Dykning i samband med intag av Lariam

Visst kan man använda myggnät, kläder och myggspray för att minska risken att bli biten men man kan inte undvika det till 100%. Jag vet av egen erfarenhet. Jag vet också precis hur det är att få biverkningar av Lariam. Däremot gick mina biverkningar över efter ett tag och jag kände inte av något särskilt under dykningen.
 
intressant...

detta med lariam och malaria...

bodde i kenya som liten..har släkt som bott i kongo o zaire...syrran har varit ute med läkare utan gränser...osv osv...och...har flera släktingar som fått malaria...malaria utan läkarvård...tja...det är inte att rekommendera (och säg vilket land i afrika som har den sjukvård vi har här i Europa)

...malariamedel...är ju definitivt inte heller nåt att leka med...vilket är värst?? jag som varit där nere säger malaria...och den där frossan som aldrig försvinner..
"fryser....darrar...huttrar...tänderna skakar...kallsvetten bryter ut...hela min kropp skakar sönder i frossbrytningarna..."
(citerar mina egna skriverier)
myspys...

å andra sidan...mental sjukdum...
eller mentalsjukdom...tja...vad är mental sjukdom?..
i fass kan vi läsa om biverkningar som oro...depression...rastlöshet...förvirring...yrsel... balansrubbningar...neurologiska reaktioner...psykiska reaktioner...om man får dessa biverkningar kan man nog anses vara mentalt sjuk...detta är ju inte bara fysiska biverkningar...förhoppningsvis är detta biverkningar som går över när man inte tar lariam längre...malaria går dock inte över...

antingen stannar man hemma och missar världens äventyr...eller också tar man en risk...åker...och jag tycker det låter klokt att prova medicinen innan...och gärna med dyk i sverige...innan man åker...

lycka till och kraaaaaaaaaaam till alla som vill från ninapenda
 
förresten...myggor..

...när jag var liten var det "veeeery goood...kill it..." som pumpades ut ur plåtburkar i rummen innan man gick och la sig (DDT)...rummen vädrades...myggen dog...och man sov djuuuuupt :) numer...när man inte använder kill-it...så finns det ju egentligen inget sätt att skydda sig mot mygg annat än myggnät...hörde om nån forskare som testat alla myggmedel...det enda som hjälper är tjära...smeta in sig med tjära...veeeery goooood against moskitos :)
kraaaaaaaaaaam till alla som vill från ninapenda
 
Jag tycker inte man ska gå ut och rekommendera att man generellt inte ska ta malariaprofylax utan ska man till ett område med förekomst av malaria ska man diskutera det med företrädesvis en infektionsdoktor. Malaria orsakas inte av en organism utan det finns varianter med olika egenskaper. Dessutom är resistens utbredd på många områden vilket gör det viktigt att ta rätt profylax. Smittskyddsinstitutet har även uppdaterad kunskap. När det gäller Lariam och dykning saknar jag dock kunskap.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9793&pagenumber=2
 
om jag var lite oklar...

....så vill jag förtydliga att min personliga åsikt är att ta malaria medel då jag själv bott i såna områden...och sida/ud har bra läkare som är proffs på just sådant så någon där borde ju kunna mer om dyk och lariam eller om annat medel är bättre..jag förespråkar att ta medel och prova det först hemma...
men som jag också skrev är mental sjukdom biverkning...som förmodligen försvinner när man slutat ta medlet...(vilket malaria inte gör om man väl blivit sjuk)..
kraaaaaaaam till alla som vill från ninapenda
 
Malarone

Vill bara lyfta fram Malarone som ett bra alternativ. Var och dök i Papua Nya Guinea för några månader sedan. Jag själv och några andra som var med på resan tog Malarone och ingen av oss kände av några biverkningar. Gjorde en hel del research på preparatet innan jag åkte och min slutstats var att skydddet är minst lika bra som Lariam. Däremot kan man, som någon påpekade, bara använda det på kortare resor och det kostar mer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emilyv Dykning Filippinerna? Dykning 0
Annasunshine Dykning Australien, tips tas tacksamt emot Dykning 1
korotkoff Dykning för nybörjare Dykning 7
Jean Dar Filippinerna & Mikronesien Dykning 2
Nick Fisk Dykning Zanzibar Dykning 0
Loola Bortkastade föremål funna vid dykning. Vad säger lagen? Dykning 15
rsk Dykning i Sardinien, var bör jag bo? Dykning 0
mydeza Dykning Under vattnet? Dykning 2
EmilJohanssonn Projektarbete - Dykning i Norge Dykning 6
HannahL Dykning Marsa Alam / Coraya Bay Dykning 4
peter notstrand Isvaks dykning Dykning 5
Nick Fisk Dykning i Costa Rica Dykning 0
HannahL Dykning söderhavsöarna Dykning 1
mb80 Tropisk dykning juli-augusti Dykning 3
david.n dykning nära kular kumpur Dykning 0
addeliten Dykning i Miami? Dykning 6
smulan01 Dykning på Korfu i Grekland Dykning 1
Ljungblomma Dykning i Giens. Erfarenheter? Dykning 0
svenil Dykning på Rhodos (grekland) Dykning 0
schiz01 dykning i norge Dykning 0
Evvie Dykning i Thailand Dykning 3
daani dykning i berrier revet under slutet av feb borjan mar Dykning 2
parlars Dykning i Gävleborg, finns det klubbar? Dykning 1
Stockholmare Att starta dykning i början av femti talet Dykning 5
Minx dykning och tryck? Dykning 20
Milosz Tips på dykning i Brasilien? Dykning 1
kalke Dykning i barcelona Dykning 0
0020 Dykning östra karibien Dykning 0
perdans Dykning i Sri Lanka ? Dykning 2
kahler Dykning vid Stora barriärrevet/borneo Dykning 4
Viberg Dykning Dar-es-Salaam Dykning 4
darvid sötvattens dykning i Thailand ? Dykning 0
_Nisse_ Dykning runt Barcelonatrakten Dykning 0
Vonka Dykning i Florida?! Dykning 0
Bönne Dykning runt Rhodos? Dykning 2
plonche fråga dykning i rumänien ? Dykning 2
nask Dykning på Korfu Dykning 0
JonnyRocker Dykning i Uppland Dykning 1
sn0wrider Dykning i Dubai!? Dykning 0
dacoolestguy Dykning med nedsatt syn? Dykning 7
Vonka Dykning i BULGARIEN??? Dykning 1
kolanta Dykning och diabetes Dykning 1
Gaby Dykning runt Filippinerna Dykning 11
jamo Dykning i Hua Hin, Thailand? Dykning 5
Sallle dykning i Malaga? Dykning 1
Manta Ray Dykning i Indien? Dykning 11
viljan Dykning i England Dykning 1
Jsou dykning i tunisien ? Dykning 1
strapatz Vill ha tips på dykning på Island och Nya Zeeland Dykning 0
da_flower Dykning en minskande sport eller inte ??? Dykning 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...