Surved - ditt bästa stalltips

Att få fart på blöt ved är en utmaning. Om man nu fullständigt bortser ifrån alla överlevnadsbushcraftlevaettåriskogen-tips, vad är då det bästa sättet att få rejält med fart på surved?

Diesel? T-gul?
 

Bilagor

  • sand_wood_stone.jpg
    sand_wood_stone.jpg
    60.3 KB · Visningar: 3,752
Börja med att spänta tunna, smala stickor av den sura veden.Lägg ihop till ett"fågelbo" det går att få eld på då de snabbt torkar av värmen från en tändstickslåga. Börja smått och öka på med tjockare stickor eftersom. När du fått tlilräcklig värme och en glödbädd brinner den mesta ved.
brännbara vätskor som man häller på har ganska kort brinntid och då hinner inte tjocka sura vedträn torka tillräckligt för att brinna.

Lycka till!
Erik.
 
Ja du måste ju ha en annan eld för och få fart på en sån..desutom skulle inte jag se en sån som primär ved utan den man lägge på som skall småbrinna under pys hela natten.

Om även småpinnarna är blöta kan man starta dom med skav från värmeljus,matolja eller t.ex motorolja.
Dränker du lite bark eller näver i det får du såpass så du kan börja torka småpinnar och hela tiden sedan gå upp i storlek.

Jag har varit ute i sån blöta och surskog så jag har misslyckats göra eld trots massiva insatser.
Hela matloljeförrådet 2dl, 4 värmeljus,parafinfibertände,esbitar och flambering med gasköket.
Allt papper,förpackningar och en liten plastdunk.

Haha gick inte allt var genomsurt

Här är en som använder en surbit som spis http://www.liveleak.com/view?i=0eb_1415929007
 
Alla som eldat i Dahlbergsstugan på Söderåsen vet hur det är. Trots att man förra gången travade upp all ved i ett torrt hörn så ligger allt utspritt nästa gång för att ingen bryr sig om att ta in tändved och ställa iordning för nästa. Då tar man bort björknäver från veden tills man har två hinkar. Sen späntar man stickor och tänder på dessa med nävern. Sen kan man kanske få veden att bli såpass varm att den klarar av att koka bort sitt eget vatten och kanske ge 10% värme.
 
Min strategi har alltid varit att göra en pagodeld med den blöta veden, och sen lägga splintad ved i mitten för att på så sätt torka upp den sura. Fördelen med detta är ju ganska uppenbart, men det är fortfarande inte optimalt. Jag hade velat hälla på något, typ diesel på det sura för att på sätt få bättre fart på kalaset.

Vad är bäst? Olja?

images
 
Glödbädd och successivt öka på eldens storlek brukar funka. Finkalibriga kvistar till att börja med. T ex de döda fina kvistarna längst ned på en gran.

Bensin eller liknande hjälper inte mot blöt ved. Möjligen kan du torka upp fina blöta stickor med en gaslåga eller liknande.

Thure
 
Har haft som sport att få i gång surved på tomten i samband med röjning. Några liter bensin gör att det blir en rejäl brasa.... Fast bara en kort stund, sedan slocknar det. Det enda sättet är att ha en liten startbrasa som successivt byggs på och torkar den blöta veden. Nyckeln är gott om tid och en stor portion tålamod. Får man igång en riktigt stor majbrasa så behövs det rejält med regn för att släcka.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...