För sommaren:
-Vanlig Cederoths liten 1a Hjälpen väska
-Lägger i extra plåster, dom där dyrare modellen med läkande medel
-Silvertejp (det som inte går att lada med silvertejp är trasigt)
-Astma och allergi mediciner (receptbelagda)
-X antal smärtstillande, maxdoser per dag.
-Nässpray
-Hostmedicin i tablettform, kör med Bowel
-Vattenreningstab.+magsår+lavemang/motsats
-Extra stabiliseringstejp
-Blodhämnandemedel
-Kylpasta
-Solskydd
-stabiliseringsskena för knä och fotleder


För vinter:
Samma som ovan men lägger på
-Hand och fotvärmare (ja dessa ser jag som vård)
-Luftväxlare


Så numera kommer det också bli att kånka på en sån där PLB.
Allt som allt hamnar kiten oftast på runt 1kg och jag har inte kunnat rucka på det.

Men generellt är det individuellt. Hade jag inte haft hälsoproblem hade jag nöjt mig med 1a hjälpen vanliga väskan på några gram och möjligen lagt på lite extra tabletter för ett å annat.
 
Tja, att inte ta med en rulle tape på 60g som man bedömer som en "bra att ha" grej är lättpackning. Att inte ta med en rulle tejp på som man bedömer som nödvändig i vissa situationer som inte är så osannolika för att den väger 60g är inte lättpackning, det är dumt?

Poängen här är att vissa saker går att improvisera från annat man har med sig. Att släpa runt på 60 g extra i 99 vandringar för att man stukar sig den 100:e vandringen betyder att man släpat på 6 kg i onödan.

Går det verkligen åt en hel rulle tejp?

Min poäng är att man kan ta med sig 3 meter tejp istället för 10. Och skippa rullen (pappersrullen i mitten).
 
Det går ungefär 1/2 rulle för att tejpa en fotled på ett vettigt sätt är min erfarenhet och jag antagligen kommer man att behöva göra om det en gång -> en rulle tejp. Jag märker dessutom att de senaste åren har det börjat bil allt svårare att bli av med besvär man dragit på sig (livet som 50+...) och en misskött svårare stukning skulle kunna ge problem som aldrig riktigt blir bra. Har varit tänket.

Nu har jag dock börjat tänka en sväng till. Den primära behandlingen av en stukning sker ju med en (elastisk) binda. Tejpningen är sekundär för att lindra smärtan och förhindra att skadan förvärras. Och innan tejpen lindade man ju foten och det gick det med även om tejpningen är väldigt bra. Dessutom har jag ganska starka fotleder, det är inte så att jag vrickar foten varje gång jag är ute. Det räcker kanske med att ha till en första tejpning eller en mindre mängd för mindre allmänna krämpor (50+...). Jag får prova att linda foten med binda och se om jag får till det samt får på mig skon. Hmm...

Allmänt kanske det ska sägas att ålder, krämpor och destination har naturligtvis betydelse för vad man har med sig. Min tänkta destination när jag tittar på utrustning är nästan alltid 2-3 veckor i Sarek, sedan skalar jag för det mesta av lite för de andra vandringar.

Sen borde jag ju komma till skott och läsa en vettig bok om vildmarksmedicin, men jag vill ha den elektroniskt så jag kan ha den med i mobilen utan extravikt. Tyvärr har jag inte hittat (!) någon svensk sådan bok, och de amerikanska lär väl innehålla sida upp och sida ned om skallerormar, giftek och höjdsjuka och annat som inte är aktuellt för mig.
 
Att för eget bruk scanna en bok, lånad eller ägd, är tillåtet och att ha den i telefonen är bara en fråga om minnesplats i den senare. Vad är det som hindrar dig?

go tur
 
Jo jag vet det.

Det som hindrar mig är i första hand jobbet att skanna ett par hundra sidor och i andra hand att det inte blir lika bra som en e-bok.

Jag brukar göra det med valda delar vid behov, men nu försöker jag köpa nya böcker (som kan vara bra att ha med på vandring) som e-böcker så jag får med dem utan planering och extraarbete.