Tips!

Jag velar lite över var nästa vandring ska gå.
Har gått övre delen av Kungsleden, bestigit Keb och varit uppe på Skierfe.....men vart tar jag vägen nu? Älskar wow-upplevelser. Vad får jag absolut inte missa?
Tittar både på Padjelanta och Sarek.

Tips mottages!
 
Ja till både Sarek och Padjelanta! Valet beror väl på vilken sorts tur du vill ha. Padjelanta är i grunden en ganska enkel resa, vilket Sarek aldrig blir. Börja med att söka här och läs på - finns massor av inspiration att hämta på bloggar och gamla trådar.
 
Jag läser och tittar på bilder från både här och där, och för varje nytt ställe jag tittar på, så vill jag dit också. Därav att jag har så svårt att välja.
 
Du har alltså redan en längtan till flera platser men vill ändå att vi ska välja ÅT dig? Hmmm...

Mina egna största WOW-upplevelser har jag fått när mina vandringar har lämnat lederna och jag istället har utgått från noggranna kartstudier. Med hjälp av kartbilden har jag försökt skapa en bild av verkligheten. Mycket ofta slår verkligheten fantasin.
Men WOW kan ju betyda olika saker. För många är WOW de häftiga utsikterna, de hisnande stupen, de mäktiga forsarna. Men... dessa platser har man ju redan sett ett otal gånger på nätet. Här finns ytterst lite av den överraskning som krävs för att jag ska uppleva ett WOW-ögonblick.

Ett grundtips kan vara att försöka hålla sig "mittemellan" - det vill säga inte allra längst ner i dalgångarna och inte allra högst upp på bergstopparna. En dalgång blir oftast många gånger vackrare om man färdas en bit upp i sluttningen eller går diagonalt genom den, alltså börjar en bit upp, sneddar ner genom dalen och sedan upp på andra sidan.
Ett bergsmassiv är ALLTID vackrast och mäktigast halvvägs upp när man BÅDE kan njuta av utsikten neråt och häpnas över höjderna uppåt. När man kommit högst upp plattas världen ut och blir betydligt mer ointressant. Men om man nu nödvändigtvis vill upp på en topp så välj inte den högsta. WOW-faktorn blir avsevärt större om du har högre bergstoppar i närheten.

Lycka till med letande, planerande och genomförande.

HåkanF
 
Padjelanta eller Sarek är bra val. Men de där wow-upplevelserna verkar dyka upp när man minst anar det och det på platser som inte nödvändigtvis finns på någon "bucket-list". En idé är att välja ett område som det är praktiskt att ta sig till och helt enkelt se efter om det finns några där. För att inlägget inte skall bli helt flummigt så kan jag utöver ovanstående områden tipsa om Femundsmarka/Rogen, Vålådalen och Pältsa som alla bjudit mig på wow på sina sätt.
 
Jag gick Padjelanta med ett inflik i Norge i somras, och det var underbart. Man viker av mot Vaimok vid Tarrekaise och fortsätter till Sulitjelma, sen så hamnar man eventuellt i Staloluokta! Norska stugorna är en upplevelse, soffa och solceller. När du hamnar i Sulitjelma kan du gå ner till byn och köpa glass och lite riktig mat. Rekommenderar starkt.
 
Västra Padjelanta

Padjelanta, off the beaten track blir mitt huvudförslag. Dvs västra Padjelanta på andra sidan de stora sjöarna, en minnesvärd tur jag gick förra sommaren. Då kan du leta dig upp på Messingtoppen och se Blåmannsisen, om du vill få det riktigt spektakulära och den där wowupplevelsen du söker. Man tar sig till västra sidan av Virihaure med hjälp av båtskjuts från Staloluokta och ber att få bli strandsatt vid Duvggeluokta. Turen har jag f.ö. beskrivit i Fjället nr 1/2020. Och Hans Nydahl här på Utsidan har skrivit flera mycket fina turberättelser från det området.

Här några andra pärlor, inget färdigt förslag på rutt.
Stränderna vid Råvejaure, söder om Padjelantas gräns. Både västra och östra ständerna är underbara lägerplatser. Nära den östra kan du också se den naturliga stenbron vid utloppet. I närheten finns också de gamla silvergruvhålen på Silbbatjåhkkå. Att stå där och tänka på tiden för gruvbrytningen och de vedermödor som de som bröt silver måste ha utstått är en annan typ av wow-upplevelse.

Gå upp till Stuorrajiegnas iskant i Sulitelmamassivet öster om Miehtjerbakte (ingick i en tur Tarraluoppal-Staloluokta via Råvejaure).

Njoatsosvagge i sydvästra Sarek, en storslagen dal med fina lägerplatser. Utsikten när dalen öppnar sig västerifrån sett är obetalbar. (Starten gick från Tarraluoppal.)

Önskar dig en fin tur var det än blir, med många wow, i det stora och det lilla.
/Cecilia
 
Jag gick Padjelanta med ett inflik i Norge i somras, och det var underbart. Man viker av mot Vaimok vid Tarrekaise och fortsätter till Sulitjelma, sen så hamnar man eventuellt i Staloluokta! Norska stugorna är en upplevelse, soffa och solceller. När du hamnar i Sulitjelma kan du gå ner till byn och köpa glass och lite riktig mat. Rekommenderar starkt.

Ja, och Sulitelma är ett fantastiskt område även om man inte kommer in i Norge (knepigt att planera för nu). Gå Nordkalottleden: Vaimok-Pieskehaure-Staloluokta och sedan Padjelantaleden norrut.
 
Upplever olika

Upplevelsen av en plats är så olika beroende på väder, vind och andra omständigheter. Själv längtar jag tillbaka till de små sjöar som ligger mellan Katterjokk och Unna Allaka. Små vattenfall mellan varje liten pöl. Passerade en dag med mystisk stämning i dimma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.