Kitchen 88 Heat & Eat

Snubblade över en intressant färdiglagad rätt, som jag kan rekommendera.

Heter Kitchen 88, Heat & Eat. Fanns olika smaker men jag valde Thai Grön Curry kyckling.

I kartongförpackningen fanns en matlåda i tunn hårdplast, en plastsked, och två foliebelagda plastpåsar a'la frystorkad turmat, den ena med ris (färdigkokt) och den andra med kyckling/grönsaker/sås. Intressant är att man kan värma maten i plastlådan i micro, (vilket jag gjorde) eller i kokande vatten i påsarna. Alltså helt klart intressant för friluftande.

Smaken var absolut inget att klaga på, smakade fräscht, även om det såg lite tristare ut. Kanske för kryddigt för vissa, men gott enligt mig. Helt klart godare och mer "färsklagad" smak än real eller trekking.mat. Det bästa av allt, inga smakförstärkare, inga aromer, inga konserveringsmedel, och ändå en hållbarhet i rumstemp på mer än ett år.

320g, 426kcal. Inget skrovmål direkt men jag blev mätt iaf. Lär nog behöva dubbla det på vandring, men priset är ändå ok.
Leverantören heter Piwa och maten kostade 20kr i min lokala lågprisbutik, men det lär ju variera.

Jag kommer lätt köpa ett antal av dessa att utvärdera, framförallt på dagsturer. Annars kanske man får tänka paddling eller pulka snarare än vandring, pga vikten. Man kan ju lätta upp genom att slänga bort plastlådan skeden och pappkartongen innan man går hemifrån dock.
 
Det låter i alla fall prisvärt.
Man kan ju spara lite vikt på att även lämna det färdigkokta riset hemma, och ta med vanligt torrt ris istället. Då kan man även anpassa mängden ris efter eget önskemål.
 
Glömde lägga till att koktiden eller uppvärmningen bara skulle gå på 3-4min i kokande vatten enligt förpackningen. Det är en poäng man förlorar om man kokar riset från scratch. Men jag håller med, det som var själva smakupplevelsen var ju egentligen såsen/kycklingen, inte så mycket riset, även om det var väldigt saftigt och gott.
 
Funderade också lite på det där med konserveringsmedel, men jag är 99% säker att det stod så på förpackningen.

Köpte på Högalidshallen i Hornstull. Googlade lite, och nån annan hade hittat dem på coop nånstans.
 
Är det rimligt med en hållbarhet på över ett år i rumstemp utan konserveringsmedel?

Det låg ju i påsar, det är väl med största sannolikhet helkonserv. Det beror ju lite på vad det är för plast, men bakteriefritt lär det ju vara ett år i alla fall, men om plasten släpper igenom syre så kan ju fettet härskna.
 
kitchen 88 heat and eat

Hej har sommaren 2012 köpr olika smaker av Thai färdigrätter kitchen 88 på Coop forum i Visby. Extrapriset var 17,50 pro portion., Smakerna, tillredningsform och priset tilltalar mig! , Är mycket nöjd. En portion räcker bra för pensionär 80+.
Undrar var denna produkt finns i Centrala delen av Stockholm att köpa?
giselaSE
 
Hej Gisela och välkommen till forumet!

Jag tyvärr inget svar på det. Köpte mina på söder vid Högalid, men tvivlar på att de finns där nu. Skriv gärna i tråden här igen om du hittar dem!
 
Prövade Kitchen 88 nu drog iväg på en motionsrunda med övernattning.

Helt ok , drog i 2dl vatten i Eta expressen och i med påsarna och locket ångkokade det - 3minuter.
Jag har moddat Eta express med Optimus större lock,stekpanna så det fick plats.

Sen en varma koppen på ångkokvattnet och man fick en hyfsad middag för 23 spänn portionen.

Med lite matolja får man helt ok måltid för dom stålarna
 
Finns på ÖB i Umeå nu för ~20:-, kanske andra ÖB också?

Kan annars bara upprepa inlägg 1 och två. Helt ok smak när jag kokade det hemma på spisen, speciellt för priset, men kasta emballaget innan man tar det ut i skogen.
 
Köpte dessa på ica, vart glatt överrasskad när det var sådanna kokpåsar smakade inte dåligt alls kanske inte en middag men en mycket bra lunch/kvällsmåltid! rekomenderas!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karlaugust Summit To Eat Friluftsmat 4
fl0at Amerikanska MRE's (Meal Ready to Eat) Friluftsmat 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...