Torka kläder på vintern

Att jag kommer sluta vara svettig känns lite utopiskt

Tänk på att det är svårt att svetta ner kläder man inte har på sig!

Om du blir varm nog att det känns som om du är på väg att börja svettas, ta av ett lager. Visst, är du i civiliserade trakter kanske du av rena anständighetsskäl vill behålla åtminstone kallingarna på, men resten kan gott åka av.

På bilden ser du ut att ha tre lager på överkroppen, plus tung ryggsäck, plus uppförsbacke. Om det är varmare än minus 10 grader hade jag inte tyckt det var ett dugg märkligt att reducera överkroppsklädseln till uppkavlad underställströja och inget mer.
 
Det som inte syns på bilden är att det blåser ganska bra men fleecen borde jag verkligen skippat!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag använder ofta en tunn vindjacka med eller utan huva som komplement till en tyngre skaljacka. När vädret tillåter eller jag går på hårt så har jag vindjackan på mig. Har använt Marmot Windshirt, Craft löparjacka, Norröna Aero60 och nu Arcteryx Squamish hoody.

En liten varning angående bomullsanorak om du svettas mycket, genomblöt bomull är riktigt svårt att torka i fält vintertid.
 
Handvärmare

Inte för jag är någon expert men mina tips är:

Handvärmare i kläder och sovsäck för att torka kläder.

Halsduk eller näsduk i stil med kronans bomull eller gubbnäsdukmodell under mössan för att byta när den är blöt. Halsduken stoppar man in under skjortan när man producerar värme.
 
Har man gott om bränsle och evt två kök kan man bygga om tältet till ett torkskåp (höll på att skriva torskskåp). Men det är rätt brandfarligt och evt bör man inte vistas i tältet när man torkar.

Bättre att lära sig regulera temperaturen med rätt klädsel och därmed producera mindre svett.

Man kan också planlägga turen så att man får en stugnatt (om möjligt) i veckan för att torka upp sovsäck etc.
 
774294fbcb801da7146aeacaf055fb3b.jpg


Jag och min son kom precis hem från en fin tälttur i reinheimenområdet. Allt gick bra men undrar om någon har tips på hur man kan torka kläder i tältet när det är minus och torksträcket inte hjälper så mycket. Jag svettas ganska lätt och trots aclima woolnet innerst var min fleece som jag har som lager två också den dyngsur. På dagen gör det inget men tråkigt att sätta på sig blöta kläder på morgonen. Min lösning är att ha de blöta plaggen i sovsäcken men det blir en våt fläck i dunsöcken då som inte är så kul när den ska komprimeras. En natt testade jag mellan dunsäcken och syntetsäcken (mitt vintersovsäckssystem är två säckar) men det blev inte riktigt varmt nog för att torka nämnvärt. Det slutade med att jag tog på blöta kläder varje morgon och "torkade dem på kroppen medan jag fixade morgonbestyr men jag blev lite nedkyld av det faktiskt. Har någon nåt annat sätt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Riktigt härligt att du drar ut på vinter äventyr med sonen, hur gammal är han?
Funkar det bra? Jag går nämligen i samma tankar, men hittills har han bara fått följa med på sommar äventyr.
 
Steg två är att anpassa avsvalningen efter att man rört på sig, så att om man nu inte kunde undvika att svettas, så torkar kläderna av kroppsvärme innan man blir kall. Det betyder att man direkt när man stannar tar på en väl avvägd mängd förstärkning, och håller ventilationsvägarna så öppna som möjligt. Hellre stanna, behålla skaljackan uppknäppt och hänga tjocka dunjackan utanpå (även den uppknäppt), än att stanna och dra upp skaljackans dragkedja. Lite överskottsvärme och mycket luftgenomströmning gör underverk för torkningstakten.

Jag är en sån som svettas mycket även vid ganska lite ansträngning. Av den anledningen så har jag alltid med extra underställströja på vintertur för att kunna torka den våta i luften dagen efter om behov finns.
Det är även så att jag vid rast tar nån minut utan ryggsäck i bara underställströja på överkroppen och "ångar av" innan jag tar på förstärkningsplagg.
Ser till att jag har så lite kläder på att jag fryser när jag börjar röra på mig igen. Obehagligt de första 5 minuterna men skönt att slippa stanna nästan direkt för att plocka av sig igen.

Har tunn mössa o tunna vantar (eller inga alls) vid förflyttning och tjockare varianter till vila o läger.
 
Kul tråd och härlig inspiration. Min nioåring ska med på påskturen i år och vi provtältar för fullt i trädgården för att få ihop ett sovsäcksystem som funkar för henne på vintern :)

Power Houdi som mellanlager låter väldigt varmt/svettigt och testa som sagt utan och med en vindjacka istället för regnjacka. Fleece torkar mycket snabbare än ull så jag skulle inte använda ull som tjockt mellanlager när det är vått eller kallt. Woolnet med vindjacka och eventuellt tunn fleece mellan.

Angående vindjacka körde jag med Psiphon SL Pullover förra vintern. Den släpper igenom mycket mer luft än Squamish förutom huvan som är samma helt vindtäta material (som Squamish). Kragen är lite låg om det blåser men en buff löser det. Rekommenderar den här jackan starkt för aktiviter när man rör sig och blir varm.
 
Har man gott om bränsle och evt två kök kan man bygga om tältet till ett torkskåp (höll på att skriva torskskåp). Men det är rätt brandfarligt och evt bör man inte vistas i tältet när man torkar.

Bättre att lära sig regulera temperaturen med rätt klädsel och därmed producera mindre svett.

Man kan också planlägga turen så att man får en stugnatt (om möjligt) i veckan för att torka upp sovsäck etc.

Förbränningskök i tält är inte bara brandfarligt - det kan även bli syrebrist/kolmonoxid som kan vara skadligt/fatalt för oss människor - finns andra trådar om det här på utsidan. Tror även det fanns länkat en undersökning av norska försvaret efter någon tragisk olycka.

/Patrik
 
bygga om tältet till ett torkskåp. .... evt bör man inte vistas i tältet när man torkar.

Bättre att lära sig regulera temperaturen med rätt klädsel och därmed producera mindre svett.

Man kan också planlägga turen så att man får en stugnatt (om möjligt) i veckan för att torka upp sovsäck etc.


Förbränningskök i tält ..... kan även bli syrebrist/kolmonoxid som kan vara skadligt/fatalt för oss människor
/Patrik

Ja, d va precis det jag tänkte på. Skulle kanske varit tydligare där :)
 
Jag är en sån som svettas mycket även vid ganska lite ansträngning.

+1

Det finns stor variation från person till person hur mycket man svettas vid ansträngning.

Vissa verkar helt enkelt ha en dåligt kalibrerad kroppstermostat där svettningen står dåligt i proportion mot den egentliga uppvärmningen.

För min del verkar det vara ett förenklat protokoll som gäller: puls upp = svett på.
Om jag är hyggligt fysiskt aktiv utan att svettas så är jag på god väg att bli nedkyld. Börjar skaka och hacka tänder inom en minut om jag står stilla.

Jag är oftast den mest lättklädda i gruppen på skridskoturer t.ex.
Har ofta bara en underställströja och en syntet t-shirt på överkroppen.
Byter det innersta lagret vid rast innan förstärkningsplaggen kommer på.
Det som funkar för mig - förutom ombyte - är lätt klädsel, ventilation och fuktspärrar.
Ju mindre jag har på mig, desto mindre blöter jag ned.
Ju luftigare plagg, desto mer fukt kan ventileras bort så snart den uppstår. Och sen fuktspärrar för långsamtorkande plagg.
Ett plagg jag gillar är en jacka med vindtät/vattenavvisande front och nätrygg.
Den minskar ryggsvetten såpass att det inte rinner svett ner i byxorna IAF. Och med öppet bakåt blir ventileringen när man öppnar framåt väldigt effektiv.
Kirurghandskar innerst håller vantarna torra o varma, även om fingrarna riskerar att bli lite russinaktiga.
 
(...) Fleece torkar mycket snabbare än ull så jag skulle inte använda ull som tjockt mellanlager (...)
Håller med, uttryckte mig oklart så det kunde låta att jag förespråkade tjock ulltröja direkt utanpå nätunderstället. Vad jag var ute efter var ett tunt buffrande ull-lager mellan nätet och (ett eventuellt ytterligare) värmeplagg, så man inte får all kroppsfukten att kondensera i/mot det tjockare värmeplagget, med kalla floder mot kroppen som resultat (åtminstone på mig). Om det inte är jättekallt, är nätunderställ + ett sådant tunt buffringsskikt fullt tillräckligt för mig vid aktivitet ner till åtskilliga minusgrader, och det tunna skiktet lättare att få torrt med kroppsvärme vid rast och/eller över natten.

+1
(...) För min del verkar det vara ett förenklat protokoll som gäller: puls upp = svett på. Om jag är hyggligt fysiskt aktiv utan att svettas så är jag på god väg att bli nedkyld. (...)
+2, jag funkar precis likadant :p
Klär mig därför aldrig i icke-buffrande innerskikt och vindtäta ytterplagg (så länge jag inte tvingas p g a att det regnar, tyvärr finns ännu inga vindgenomsläppliga regnjackor ;)).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
Jojosurf Torka mat i gasugn Allmänt om friluftsliv 4
Skogstoker Hur torka ved i skogen bäst? Allmänt om friluftsliv 7
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
janneeden75 Hammock - förvaring av kläder Allmänt om friluftsliv 1
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
MarkusF Miljöbovar i kläder Allmänt om friluftsliv 27
Västerdalarna Anti-bakteriella kemikalier i kläder?? Allmänt om friluftsliv 13
Äventyrspappa Miljövänliga kläder? Allmänt om friluftsliv 23
Sture E. Helly Hansen kläder Allmänt om friluftsliv 8
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...