Göra upp eld i RIKTIGT j***a pisseblöt skog?

Hola!

Att göra upp eld i regn är ett ämne som diskuterats många gånger. Men det som stör mig är att inget av de råden verkligen funkar när det är blött på riktigt.

Jag befinner mig på västkusten på vinterhalvåret där det har regnat nästan oavbrutet i fyra månader. Det är så blött att annars torr fin skogsmark förvandlats till en sumpvälling, det forsar vatten längs stigarna. Det finns inte ett endaste tort knaster och här växer ändå 97% lövträd, inte en näverremsa som inte är totalt dyngsur och om man mot förmodan skulle få fyr på tändmaterialet så finns ingen ved som inte är helt vattensjuk.

Hur gör man då? Sova med veden i sin sovsäck för att driva ut fukten med kroppsvärme? 😁
 
Om precis allting är blött så går det helt enkelt att göra upp eld.

Eld handlar om fysik.

Veden värms upp tillräckligt mycket för att avge brännbara gaser, dessa gaser blandas med luftens syre och antänds.

För att en eld ska hållas levande måste den avge tillräckligt mycket värme för att veden ska fortsätta förgasas. Det kräver normalt att man har flera vedträn som brinner intill varandra och värmer varandra (tänk fingervantar kontra tumvantar) och gärna en glödbädd. (Alla som försökt sätta eld på en ensam trästicka vet hur svårt det är, värmen räcker helt enkelt inte till för att hålla processen levande.)

För att veden ska bli tillräckligt varm för att avge de brännbara gaserna behöver fukten i veden först drivas bort. Att förånga vatten kräver enormt mycket energi (det är därför man kan släcka eld med vatten). De knep som finns handlar alltså om att försöka minimera fukthalten i veden innan man tänder den.

Material som näver och törved har fördelen att den inte suger upp så mycket vatten, d.v.s. de är lättare att torka med t.ex. kroppsvärme. Men det finns en gräns för vad som går att lösa, och i de värsta situationer finns det inga knep som hjälper.
 
Eftersom jag inte vill uppmana till att skära loss näver från friska träd för att komma åt innernävret som är torrare om det regnar, tipsar jag om att ta med braständare/tändbriketter tex med stearin för att få upp lite temperatur på tändveden, som även kan skalas/klyvas för att komma åt torrare virke.
Med lite kunskap, rätt utrustning och en stor portion tålamod brukar det gå att få eld för det mesta. Förutsättningen är dock som tidigare sagts att man på något sätt har/får tillgång till något brännbart som alstrar nog mycket värme för att få övrigt bränsle att brinna. En spritbrännare från en trangia eller en liten burk med bränsle kan också gå bra att tända med.
 
Samer brukade förr alltid ha en bit näver i ryggsäcken, det underlättar. Under pågående regn underlättar naturligtvis ett regnskydd.
Jag har bara erfarenhet från norrländska förhållanden men i tallskog är det enkelt: Man söker reda på närmaste "tjirogadd" dvs tjärstubbe och börjar men mindre spånor. I granskog får man börja med att samla en rejäl hög med de självdöda små kvistar som finns längst ner på granstammarna.

I fjällterräng är den död ene och små självdöda videkvistar som är lämplig början. När den elden tagit sig går det att lägga på grövre ved. Så småningom brinner även rå björk.

Vill du fördjupa dig i ämnet har Ryd i Jokkmokk skrivit en hel bok om hur samer förr brukade gör upp eld. Där beskrivs hur man ovan trädgränsen tom kunde göra upp eld på enbart rå vide.
 
Mer tunna ämnen än i vanliga fall. Klyv, spänta, karva, dunka*, krossa och/eller samla tunna kvistar tills du får en rejäl hög. De första tunna remsorna stoppar du innanför kläderna för att torka dem lite medan du gör resten av arbetet. Håll koll på fukthalten på varje bit, ibland finns det delar av en gren etc som är betydligt torrare än övriga delar. Stående död ved är utanför allemansrätten men det är oftast betydligt torrare än övrigt material.
Är det livsviktigt att få eld snabbt så funkar cykelslang eller ett nödbloss som en bra början men det krävs fortfarande att det finns tunt material som tar eld.

*t ex tunna grenar man krossar mellan två vedträn för att få tunna fibrer.
 
Ingenting (utom dränkning under vattenytan) släcker en liten lagom hög med magnesium-
spån framskrapade med kniven från magnesiumblocket du har hängande som nyckelbricka...
Tänd spånen med gnistor från eldstålsstången. Men först efter det att du samlat ihop
allt det som skall vara första, ev. lite fuktiga, bränslet i ytterst finfördelad form! Och även
det som skall vara nästa omgång bränsle - och nästa - och nästa...

Modern teknik räddar situationen - man måste inte alltid köra med stenåldersmetod och gnuggade pinnar...
 
Inte expert

Min tanke är att klyva ved och försöka hitta torra partier i mitten på torra grenar. Börjar med en liten hög av skrap och fina spånor. Sedan göra någon form av ihopbunden stående bunt av stickor så att det lilla som brinner värmer genom bunten av stickor och torkar samtidigt som det blir drag igenom bunten av stickor.
 
Gå aldrig förbi en nedfallen björk utan att plocka på dig näverbitar! Lägg dem i en ficka och glöm dem där. När du behöver dem till tände är de torra och fina. Olika sorts tickor från nedfallna träd funkar också bara de får torka lite. De väger ingenting så du kan alltid ha några i packningen. Du behöver inte behandla dem på något sätt, de glöder bra som de är. Sen gäller det som andra redan beskrivit: samla så mycket du bara orkar av torra granpinnar, bunta ihop dem och bryt av bunten på mitten. Där du brutit tänder du. Men då ska du som sagt redan ha nästa hög klar. Lycka till!
 
Förbränning är bara tre saker.
Bränsle, Syre och Temperatur.

Även i en surskog så går det att elda men du kan underlätta det för dig med näver som du torkat hemma, (tex över kylskåpet), lite tändved gärna töre eller kärnved blyertepenne tjocka ca 20-25 cm långa och torkade på samma ställe, ungefär så många som ryms i ett hand O, ett värmeljus, tändblock eller en stor torrsprittablett.
Den förberedde kan alltid tända och elda. De övriga amatörerna tillverkar bara rök och svordomar.
Kärnved kan du också ta ut ur blöt markved, du klyver och karvar ur kärnveden.

I tropiska djungler växer livsträdet, rejält med tjära i den veden i små förpackningar, finns i vissa friluftsbodar samt i biståndsaffärer.

Res ett regntak, samla in ved. Lägg fem-sju knytnävsstora stenar på marken för att skydda vegitationen och säkerställa syretillförseln in under.

Ställer du värmeljuset/tändblocket/torrsprittabletten, under glest med torr näver med töre/kärnvidsstickorna i en pyramid utanpå och tunn kluven markved över, regntak över och syre in under. Kan du tända en brasa på första stickan.
Förberredelser är nyckeln. Insamlad markved före tändandet bör vara för den planerade eldningen x1,5.

I värmen av din lagom lilla eld preparerar du nya töre/kärnvedsstickor, bärgar näver från björkved etc

Läs gärna Ynve Ryds utmärkta bok Eld! Finns på biblioteket.


go tur
 
Jag har aldrig varit i en "nödsituation" så jag har behövt göra upp eld utan att vara förberedd. Men någon här har någon gång skrivit att tampong är bra om man ska göra upp eld. Så jag köpte den minsta och billigare förpackningen jag hittade i affären där jag normalt köper mat.

Har några (nog 2) i mina vattentäta ”bra ha askar”


Per
 
Jag har aldrig varit i en "nödsituation" så jag har behövt göra upp eld utan att vara förberedd. Men någon här har någon gång skrivit att tampong är bra om man ska göra upp eld. Så jag köpte den minsta och billigare förpackningen jag hittade i affären där jag normalt köper mat.

Har några (nog 2) i mina vattentäta ”bra ha askar”


Per

Tamponger är bra.
Klipp annars remsor av mjölkpaket och ta med.
Det vaxade pappret är utmärkt att tända med.
Har man endast ett eldstål så är tampong bäst.
 
Nu har du fått en del tips. Ut nu i blöta för att elda! För teoretisk kunskap och material är en sak. Att göra det i praktiken är det man verkligen lär sig av. Särskilt under svåra förhållanden.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...