Optimus Vega

I reklamfilmerna för Optimus Vega så verkar de alltid vända på gastuben efter att lågan är tänd, även om det inte ser ut att vara speciellt kallt. Varför gör de så, är det någon fördel mot att ha den stående vanligt?
 
Ja, då gör du aldrig av med enbart propangasen som finns i gasfasen - den fungerar istället som drivgas så länge det finns något brännbart alls kvar i gasbehållaren. Det är själva vitsen med Optimus Vega ... och Polaris.
 
Senast ändrad:
Ok, men om man bara använder köket vid plusgrader så borde det väl inte spela någon roll?

Du skriver att det är vitsen med Vega och Polaris, vad skiljer dem från andra spindelkök, tex Primus spider etc ?

/Nybörjare
 
Som Polar300 säger.

Vega och Polaris är konstruerade för att fungera bra med inverterad flaska, d.v.s. att vätskematas.
Det finns fler brännare som är konstruerade så, men långt ifrån alla. Saknar brännaren förvärmningsslinga (ett rör som passerar ovanför lågan) fungerar det inte.

Gasol under tryck är kondenserad (i vätskeform). När gasol släpps ut ur flaskan så övergår den till gasform.
Problemet med det är att om det är nog kallt så vägrar gasolen förgasas, och då fungerar inte köket.
Genom att invertera flaskan så matas brännaren med gasol i vätskeform. Den flytande gasolen trycks till brännaren där den värms upp och förgasas, så att det fungerar även när det är kallt.

Enkelt förklarat.
Gasolen i din gasflaska består av propan (vinterduglig, förgasas ner till -40 C) samt butan och isopropan mm (sommardugliga, förgasas vid kring 0C).

Om det är, säg -5C så är det bara propanet som du kan använda. Resterande 70% av innehållet blir obrukbart.
Genom att invertera flaskan så hamnar propanet överst, och trycker då ut flytande butan och isopropan till brännaren. Den varma brännaren förgasar vätskan och bränner den.
Detta fungerar bara om du har en liten skvätt propan kvar. Utan propanet så finns ingen gas som kan trycka ut de andra beståndsdelarna.

Propan avgår dock lättare än de andra.
Om du kör med flaskan åt rätt håll så kommer propanet tendera att avgå först, även om det är plusgrader ute.
Det betyder att om du eldar upp halva flaskan åt rätt håll på sommaren, så kommer just den flaskan vara ganska obrukbar när det blir kallt.

Om du alltid kör med inverterad flaska så avgår propanet sist, eftersom det trycker ut de andra beståndsdelarna i vätskeform.
Det betyder att du alltid har tillgängligt propan.

Nackdelen med att köra med inverterad flaska i tid och otid är (förutom att det är jobbigare att justera lågan) att oljerester som hamnat i gasflaskan trycks ut i brännaren och bränns fast. På längre sikt kan det byggas upp och så får du eventuellt driftsstörningar eller sämre effekt.

Jag brukar märka upp en vinterflaska som jag alltid kör inverterad. Då vet jag att den fungerar året om.
Sommartid använder jag alltid flaskan åt rätt håll.
 
Ok, men om man bara använder köket vid plusgrader så borde det väl inte spela någon roll?
Om du med plusgrader avser användning endast vid väl över plus 5-7 grader så ja,
då spelar det ingen större roll.

Du skriver att det är själva vitsen med Vega och Polaris,
vad skiljer dem från andra spindelkök, tex Primus Spider etc? /Nybörjare
Tja, den stora skillnaden är att Vega (och även multibränsleköket Polaris) har en anslutning
mot gasolflaskan med "fötter" som gör att den står stadigt när flaskan vänts upp-och-ner.

Dessutom så har Optimus valt att ha flaskanslutningens ventil 'åt sidan' istället för Primus (i
det här avseendet korkade) lösning som sticker 'rakt upp'. Optimus ingenjörer har helt enkelt
gjort sin arbetsuppgift bättre.
Primus anslutning och ventil: Primus Spider II gasventil
Optimus anslutning och ventil: Optimus Vega gasventil

Likadant är det om vi jämför omni-bränsleköken (dvs de kan köra såväl campinggasol som
diverse flytande petroleumbränslen) från de två: Primus Omnifuel II resp. Optimus Polaris Optifuel.

Här har ingenjörerna på Optimus alldeles uppenbart gjort sin läxa bättre i.o.m. att Polaris Opti-
fuel har 'fötter' på gasolanslutningen, inbyggd rensnål samt bara behöver ett munstycke för alla
bränsletyperna. Omnifuel II saknar allt det; d.v.s. ingen gasolfot, en lös rensnål och sedan lika
många lösa/olika munstycken som bränslealternativ...

Och! Värmeåterföringen ner tillbaks i Primus brännarlösning är klart sämre än i Optimus brännar-
lösning --- så mängden förvärmningsbränsle som åtgår vid förvärmningen inför att använda ett
flytande petroleumbaserat bränsle är mycket större för Primusen än för Optimusen...
D.v.s. en viktskillnad i packningen som märks vid längre frilufsande i kallt klimat...

Primus Omnifuel II
Optimus Polaris optifuel

Sedan kan man konstatera att Polaris tre böjda ben packar sig mycket kompaktare än vad
Omnifuel II:s tre raka ben gör...
IMHO & YMMV etc.
/Odd
 
Senast ändrad:
Till Polar 300

Alltid lärorikt att läsa det du skriver. Jag funderar på om du provat att använda en Bernie hatt på ditt Primus Omnifuel och köra det vätskematat. Det borde ackumulera mer värme än den ordinarie tunna plåtkoppen och därmed underlätta inverterad vätskematad förbränning. Jag själv har aldrig provat men blir nyfiken. Tror aldrig jag använt gas utan bara alkylat i Omnifuelen. Som skogsbaronen skriver så finns väl en risk att oljerester bränns fast vid allt för mycket inverterad användning.

Berätta gärna vilka erfarenheter du har av det. Ska testa själv vid tillfälle.
 
Jag funderar på om du provat att använda en Bernie hatt på ditt Primus Omnifuel och köra det vätskematat.
Det borde ackumulera mer värme än den ordinarie tunna plåtkoppen och därmed underlätta inverterad
vätskematad förbränning. ...
Jag har inget Omnifuel längre (när Polaris kom så fanns det ingen anledning, även Nova åkte ut) men flera av mina bekanta har (och folk här på forumet naturligtvis!) och det är deras erfarenheter i jämförelse med mina (plural!) Polaris (med tystbrännarhatt) jag bygger åsikten på. Vet även att vår vän xxargs har likartade åsikter om Omnifuel och förvärmning / värmeåterföring.

Jag har uppfattat det som att de som klämt dit en tystbrännarhatt på Primus brännarkoppar upplevt en förbättring, men fortfarande inte i paritet med Polaris (och Nova) - och att köpa mig ett Omnifuel II + hatt bara för att experimentera med känns inte riktigt motiverat...

Vad jag möjligen ska nämna är min uppfattning att Primus reservdelsförsörjning till slutkonsumenter är vida överlägsen vad Optimus/Katadyn klarar av. Att få tag i (dvs köpa) en ny bränsleslang till ett Polaris, när jag hade kvaddat originalet, var helt omöjligt; det fanns ingen väg att gå! Samtidigt: från Primus finns slangen att köpa lös som reservdel...
 
Tack för svaret Polar 300
Ska testa lite för skojs skull och se hur resultatet blir. Jag har den äldre versionen av Primus Omnifuel.

Läste i annan tråd du skriver i om adapter, där någon frågade dig var du köpt adaptern till cp 250, jag är nyfiken själv efter att fått några burka från några som köpt fel.
 
... någon frågade dig var du köpt adaptern till cp 250,
jag är nyfiken själv efter att fått några burkar från några som köpt fel.
Googla på Three-leg butane adapter eller något liknande. Och sedan köper du den direkt
från Korea / Kina / HongKong e.dyl. T.ex.: [url]https://www.ebay.com/itm/NEW-Three-Leg-Butane-Nozzle-Bottle-Screw-gate-Transfer-Gas-Stove-Adapter/332031325496?epid=0&hash=item4d4e9bf538:g:fvoAAOSwcLxYKS5o[/URL]
Eller från någon inom (tull)muren runt Festung EUropa. T.ex. hos www.amazon.co.uk - en bit ner på sidan.

/Odd
 
Senast ändrad:
vända tuben med trangias brännare

Hej Gasgudarna -. mycket lärorik tråd detta.

Jag kör trangias orginal-gasbrännare i mitt trangiakök - vinner jag också på att vända tuben upp&ned - dvs jag sparar "vinter-propanet" till sist men flaskan uppÅned?

Om jag förstått det rätt så har min brännare förvärmningsrör - en liten rörböj på brännaren och det var väl dessa brännare som vann (=sparar fingasen) på vänd-beteendet.

/Patrik
 
Är det en Trangia GB74?
Den är lite knepig - ja den har ett (för kort) förvärmarrör som skulle ha kunnat ge utrymme för
vätskematning, men i praktiken har det visat sig att det är avhängigt det enskilda exemplaret
om det går sådär eller om det inte ens går sådär att köra vätskematat...

Alla GB74 stötkokar gasolen i förvärmarröret, men vissa låter bara som en långsamt puttrande
maskin (dvs det går sådär) medan andra flämtar våldsamt med pulserande eldbollar och en vilt
slingrande bränsleslang (dvs det går inte sådär - de flesta blir rädda när detta uppträder).

Och i bägge fallen så går det inte att reglera effekten - det är fulleffekt hela tiden! Försöker man
strypa ner effekten så blir det bara värre. Det enda som hjälper är att vända tillbaks behållaren
och låta gasolvätskan i slangen brinna ut så att det blir gasmatat igen...

Så kort:
Nej GB74 ska inte vätskematas. Inte utan stor erfarenhet av vad man sysslar med OCH!
turen att ha ett exemplar som tillhör de 'lugna' individerna...

/Odd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
TheCoachMike Optimus Vega, Pro's & Cons! Kök och brännare 26
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...