Klubbarna desinformerar om säkerhet

Nermander:
Har du fått ordning på kraftpilarna och summan av vridmomenten?
Åkaren har i det närmaste samma densitet som vattnet, därför kan man bortse från den del av kroppen som är under vattenytan. Benen är lite tyngre som två av er påpekar, men det hjälper inte. En man med symmetriskt placerad flythjälp tippar i regel framåt i vatten trots benens tyngd. Då återstår skridskornas och pjäxornas densitet utöver vattnets. Den kraften räcker inte på långa vägar. Momentarmen blir dessutom inte så stor som man skulle kunna tro pga benens nedböjning.

Det finns inte en chans att en ryggsäck kan hålla ansiktet ovanför vattenytan, tvärtom blir det en kraftig nedböjning av ansiktet under vattenytan.

Du pekar på en annan forumdeltagares inlägg. Jag läser inte det som att ryggsäcken bibehåller upprätt position utan muskelarbete. Det är helt enkelt inte möjligt.


Fjällkjell:
De efterfrågade bevisen finns i inlägg nr 178.

Du föreslår att jag ska göra praktiska tester. Det har jag gjort i många år under gemensamma isvaksövningar. Annars hade jag aldrig uttalat mig så säkert som jag gör i den här tråden. Jag har till och med testat under trådens tidigare liv i januari mot bristande iskant för att vara helt säker på att skriva korrekta inlägg i den här tråden.

När du skriver om att vänta på räddningstjänsten ber jag dig att bläddra bakåt några sidor eller läsa första inlägget. Ingen har påstått att någon ska planera för att räddningstjänsten ska reda upp situationen.
 
Ring, ring ....

När du skriver om att vänta på räddningstjänsten ber jag dig att bläddra bakåt några sidor eller läsa första inlägget. Ingen har påstått att någon ska planera för att räddningstjänsten ska reda upp situationen.

Vad skall du med telefonen till om den inte skall användas till att ringa räddningstjänsten med?

Jag ifrågasätter om det går att använda en mobiltelefon i plastpåse nere i vattnet efter det att man blivit nerkyld en stund, men kanske har du redan provat det också?
 
Fjällkjell:
Ingen ska planera för att räddningstjänsten ska lösa deras förutsägbara problem, det är viktigt, se tidigare debatt.

Men om alla ens egna rimliga förberedelser misslyckas ska man välja räddningstjänsten före kyrkogården. Det är väldigt viktigt jämtemot anhöriga.

Använd mobilen tidigt har jag skrivit. Innan ni blir så nedkylda att ni inte kan hantera den.
 
Fjällkjell:
Men om alla ens egna rimliga förberedelser misslyckas ska man välja räddningstjänsten före kyrkogården. Det är väldigt viktigt jämtemot anhöriga.

Använd mobilen tidigt har jag skrivit. Innan ni blir så nedkylda att ni inte kan hantera den.

Det där blir ju nästan ett moment 22. Hur lång tid dröjer det innan man inte längre kan använda mobilen? Det vet man ju inte förrän man märker att man inte klarar av att använda den, och då kan man inte längre larma...

Och även om man skulle kunna larma lär ju räddningstjänsten i de flesta fall inte hinna fram om det nu handlar om att man larmar efter 10-15 minuter i vattnet.
 
Nu räcker det Cykelkalle!

Diskussioner är bra därför att man tvingas tänka igenom sina argument MEN att vrida och vända sina argument gång på gång för att vinna diskussionen ger mest ett intryck av att man själv inte kan lyssna/läsa och ta till sig information därför att man är blockerad av prestige.

Inga mer inlägg från mig i den här tråden och snart är du helt ensam i den.
 
Dåligt dikussion, man ringer när hen hittar att klarar inte av sig själv. Det är mycket bättre at ha en mobil än att inte ha.
 
Vad som är orsakskedjan som lett till dödsfallen är svårt att dra slutsatser om men vanliga bidragande anledningar till att man inte tar sig upp själv är hög ålder, dålig flythjälp (inte tillräckligt med lufttät packning i ryggsäcken) samt att man skadar sig i samband med plurret. Ensamåkare och grupper om två är betydligt vanligare än större skridskogrupper vid dödsolyckor på is.

Drunkning och/eller nedkylning kan vara svårt att avgöra i efterhand och Livräddningssällskapet verkar inte göra någon distinktion utan kallar allt för drunkning.

Citat från SN säkerhetsgrupp:
"Fem skridskoåkare har drunknat under säsongen, så vitt vi känner till. Tre personer i Sverige, en i Finland och en i Nederländerna. Tre av dessa åkte ensamma, två i par. De i Finland och Sverige var vana skridskoåkare med god utrustning och några av dem var medlammar i Skridskonätets föreningar. Personen i Nederländerna har vi inga detaljerade uppgifter om. I Finland omkom även en åkare av hjärtinfarkt under en introduktionstur."

Thure
 
Senast ändrad:
* Samtlig skridskoåkare som omkom i Sverige använde ryggsäckslösningen.
* Ingen av dem ringde 112.
* Alla drunknade.

Frågan är ju om det hade hjälpt att ringa 112. Hur lång tid tog det innan de drunknade och hur snabbt hade räddningstjänsten varit på plats?

I minst ett av fallen larmades ju räddningstjänsten.

Det framgår visserligen inte om de ringde själv, men de som såg dem ringde 112 och det hjälpte inte.

Drunkningsolycka på Stråken (vid Borensberg)
Den 27 januari omkom två skridskoåkare på sjön Stråken norr om Borensberg. De var båda erfarna och fullgott utrustade. Den ena var medlem i
Linköpings Långfärdsskridskoklubb (LLK). En privat grupp med medlemar
från LLK upptäcker de båda i var sin vak cirka 30 till 40 meter ut från land.
Isen var dock för dålig för att man skulle kunna närma sig vakarna. Man larmade istället 112. Men trots en stor räddningsinsats gick deras liv inte att rädda.

Jag ställer mig ju frågan hur lätt det är att få fram telefonen och ringa 112 när man ligger i en vak. Hur många har provat att få fram telefonen och försöka ringa?
 
Frågan är ju om det hade hjälpt att ringa 112. Hur lång tid tog det innan de drunknade och hur snabbt hade räddningstjänsten varit på plats?

I minst ett av fallen larmades ju räddningstjänsten.

Det framgår visserligen inte om de ringde själv, men de som såg dem ringde 112 och det hjälpte inte.



Jag ställer mig ju frågan hur lätt det är att få fram telefonen och ringa 112 när man ligger i en vak. Hur många har provat att få fram telefonen och försöka ringa?
Jag tänker mig att man försöker ta sig upp ur vaken och när man är för nedkyld för kunna hålla i isdubbarna är man också för nedkyld för att hålla på med telefonen. Man har inte alltför många min. på sig innan händerna har blivit obrukbara av nedkylningen när man hamnar i iskallt vatten.
 
Finns absolut skäl att ifrågasätta om det skulle gå att ringa när man ligger i vak.

Eventuellt via handsfree eller liknande. Vi diskuterade t ex appen zello för ett par månader sedan.

Thure
 
Vattentäta??

Dessutom är de flesta mobiltelefoner fortfarande inte vattentäta. Flera Iphone och Samsung är det och någon enstaka av annat märke finns också. Vattentäta fodral kan vara en lösning men då blir det genast klumpigare.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...