Dunsäck i fjällen. No or go?

Har rekat lättare sovsäck ett bra tag nu men kommer inte längre. Tänker att jag framförallt ska använda den i tält men även nån enstaka natt i vindskydd då och då. Framförallt i Sverige, men kan även bli nån trip utomlands. Ska klara runt noll grader och vara lätt och liten i packningen men skön att sova i.
Kollade först på xxl och pratade med en säljare där som avrådde mig från north face gold kazoo som jag tyckte såg intressant ut. Han menade att dunsäck utan hydrofobiskt dun inte är en hållbar lösning för övernattning i vindskydd i Sverige.
Ok, så hydrofobiskt dun alltså. Kollade då in Marmot never winter, hydrogen och phase 30. De fanns alla på naturkompaniet, så jag stack dit och pratade med säljarna där som direkt avrådde mig från dun om planen är att använda den i Sverige.

Är det så? Funkar inte dun i Sverige på grund av vårt ofta fuktiga klimat?
 
När jag sover i öppet vindskydd har jag en sovsäckspåse över säcken.
Regnet hålls från säcken och kondensen läcker ut. Mina för jag har flera har PU-tyg på undersidan, samma som tältgolv, och någon form av mextex på ovansidan. De är lite större än säcken och några av dem har myggnät över huvudändan. Det är gott under flygfäsäsongen.

go tur
 
Funkar inte dun i Sverige på grund av vårt ofta fuktiga klimat?

Detta har jag aldrig hört talas om tidigare. Jag har sovit många nätter i dunsäck i Sverige. I fjällen, i tält i skogen och i vindskydd på vintern. Så klart ska det inte komma regn direkt på en sovsäck, men luftfuktighet klarar de ju. Man får vädra varje morgon helt enkelt. Och hydrofobiskt dun?! Vet inte ens om mina säckar har sådant.

Hans
 
Har läst mer här på forumet nu och dun verkar ju vara den rådande rekommendationen oavsett var/hur säcken ska användas. Håller det högre än rekommendationen från naturkompaniet.
 
Blir sovsäcken fuktig av ihållande dåligt väder så får man helt enkelt ta sig tiden att torka den när solen väl skiner. Det blir inte så fuktigt att sovsäcken kollapsar på några enstaka nätter med mycket regn och dimma.
 
Jag har haft kondensdroppar på utsidan av säcken då jag sovit under bar himmel. Minns inte om det har hänt då jag sovit i vindskydd dock.
Kanske är det som åsyftas?
nikwax har ju som man kan köpa för att bättra på vattenmotståndet hos dunet i sovsäck om det kan vara något att titta på.
 
Jag ser nog XXL mer som en fysisk webshop, ganska billigt och stort utbud. Jag betalar inget för kunnig och kompetent personal så jag får det inte heller. Däremot har de alltid varit trevliga och serviceminded mot mig även om det ibland är lite tunnt på personal.

Sen är det trist när de tvärsäkert ger felaktiga rekommendationer. Jag vill minnas att jag i en annan tråd sett rådet att dun är olämpligt i fjällmiljö pga sämre isolering när det är blött därifrån också. Kanske står det i deras manual.

Sen vill ju säljare alltid sälja, så oavsett butik och område litar jag mer på samlad användarupplevelse än enskilda säljare. Hurra för Internet och forum :)

Åter på ämnet så är jag inte så väl bevandrad med fördelarna hos hydrofobisk dun, möjligen finns fördelar som vägs upp av nackdelarna. Oavsett så fungerar vanligt dun. Torka alltid säcken om möjlighet finns oaktat om den känns torr, även en liten stund i sol och vind gör underverk.

Om det regnar sidledes in i ett vindskydd hjälper en liten och lätt tarp.

/Gustav
 
Under sensommarens vandring hade vi en hel del problem med kondens i tältet (Fjellheimen Superlight) och vaknade hälften av mornarna med dunsovsäcken rejält fuktig och täckt av vattendroppar. Nu tror jag att vi har hydrofobt dun, minns inte helt säkert, men vi torkade den även regniga dagar genom att lägga den med utsidan mot kroppen medan vi åt frukost, och den torkade rätt snabbt så vi behövde aldrig packa ned den blöt. Vi hade inga problem med att dunet inte loftade sig.
 
Alla gör ju som dom tycker men att man inte kunde använda dunsovsäck i Sverige ? Jag har då aldrig haft problem med mina, vare sig i tält, under bar himmel, under gran eller någon annan konstellation vår, sommar och höst, sol, regn och snö men det är klart att man får torka sovsäcken ibland.

Det är klart. Att om man har tänkt sova i vindskydd en vecka i sträck och det regnar hela veckan så kan det nog bli lite blött men det lär en syntetsäck också bli :-D


Mvh Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Superlätt Dunsäck Bo och sova 17
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
frilufsnörden Fukttålig dunsäck? Bo och sova 9
Louise Ö Fuktig dunsäck Bo och sova 17
Henkes Tvätta dunsäck från 70-talet? Bo och sova 10
mo9jan Varm dunsäck? Bo och sova 3
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
manlan Hur mycket försämras en dunsäck med tiden? Bo och sova 6
Still Alive Lätt dunsäck? Bo och sova 13
Tomas J Komprimera dunsäck, hur länge? Bo och sova 4
Lars G A Fuktig dunsäck och fuktig morgon – vad gör ni då? Bo och sova 17
ErikBergm Dunsäck på kemtvätt....misstag? Bo och sova 8
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Eärendil Dryloft till dunsäck? Bo och sova 0
Avslutat medlemskap dunsäck Bo och sova 23
schweingaard Hur länge håller en dunsäck vs. syntetsäck? Bo och sova 12
smilfink syntetsäck eller dunsäck? Bo och sova 9
graylingman Billig o bra dunsäck? Bo och sova 2
Tomas J Hur känslig är en dunsäck? Bo och sova 30
Gubben på Udden Dunsäck Bo och sova 13
Anders J Dunsäck Bo och sova 3
jliungman Superbillig sydafrikansk dunsäck Bo och sova 1
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7
Marcand Är en dunsäck som legat 1 år i packpåse förstörd? Bo och sova 3
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 1
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
jfc.bromma Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen? Bo och sova 6
Zartok Dometält för fjällen i höst/vinter Bo och sova 21
björk1 Sovsäck kvinna fjällen Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
Brauer Ellos rekommenderar tveksamt tält i fjällen Bo och sova 18
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
jotho Sovsäck i fjällen? Bo och sova 17
Atomdraget Sovsäck. Fjällen. "I-vändare" (stor). Bo och sova 9
debelj Tält i fjällen Bo och sova 12
Napoleon Phantom 32 - hur upplever ni tempen? Räcker säcken för 3 säsonger i fjällen? Bo och sova 25
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
bergholm Ryggåstält i fjällen? Bo och sova 9
nicoj Jack Wolfskin tält för svenska fjällen? Bo och sova 2
zeromaker Sovsäck i Svenska fjällen, vintertid Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...