Den torra framtiden är här!

Vart förbluffad när jag fick se detta.

Hur lång tid tror ni det dröjer innan vi får detta på friluftsmarknaden?

http://www.youtube.com/watch?v=IPM8OR6W6WE

Vore perfekt om man kunde punktmarkera sina kläder och utrustning med det. Förmodligen kostar det mer än högra handen. Det lär ju komma kläder med detta och sprej för eget bruk inom 10 år.

Frågan är väl ångtätheten och stelheten. Handsken verkar dock kunna röras obehindrat.
 
Nanopartiklar.

Jag hoppas att det ALDRIG kommer.

http://www.forskning.se/nyheterfakt...eterrisker.4.303f5325112d733769280004004.html

http://www.arbetsmiljoforskning.se/partiklar/framtid-och-risker-med-nanoteknik

http://www.sundahus.se/news--facts/articles/nanopartiklar.aspx

[osv etc etc]

Folk som använder det som just spray skulle IMHO verkligen kvala in för Darwin Awards.

Den där skiten kan inte stoppas av någon biologisk membran, den passerar samtliga av naturen uppsatta barriärer -- även blod-hjärn-barriären!!

Jag brukar sällan vara dystopisk, men...jag kan tänka mig att generationerna efter oss hatar oss för att vi har mixtrat med nanopartiklar och spritt dem i biosfären. Jag kan tänka mig att de kommer att undra hur i h-vete vi kunde vara så otroligt naiva.

Jag har verkligen inte för avsikt att hoppa på TS men just den där rubriken 'Den torra framtiden är här' påminner mig väldigt starkt om liknande framtidsrubriker för några decennier sedan när man t.ex. använde dessa himla praktiska röntgenapparater i varannan skoaffär för att kunna se fötterna i skorna. Det var såååå framtidsmässigt och modernt. På den tiden. Idag skulle ingen komma på en sådan idé. Det vore ett brott att röntga folk utan medicinsk indikation.

Idag säger vi: Nämen hur kunde folk vara så otroligt naiva och dumma och röntga fötterna just for the kicks???
Men då, när det var modernt, då hade man väl fått dra en aluminiumfoliehattsdiskussion för det insåg väl varenda förnuftiga människa att de inte gjorde ont eller skada att röntga fötterna! Det kändes ju inte ens! Hur skulle det då vara skadligt?!

Vad kommer framtida generationer att säga om oss då? 'Kan du tänka dig att de på allvar utsatte sig själv och sina barn för nanopartiklar -- bara för att ha det lite torrare!'
 
Väl skrivet Georg. Igår röntgen i onödan, idag fleece som läcker, plagg baserade på olja. Nu drömmer de dåraktiga om nano som nästa lösning och farsot. Dumheten tycks tyvärr som det enda som består.
Vi vet att läder och ylle fungerat länge. Bägge ingår i kretsloppet. Betydligt svårare stoppa in filament och nanopartiklar där, dem lär vi aldrig bli kvitt.
 
Och helt plötsligt blev begreppet "teflonhjärna" föråldrad och förpassad långt tillbaks i historien.

Bara en liten undran, när detta spritts tillräckligt i miljön, hur ska man då kunna lacka eller limma material? Detta kommer att bli rena farsoten, 1000 gånger värre än siliconerna som redan nu ställer till med problem lite här och där.
 
Sådär tvärsäkra var även de som limmade med hartzlimm av tvåkomponentstyp. Det håller för evigt var löftet. Limmet håller men lämnar ett tätslikt för kondenspunkten och där ruttnar det istället. Flygplan och båtar i massor har fått skrotas för att långtidseffekterna inte var beaktade.
När som impregnerade golv byts ut p g a ålder och slitage vad händer då med vidunderundermolekylerna?
Öppnar man panduras ask så har man öppnat den. Alltför många vill tydligen öppna den för sina 15 minuter i strålkastarljuset.
 
Asbest

Min morfar jobbade med det underbara materialet eternit. Det brann inte, åldrades inte och var bra på alla sätt. Hans lungor var helt slut på äldre dar mycket pga asbest.
Så man bör helt klart iaktta en viss försiktighet med nya ämnen.
 
Lugn nu pojkar, man behöver inte måla fan på väggen än. Tester på djur mm kommer att utföras innan ni kränger på handskarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Inakol Torra och glada fötter i minst 10 år? Kläder 30
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
Torra handskar? Kläder 9
prylManne Skalkläder i framtiden? vad tror ni? Kläder 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...